Forbrukeren blir taperen - eller sitter med størst risiko, mener Forbrukerombudet.  Foto: KASPER VAN WALLINGA
Forbrukeren blir taperen - eller sitter med størst risiko, mener Forbrukerombudet. Foto: KASPER VAN WALLINGAVis mer

Vær våken, leaser du bil, er du mer utsatt enn om du kjøper den

Forbrukerombudet mener forbrukerne sitter med alt for stor del av risikoen.

Forbrukerombud Gry Nergård forteller at de etter en gjennomgang av avtaler fra forskjellige leverandører ser en gjennomgående trend.

- Forbrukere står i dag svakere rettslig ved leasing av bil, enn hvis de lånefinansierer et bilkjøp.

Avtalene som inngås mellom selskapet og forbruker sørger alltid for at selskapet kommer best ut av potensielle utfall og skader.

Forbrukeren har i de aller fleste tilfeller ingen mulighet til å påvirke kontrakten, som oftest har en bindingstid på tre år og er dyre.

Det er det Forbrukerombudet nå ønsker å se nærmere på.

- Etter markedsføringsloven kan urimelige vilkår og kontrakter forbys. Selskapene operer ikke i et lovtomt rom, fortsetter Nergård.

LES OGSÅ: Fikk skyhøy regning etter innlevering av leasingbil

Ønsker nye regler

Per i dag finnes det enkelte regler som går under forskrift om kredittavtaler, som blant annet regulerer oppsigelse. Forbrukerombudet arbeider nå for klarere linjer omkring et stort og komplekst avtaleforhold.

Forbrukerombudet skriver på sine nettsider at de kontraktene de til nå har sett på, har gitt dem et inntrykk av at mange av avtalene ikke ivaretar forbrukernes rettigheter i tilstrekkelig grad, og at alt for mye av ansvaret ender hos forbrukeren.

Dette utgjør grunnlaget for at Forbrukerombudet nå ber Justis- og beredskapsdepertementet om å vurdere en gjennomgang av forskriften, for å få på plass regler for privatleasing.

Dyrt å levere

Da vi i fjor skrev om Arne Ove Sekkingstad og hans tvist med leasingfirmaet fikk vi også se nærmere på potensielle problemer ved leasing.

Sekkingstad, som hadde overtatt sin svigerfars leasingbil, måtte i utgangspunktet betale over 30.000 kroner når han ville levere inn leasingbilen. Saken endte med at Sekkingstad tok kontakt med en tredjepart som tok over forholdet, og fikk regningen senket med hele 18.420 kroner.

Et av problemene som vanligvis dukker opp når leasingbiler skal leveres inn, er hva som defineres som normal slitasje. Det er blant annet disse retningslinjene Forbrukerombudet vil ha klarere frem.

I samme sak ble Sekkingstad også pålagt å betale for en service som skulle skje 55 dager etter at bilen var levert. Den regningen måtte han til slutt ta, men også her viser det seg at en lite detaljert kontrakt blir fellende.

- Er det riktig at kunden skal betale for en service som er om 55 dager? I og med at det ikke er en klar linje her, er vårt ønske at de som leaser skal betale for hvor stor andel av perioden bilen er leaset, sa Helge Rognerud i Autoreturn da.

LES OGSÅ: Momsfritt å lease elbil

Endringer ønsket allerede i 2009

I 2009 etterlyste utvalget som laget et nytt forslag til finansavtaleloven en bredere og grundigere gjennomgang av reguleringen av langtidsleie for forbrukeren. Etter dette har det ifølge forbrukerombudet skjedd lite.

- Reglene på dette feltet har ikke fulgt utviklingen av regulering for forbrukerkjøp eller inngåelser av kredittavtaler. Når det gjelder et produkt som har så stor økonomisk betydning for forbrukere, og inneholder så mange kompliserte detaljer som kan reguleres, er det behov for et solid regelverk i grunn, avslutter Nergård.

Så snart gjennomgangen av avtalene er gjennomført, opplyser Forbrukerombudet at de vil starte forhandlinger med enkeltaktører i bransjen.