<b>VINNERE:</b> Både nye Nissan Qashqai (til venstre) og Skoda Octavia hjelper de to produsentene til kraftigere vekst enn resten av markedet. Foto: ESPEN STENSRUD
VINNERE: Både nye Nissan Qashqai (til venstre) og Skoda Octavia hjelper de to produsentene til kraftigere vekst enn resten av markedet. Foto: ESPEN STENSRUDVis mer

Vår for bilsalget?

Bilmarkedet er stabilt høyt - i mai konstaterer vi, korrigert for antall virkedager - en svak nedgang.

Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV), har sluppet mai-tallene over nyregistrerte personbiler, som gir en god indikasjon på hvordan bilsalget utvikler seg.

I mai ble det i alt registrert 12.337 nye personbiler – en oppgang på 2,7 prosent i forhold til mai 2013. Korrigert for antall virkedager snakker vi om en ørliten nedgang (det var én registreringsdag mer i år). Sammenlignet med gjennomsnittet for mai måned de ti foregående årene, er årets tall for mai 15,9 prosent høyere, så markedet holder seg stabilt høyt.

Bruktimporten faller derimot med en fjerdedel – 2.106 personbiler i mai er 756 færre enn i mai 2013.

Tesla ut av topp-ti

Det knyttet seg hver måned spenning til om elbilsalget ville fortsette i samme høye takt som hittil i år - og det gjør det. Tesla har fortsatt en solid avsetning for sin Model S og er igjen i tet i mai med 371 registrerte eksemplarer. Likevel blir Tesla skviset ut av topp ti - denne plassen ble overtatt av Mercedes-Benz.

Dette er det én grunn til: Tesla har i praksis kun én modell i salg (tross at det plutselig ble registrert to eksemplarer av den egentlig utgåtte Roadster igjen i mai), mens Mercedes har hele 17.

Fortsatt over en av ti

Merkerangering i mai 2014
 TOTALT12.337Andel (%)
1Volkswagen1.71613,9
2Toyota1.45811,8
3Volvo8597
4Nissan7666,2
5BMW7335,9
6Audi7215,8
7Skoda6925,6
8Ford6265,1
9Mazda5754,7
10Mercedes-Benz5554,5
11Peugeot4743,8
12Mitsubishi4403,6
13Kia4263,5
14Tesla3733
15Citroen2882,3
16Opel2752,2
17Hyundai2702,2
18Honda2351,9
19Suzuki2301,9
20Subaru1591,3


I mai ble det registrert 1.346 av det OFV kaller «personbiler med nullutslipp» – i praksis elbiler. Det er ikke så langt fra fire ganger flere enn i mai 2013. Elbilene hadde dermed en markedsandel på 10,9 prosent blant personbilene i mai 2014 – denne andelen i fjor var 2,9 prosent.

Det ble i tillegg bruktimportert 208 elbiler.

33 elvarebiler

Nå begynner også elektrifiseringen så smått å gjøre seg gjeldende i varebilsegmentet. Det ble nemlig registrert 33 varebiler med nullutslipp i mai, mens dette tallet i mai 2013 var skarve fem. Det er Peugeot som leder an i dette markedet med sin elektriske Partner (23 i mai, 123 hittil i år). Citroën Berlingo og Renault Kangoo er de to andre elvarebilene som ble registrert i mai (fire og seks eksemplarer henholdsvis).

7,7 prosent hybrider

Det ble registrert 946 nye personbiler med en eller annen form for hybriddrift i mai. Det er 23,3 prosent flere enn i mai 2013. Hybridene hadde dermed 7,7 prosent markedsandel i mai i år, mot 6,4 prosent i fjor.

Næringsandel nær halvparten

Vi merker oss at næringsandelen begynner å nærme seg halvparten av de nyregistrerte bilene. Næringsandelen av personbilsalget i mai var 47,3 prosent. I mai 2013 var næringsandelen 43,7 prosent. Andelen har ligget konsekvent høyere enn i fjor siden begynnelsen av året.

Vi spurte Marius Paus, markedsdirektør i Norges største billeasing-selskap, Leaseplan, hva årsaken kan være. Han har følgende forklaring: - Det er en trend at flere og flere som kjøper ny bil privat, finansierer den ved privatleasing. Vi tror at hovedårsaken til økningen i næringsandelen skyldes dette.

Under halvparten diesel

I mai hadde 49,3 prosent av alle nyregistrerte personbiler dieselmotor - altså under 50 prosent som i april. I mai 2013 var denne andelen 54,8 prosent.

Her finner du DinSides folkesuv-tester

Vurderer du elbil? Her er det komplette utvalget

CO2 ned

Gjennomsnittlig CO2-utslipp for alle førstegangsregistrerte nye personbiler hittil i år er 111 gram per kilometer, 16 gram lavere enn i samme periode i fjor. For bensinbiler er CO2-utslippet 121 g/km hittil i år, fire g/km lavere enn i fjor. For de dieseldrevne bilene er CO2-utslippet 135 g/km, 1 g/km lavere enn i samme periode i 2013.

CO2-utslipp for nye personbiler i mai 2014 (endring i forhold til mai 2013):

• Alle personbiler 113 g/km (-14 g/km)
• Bensinbiler 120 g/km (-5 g/km)
• Dieselbiler 134 g/km (uendret)

4x4 på én av tre

I mai hadde 4.026 av nye registrerte personbiler firehjulsdrift - en andel på 32,6 prosent. I samme måned i 2013 var andelen 30,6 prosent.

Topp 20 - bilmodeller (Rangeringen i oktober - og tallene hittil i år.)
  Mai5 mnd.AndelEndring
  201420142014 (%)fra 2013
 TOTALT12.33760.9441002,1
1Volkswagen Golf56529084,8-14
2Volkswagen up!46517402,9221,6
3Skoda Octavia41217972,975,1
4Toyota Auris40823143,828,1
5Toyota Yaris37816152,6-4,8
6Tesla Model S37125984,3-
7Mazda CX-536616042,6-15
8Nissan Qashqai35814872,418,2
9Toyota RAV434816152,646,8
10Nissan Leaf34223523,943,9
11Volvo V4032712082-21,7
12Mitsubishi Outlander24813122,2-21,7
13Audi A32199751,621,9
14Volkswagen Passat20611041,8-18,6
15Volvo V7019210051,6-14
16Volkswagen Tiguan18810841,8-14,8
17BMW 3-serie16510181,720,6
18Suzuki SX416310191,7252,6
19Ford Focus1598991,5-39,8
20Audi A41596751,1-27,5