Peugeot 508: God barnesikring - nest best av alle resultater per i dag. (Etter Hyundai ix35). Bildet er tatt umiddelbart etter kollisjonsøyeblikket (frontkollisjon). Forovervendt treåring i annet plan; bakovervendt 18-måneders baby i første plan. Foto: Euro NCAP
Peugeot 508: God barnesikring - nest best av alle resultater per i dag. (Etter Hyundai ix35). Bildet er tatt umiddelbart etter kollisjonsøyeblikket (frontkollisjon). Forovervendt treåring i annet plan; bakovervendt 18-måneders baby i første plan. Foto: Euro NCAPVis mer

Vanlige biler stadig sikrere

Kravene for å få fem stjerner er blitt strengere det siste året, men her greide alle seks full score. Gledelig.

Uten at Euro NCAP presiserer det selv, er dette helt klart den beste testomgangen som noensinne er blitt utført av den viktige organisasjonen som arbeider for å fremme trafikksikkerhet - for øvrig ikke lenger utelukkende ved å påtvinge konstruktørene en forbedring av nivået av passiv sikkerhet.

Les her om Euro NCAPs evalueringssystem (oppgradert i februar 2009), grundig forklart.

Ny generasjon "vanlige" biler

Bilene som fikk gjennomgå denne gangen var (i alfabetisk rekkefølge): Den originale kompaktbilen Citroën DS4, splitternye Golf-utfordrer Ford Focus, kompakt-premium-hybridbilen Lexus CT 200h, familie-elbilen Nissan Leaf, nykommeren i den øvre mellomklassen Peugeot 508 og den sporty stasjonsvognen Volvo V60. Felles for dem er at det dreier seg om biler som "folk flest", med sine varierende motivasjoner, ønsker, smakstendenser og inntektsnivå, vil komme til å anskaffe i tiden som kommer.

Det mest oppsiktsvekkende resultatet av denne testrunden var det selvsagt Nissan som sto for, med de gode resultatene elbilen Leaf oppnådde. Les mer om det her.

Mye gledelig

Stolpetesten er tøff - her blir bilen slengt sidelengs inn i noe som kunne vært eksempelvis en lyktestolpe. Her Citroën DS4. Foto: Euro NCAP Vis mer


For øvrig er det for det første gledelig å konstatere at alle greide de fem stjernene som utgjør toppscore i Euro NCAP-sammenheng. Dette er nemlig i enda mindre grad enn tidligere noen selfølge - den første testen under det nye, og strengere regimet ga nemlig bare en av fire biler med toppscore. For det andre kan vi nå gå et skritt videre, og sette fingeren på det enkelte produsenter må jobbe mer med. Utfra oppsummeringen Euro NCAP har gjort i etterkant av denne testen dreier det seg særlig om følgende:

- Fotgjengerbeskyttelse. Selv om de to franske modellene ga god til utmerket beskyttelse for de som sitter inne i bilen, ser vi at de ikke har gitt prioritet til beskyttelse av de myke trafikkanter. For et par år siden ville dette ikke blitt bemerket, men kravene blir som nevnt stadig strengere. Peugeot 508 med sine 41 % på dette punktet og Citroën med sine 43 % ligger langt bak Ford Focus, som oppnår 72 % - det vil si en betydelig lavere dødsrisiko for en fotgjenger som blir påkjørt av denne i normal bykjøring. Citroëns skuffende resultat blir enda mer skuffende i og med at produsenten tok grep allerede i 2005 med sin (riktignok dyre) C6 og utstyrte den med aktivt panser, som første bilprodusent. Dette var et av de tidligste synliggjorte grepene for aktivt å redusere skadene på fotgjengere i tilfelle påkjørsel.

Til neste år vil 60 % bli minimumskravet for å få fem stjerner på dette området, og hadde det vært tilfellet i dag ville Citroën DS4 og Peugeot 508, men også Lexus CT 200h, måttet nøye seg med fire stjerner. Vi mistenker at disse produsentene, og en del andre, vil trappe opp innsatsen for bedre fotgjengerbeskyttelse for kommende modeller.

- Nakkeslengbeskyttelse.
Nakkesleng er noe bilprodusentene har arbeidet med å beskytte bedre mot de siste årene. Her er resultatene til Citroën DS4 (2,8 poeng) og Nissan Leaf (2,9 poeng), "på grensen". Volvo gjorde det best her med 3,6 poeng.

Det gode - og noe mindre gode - resultatene:

Alle seks fikk uansett fem stjerner, som allerede nevnt. De vesentlige punkter lister vi opp nedenfor, men oppfordrer, for dere som ikker kjenner til systemet, til å lese vår grundige innføring i Euro NCAPs nye regime.

De to beste på voksenbeskyttelse var Lexus CT 200h og Volvo V60, begge med utmerkede 94 % og Volvo med marginalt bedre resultat i frontkollisjon mens Lexus gjorde det ørlite grann bedre i stolpekollisjonen.

Barnebeskyttelse viste Peugeot 508 seg klart best på blant de seks med 87 %, hittil bare slått av folke-SUVen Hyundai ix35 (88 %). Her var det tre poeng bakover til annenplassen - Lexus CT 200h med 84 poeng.

Fotgjenger-kapitelet har vi allerede kommentert og det er tydelig at Ford tar det på alvor (72 %), men fortsatt er ingen utmerket på dette området.

Når det gjelder sikkerhetssystemer som er standardutstyr oppnår Volvo full pott og 100 %. Også Peugeot og Citroën scorer høyt her (97 %). Ford tilbyr en mengde sikkerhetssystemer som rimelig tilvalg på sin nye Focus og er potensielt den mest sikkerhetsassisterte av alle i kompaktklassen. Men i denne testen havner den sist på dette området, med 71 %.

Totalt sett er dette altså meget bra i forhold til alt vi har sett tidligere av Euro NCAP-resultater.

Også kinabiler

Stort sett er det moderne biler fra Korea, Japan og Europa, altså de vi vanligvis har å forholde oss til her hos oss, som blir testet av Euro NCAP. Men vi vet at Kina vil bli aktuell som leverandør av biler i fremtiden. Kinesiske Landwind var de første til å våge å la et av sine produkter teste av Euro NCAP, og de oppnådde for et halvt år siden et utmerket resultat i forhold til tidligere kinesiske biler i europeiske kollisjonstester (utført eksempelvis av tyske ADAC) - men de gjorde det allikevel elendig. Les om kollisjonstesten av familiebilen Landwind CV9 her.

Alle de detaljerte resultatene finner du her på Euro NCAPs hjemmeside.