<b>FULL LUKSUS:</b> Når du har lyst på komforten fra en multivan og plassen til en varebil kan du velge Pan Americana. Foto: VOLKSWAGEN
FULL LUKSUS: Når du har lyst på komforten fra en multivan og plassen til en varebil kan du velge Pan Americana. Foto: VOLKSWAGENVis mer

Varebilen du ønsker deg

Luksus på jobben!

Volkswagen Multivan er en svinedyr bil her hjemme. Bilen er ekstra støydempet, har doble glass i vinduene og har en helt annen komfortbakaksel og bedre materialvalg enn varebilene. Men har du råd kan den nye konseptbilen PanAmericana fort bli den nye drømmevarebilen.

Her skal du nemlig få komforten fra Multivan og plassen fra varebilen.

Det er slett ikke utenkelig at modellen kommer for salg heller, for den utgående T5-modellen ble levert som luksuriøs varebilutgave med samme navn.

Forskjeller

Konseptbilen er lakkert i Oryx hvit og modellen har en egen logo på B-stolpen, egen dekor på grillen og diverse listverk og og dekor langs nedsiden på bilen. Mer trengs egentlig ikke for å få den litt frekkere enn de andre modellene.

EGNE DETALJER: Egen grill og ndedre del av bilen, samt dekorelementer skiller Pan Americana fra resten av modellene. Foto: VOLKSWAGEN
FULL LUKSUS: Når du har lyst på komforten fra en multivan og plassen til en varebil kan du velge Pan Americana. Foto: VOLKSWAGEN
RØFFT:Skinnene fra Multivan er svært fleksible og tilbyr stort bruksområde baki. Her har man valgt aluminiumsplater. Ducatien får akkurat plass innvendig oppå en automatisk inntrekkbar rampe. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KLASSISKE GREP; Er totonelakk på vei inn igjen? Sorttonede ruter og stolper gjør bilen mer personbilaktig. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
KORT: PanAmericana er basert på den korte utgaven. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
EGEN FRONT: Nye griller skiller den fra de andre. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
EGEN FRONT: Nye griller skiller den fra de andre. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
EGEN FRONT: Nye griller skiller den fra de andre. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LED: Ingen konseptbil uten den nyest tilgjengelige teknologien. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LOGO: Beviset du må se etter på B-stolpen om du ser en PanAmericana på gata. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRISKT: Røffere matter, hvit søm på seter og matter, kuls girspak, sprotsratt og blankt hvite paneler på dashbordet får deg i racemode før du ankommer banen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRISKT: Røffere matter, hvit søm på seter og matter, kuls girspak, sprotsratt og blankt hvite paneler på dashbordet får deg i racemode før du ankommer banen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRISKT: Røffere matter, hvit søm på seter og matter, kuls girspak, sprotsratt og blankt hvite paneler på dashbordet får deg i racemode før du ankommer banen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRISKT: Røffere matter, hvit søm på seter og matter, kuls girspak, sprotsratt og blankt hvite paneler på dashbordet får deg i racemode før du ankommer banen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FULL FART: Den hjemmesnekrede MC-rampen er den eneste løsningen som ikke minner om et rent VW-produkt. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
DOWNLIGHTS: Det er skuffende å se disse lysene også i den nye VW-caravelle. De skjøre plastdekslene blir fort sparket i stykker og er vanskelige å erstatte. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FRISKT: Røffere matter, hvit søm på seter og matter, kuls girspak, sprotsratt og blankt hvite paneler på dashbordet får deg i racemode før du ankommer banen. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
TAKLUKE: Loadet av utsyr, til og med luke. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
LOGO: Beviset du må se etter på B-stolpen om du ser en PanAmericana på gata. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Interiøret er en blanding av det påkostede Multivan-dashbordet, men denne gangen hvitlakkert med samme striper som utvendig.

Ganske frekt, men noe du trolig ikke vil få i en standardutgave fordi det er en upraktisk overflate, i hvert fall på en varebil. Seter, girkule og andre elementer har egen materialsammensetning for modellen for å få den stiligere og litt røffere enn Multivan, Hvite sømmer er gjennomgående på seter og girkule, og i tillegg fås flere overflater i karbon-finish.

Spesiallaget for MC

Showbilen er innredet for å transportere motorsykkel, og siden Ducati er eid av Volkswagen antar vi at valget av sykkel var lett.

Rampe-anordningen som sykkelen er festet på, heiser forøvrig sykkelen ut og inn av bilen automatisk og inneholder enkle fester for motorsykkelen.

Men kommer den til Norge?

Det er lov å håpe selv om forrige PanAmericana dessverre ikke ble solgt her til lands. Vi fikk i stedet spesialversjonen Rockton, som tøff offroadutgave med tre centimeter høyere bakkeklaring, 16-tommers stålhjul med grov gummi, 4Motion firehjulsdrift med senterdifferensial og beskyttelsesplater under bilen.

Fra før bygges den geniale cambingbilen California på dette karosseriet, men bilen ble alt for dyr i Norge etter at staten så seg lei på at folk kjøpte disse bilene som privatbiler med den gunstige campingavgiften på 17%. Campingavgiften ble derfor fjernet for denne typen biler i 2007, og da stoppet også salget opp.

Mange kunne nok også tenkt seg å kjøpe den råtøffe Pickup-versjonen Tristar, som ble vist på frankfurt-messen i fjor. En hyllest til Tristarmodellen av T3 med forhøyet understell, veltebur og Syncro fra 90-tallet. Spørsmålet er om de tør å produsere den?