<b>BLIR DYRERE:</b> Jevnt over er mange bilmerker blitt dyrere i år.  Foto: COLOURBOX
BLIR DYRERE: Jevnt over er mange bilmerker blitt dyrere i år. Foto: COLOURBOXVis mer

Valutasjokket gir økte bilpriser

Verdien på den norske krona gjør at nye biler blir inntil 60.000 kroner dyrere.

Norsk økonomi er under sterkt press, noe som har redusert verdien på den norske krona vesentlig.

Siden mai i fjor er verdien på en euro steget med over 15 prosent.

En del bilimportører økte sine priser allerede i høst, og nå er det flere som følger etter. Det saftigste eksemplet er Volvo som i snitt har økt sine priser med fem prosent. På premium-SUV-en XC90 gir det enorme utslag.

Lest denne? Velg riktig minibank når du skal ta ut penger i utlandet.

VALUTA-SKVIS: Volvo XC90 T8 fikk en avgiftsreduksjon på nesten 100.000 kroner. På grunn av svekket norsk kroneverdi ender prisen kun med å bli redusert til 39.000 kroner. Foto: VOLVO Vis mer

For straks nyttårsrakettene hadde truffet bakken, økte prisen på innstegsmodellen D4 Kinetic AWD med 49.000 kroner. Det betyr at bilen nå koster fra 785.000 kroner i stedet for fra 736.000 kroner, slik den kostet før nyttår.


Det hører også med at modellen med denne motoren fikk en beskjeden avgiftsøkning på 1.402 kroner.

Avgiftsvinner ble skviset

Men enda drøyere blir bildet når vi ser på det som skulle være en av avgiftsvinnerne i år, nemlig den ladbare hybrid-utgaven - XC90 T8.

På grunn av miljøvennlig teknologi og tilhørende lave utslippstall, er dette en av bilmodellene som kommer godt ut av de nye avgiftene.

Den er svært ettertraktet blant norske SUV-kjøpere, og mange hundre kunder har allerede lagt inn sin bestilling.

Les også: Hvilken er best av Audi Q7 og Volvo XC90?

Da stortingspolitikerne før jul kom til enighet om statsbudsjettet, var det klart at denne ble tilgodesett med et avgiftskutt på 99.437 kroner. Men hele kuttet kom slett ikke kundene til gode. Bilen fikk i stedet redusert innstegsprisen fra 970.000 kroner til 931.000 kroner. Det som skulle være et massivt avgiftskutt for å inspirere kunder til å velge miljøvennlig, ble altså redusert til 39 000 kroner.

Har resten av kuttet på 60 437 kroner gått med til å dekke valutatapet?

MILJØET TAPER FOR VALUTA: Volvos PR- og kommunikasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen forklarer at svekket krone gjør at prisene må økes med rundt fem prosent. Foto: VOLVO Vis mer

- Ja, en svak norsk krone er årsaken til det, svarer PR- og kommunikasjonsdirektør Rune Gutteberg Hansen i Volvo Car Norway.


- På grunn av dette har vi vært tvunget til å gjøre prisjusteringer på noen av modellene våre. I snitt utgjør dette et tillegg på om lag fem prosent. For enkelte andre modeller kan det også skyldes modellårsendringer, forklarer Hansen.

Tøffere Tesla-tider

Men Volvo er ikke alene om å måtte øke prisene med titusener av kroner fordi verdien på den norske krona stadig svekker seg mot utenlandsk valuta. Dollaren har også styrket seg vesentlig gjennom det siste året.

Det har ført til at Tesla i løpet av 2015 økte snittprisen på Model S med 45.175 kroner.

Det mange nå spør seg er om det amerikanske bilmerket på ny vil øke prisene? Svaret vi får er like arrogant og intetsigende overfor kundene som det pleier å være når vi spør Tesla om markedsaktiviteter.

- Vi har ingenting å melde, og kommenterer på dette tidspunktet ikke eventuelle fremtidige planer, sier en ordknapp kommunikasjonsjef for Tesla, Even Sandvold Roland.

PRISHOPP I FJOR: Tesla vil ikke si om de øker prisene igjen. Men i fjor var Model S blant bilene som gikk mest opp i pris. Foto: JAMIESON POTHECARY Vis mer



Les mer: Forbruket avgjør prisen

Men Teslas toppsjef Elon Musk uttalte til oss tidligere i høst at når valutaen spiser opp 25 prosent av marginene, så gjør det veldig vondt.

Jaguar Land Rover Norway er også blant dem som har måttet justere opp prisene.

Les også: Vi har kjørt Range Rover Sport

- Vi gjorde vår justering av prisene i forhold til valutasituasjonen i oktober. Prisene ble da i snitt justert med cirka fem prosent, sier importsjef Nils-Henrik Holmen.

Ikke bekymret

OPTIMIST: Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening tror ikke bilsalget blir vesentlig svakere av valuta-skvisen den norske kroner er utsatt for. Foto: BILIMPORTØRENES LANDSFORENING Vis mer

- Generelt tror vi mange importører har et behov for å ta igjen svekkelsen på krona. Men det er forskjellig for hva slags valuta de ulike bruker når de kjøper bilene inn, og om de eventuelt får noe støtte fra fabrikken på dette, sier direktør i Bilimportørenes Landsforening, Erik Andresen.


Er dere bekymret for at bilsalget blir lavere i år som følge av økte priser?

- Det er flere usikkerhetsmomenter for norsk økonomi. Men vi tror importørene har en plan B liggende i skuffen.

Fikk du med deg denne? Vi har prøvekjørt Toyota RAV4 Hybrid.

Og så tror vi at bilsalget i 2016 vil ligge på 140.000 biler, noe som ikke er mye svakere enn fjorårets salg som endte på 150.000 biler, sier Andresen.

MerkeHar de økt eller vil de øke prisen?Hvor mye?
Alfa Romeo/Fiat/JeepIkke avklart ennå.Ny importør fra nyttår.
AudiVil kun øke utstyrspriser.Kun inflasjonsjustering 0,5-1,0%. Utstyrsprisene er pga. valuta justert 5-5,5%.
BMW/MiniJa, moderat.Øker 1,9%.
Citroën/DSJa, moderat.Øker ca. 2-3%.
FordJa.Øker fra 0-5% inkl. avgiftsendring.
HondaJa, moderat.Øker i snitt med 2%.
HyundaiJa, moderat.Øker i snitt med 2,2%.
Jaguar/Land RoverNei.Økte prisene i oktober med ca. 5%
KiaJa, moderat.Øker med ca. 5- 10.000 kr.
LexusNei.Kun justert avgifter som for det meste har gått ned.
MazdaJa, moderat.Øker på ulike modeller fra 0-10.000 kr.
Mercedes-BenzJa.Økte fra 2016 i snitt ca. 3,5%.
MitsubishiNei, ikke foreløpig.Kun avgiftsregulert.
NissanNei.Kun avgiftsregulert.
OpelNei.Ingen endringer utover evt. avgiftsendringer.
PorscheJa, moderat.Økte noe i oktober, kun 1% økning fra nyttår.
RenaultJa, moderat.Øker i snitt med ca. 3.500-4.000 kr.
SkodaKun 1% på Superb fra nyttår.Ellers kun avgiftsregulert.
SubaruJa, moderat.Økte med 5.000 kr på alle modeller fra nyttår.
SuzukiJa, moderat.Økte i snitt 5.000 kr fra nyttår.
TeslaVil ikke kommentere.Økte i flere omganger i 2015. Usikkert for 2016.
ToyotaNei.Ingen planer foreløpig.
VolkswagenNei, ikke foreløpig.Kun avgiftsregulert foreløpig.
VolvoJa.Økte fra nyttår i snitt ca. 5%.

Her følger en oversikt for om og eventuelt hvor mye de ulike bilmerkene vil øke prisen med i 2016: