<b>FLERE MULIGHETER:</b> Heldigvis er det flere muligheter for å reparere frontruten. Foto: IF
FLERE MULIGHETER: Heldigvis er det flere muligheter for å reparere frontruten. Foto: IFVis mer

Vær påpasselig og hold avstand!

Kombinasjonen av bare veier, vinterdekk og rester av småstein og grus er skummel.

Glassverkstedene rundt om i Norge jobber på høygir om dagen. For månedene mars og april er nemlig høysesong for steinsprut, ifølge forsikringsselskapet If. Slik reparerer de steinsprutskader.

Godt over 225.000 glasskader meldes hvert år på norske biler, viser statistikk fra Finans Norge. For ti år siden var dette skadetallet 100.000 lavere.

Dermed er det nesten en dobling i antall skader på ti år!

BEGYNNELSEN: Steinsprut starter gjerne slik. Foto: PER ERVLAND Vis mer

Skadene skyldes i hovedsak småstein og grus som treffer frontruten. Men hvorfor vi har fått denne kraftige økningen er ikke lett å svare på, ifølge If.

Les også: Derfor er det gratis å reparere frontruten.

– Det er vanskelig å peke på én enkeltårsak til at flere rammes av steinsprut, men økt bruk av grus på veiene er en del av bildet, sier kommunikasjonsrådgiver Sigmund Clementz i If i en pressemelding.

UROVEKKENDE ØKNING: Sigmund Clementz hos forsikringsselskapet If er bekymret for økningen i glasskader som skjer på norske veier. Foto: IF Vis mer

– Grusen er selvfølgelig viktig for å sikre veigrep om vinteren, men når våren kommer gir strøingen en uønsket bieffekt hvis grusen får ligge løs på bare veier, sier kommunikasjonsrådgiveren.

Les også: Slik kan du få halv pris på bilforsikringen!

Myke vinterdekk

En annen grunn til mye steinsprut er myke gummiblandinger i vinterdekkene, hvor grus og småstein lett setter seg fast i mønsterets lameller og slynges videre mot bilen bak. Vinterdekk uten pigger har en mykere gummiblanding enn piggdekk.

Rundt halvparten av den norske bilparken kjører nå piggfritt, ifølge tall fra Dekkimportørenes forening.

– Tidligere var skvettlapper standard. Moderne biler mangler disse, og da blir det lettere grus og småstein på ville veier. Det er vanskelig – om ikke umulig – å beskytte seg mot steinsprut fra andre biler, men vårt beste råd er å holde enda bedre avstand til bilen foran, sier Clementz i If.

Les også: Slik dobler du forsikringsbonusen på halve tiden!

– Frontrutene er bare blitt tynnere og tynnere, og det øker sannsynligheten for at de sprekker raskt, sier administrerende direktør Morten Bjørlo i Hurtigruta Carglass.

Tre råd mot steinsprut!

GODT TIPS: Å benytte teip på glasskade er bare et av flere gode tips. Foto: KRISTIN SØRDAL Vis mer



1. Aller viktigst for å unngå steinsprut: Hold god avstand til bilen foran.

2. Om du får steinsprut på ruta: Dekk sprekken, merket eller hullet med gjennomsiktig tape, slik at smuss ikke fester seg inni.

3. Få reparert ruta så raskt som mulig. Skaden blir nemlig bare verre for hver dag som går.