Vakker, men ikke feilfri

Det er ikke så mye igjen av sommeren, og det betyr at tiden for å gjøre gode kjøp på åpne biler er tilstede. Her er hva du bør være oppmerksom på hvis ditt hjerte banker for MG-F roadster.

Her hjemme gjennoppsto MG som eget merke i 1996, og da med roadsteren MG-F. Her til lands har MG-F kun vært tilgjengelig met ett motoralternativ, nemlig en firesylindret K-serie motor med 120 hestekrefter fra et slagvolum på 1,8 liter. I utlandet har imidlertid MG-F også vært tilgjengelig med en 1,8 liter med variable ventiltider og 145 hestekrefter. Kommer du derfor over en MG-F med en slik motor her hjemme, kan du gå ut i fra at bilen er bruktimportert.

I utlandet finnes det dessuten flere spesialmodeller av MG-F. Ikke så i Norge hvor bare en standardmodell med 120 hester har blitt importert.

Dette er feilene

Dette bør du sjekke
Karosseri:- Sjekk etter rust. Vær spesielt påpasselig dersom bilen har forkrommede innstigningslister. Forfølg vannlekkasjer.
Motor:- Ikke meldt om spesielle svakheter på MG-F. Husk på at bilen er utstyrt med midtmotor, og at større reperasjoner kan bli dyrt fordi motoren er vanskelig tilgjengelig.
Diverse:- Skranglelyder fra midtkonsoll og tak.
 - Feiljusterte sidevinder medfører lekkasjer.
 - Sjekk etter rifter i stofftaket.
 - Spissing kan forandre seg, og er vanskelig å innstille, på grunn av Hydragas fjæringen.


Dette er historikken

Historien til MGF
1995:- De første bilene settes i produksjon.
1996: - Salget av MGF begynner i Norge.
I dag:- MGF fortsatt i produksjon.


Konklusjon

Det begynner etter hvert å dukke opp en god del MG-F i avisenes salgsannonser. Selv for eldre MG-F'er ser prisen ut for å ha stabilisert seg rundt 200.000 kroner, selv om biler med lang kjørelengde kan gå billigere.

Da vi nylig prøvekjørte MG-F, du finner testen her, var vi kritiske i vår bedømning av bilen. Det var rett og slett for mange småfeil til at det kunne være tilfeldig, samtidig som bilen tydelig bærer preg av snart å være et halvt tiår gammel. Når du undersøker bilen bør du være ekstra nøye med å sjekke etter rifter og hull i kabriolet-taket. Et nytt tak er nemlig svært kostbart. Ta deg også tid til å spyle bilen, bare da kan du forfølge eventuelle vannlekkasjer til endestasjonen og konstantere om lekkasjene har forårsaket rust eller ei.