<b>LANG BLINDSONE:</b> Lastebilen har mye mindre utsyn enn biler. Med en blindsone foran på 5 meter, 8 meter på siden og tilsvarende lastebilens lengde bak, er det viktig å samarbeide i trafikken for alles sikkerhet.  Foto: NTB SCANPIX/MAGNUS ARNKVÆRN
LANG BLINDSONE: Lastebilen har mye mindre utsyn enn biler. Med en blindsone foran på 5 meter, 8 meter på siden og tilsvarende lastebilens lengde bak, er det viktig å samarbeide i trafikken for alles sikkerhet. Foto: NTB SCANPIX/MAGNUS ARNKVÆRNVis mer

Vær oppmerksom på andres blindsoner

Kollisjoner mellom lastebiler og bilister er et økende problem. - Livsfarlig sier lastebilsjåførene.

Det er daglig tusenvis av lastebiler, busser og andre tyngre kjøretøy ute på norske veier, men tenker du noen gang på hvilke utfordringer du er med på å skape for disse sjåførene?

Du har kanskje opplevd det stressende å kjøre i bymiljøet når det er mange overgangsfelt, fotgjengere, syklister og motorsyklister - i tillegg til de andre bilene på veien.

Tenk da på hvordan det er å sitte opptil to meter høyere, og manøvrere et kjøretøy på flere tonn i samme omgivelser.

Den skumle blindsonen

EKSEMPEL: Dette er et eksempel på en bil som har benyttet seg av luken en lastebil har tatt til bilen foran. Det resulterte i skademeldingen vi ser over. Foto: STOREBRAND Vis mer



Lastebilsjåføren sitter gjerne flere meter over deg, lengre bak i sjåførhuset og uten noe vindu å snu seg tilbake til.

Sideveis er det to meter ned under vinduet uten syn - det er den livsfarlige blindsonen.

I følge Storebrand er det personbiler som presser seg inn foran lastebilene som er kilden til de fleste situasjonene som oppstår bil og lastebil imellom.

BEKYMRET: Jens Olav Rud i Norges Lastebileiers forbund forteller at han daglig hører om situasjoner mellom fotgjengere, bilister og lastebiler. Foto: STOREBRAND Vis mer



Jens Olav Rud i Norges Lastebileierforbund forteller at problemer med biler og blindsoner er et hett samtaletema blant deres sjåfører.

- Daglig opplever lastebilsjåfører at biler akselererer raskt opp på siden og smyger seg inn foran dem. De tenker ikke over at det nesten er umulig for lastebilsjåføren å få dette med seg, sier Rud.

- Sjåføren av lastebilen har som oftest skapt luken mellom seg og bilen foran med en hensikt for sikkerheten. Lastebilen bruker tilstrekkelig lengre tid på å stoppe enn en bil, forklarer han videre.

I en gjennomsnittlig lastebil har sjåføren en blindsone på om lag åtte meter på siden, og fem meter foran. Dette gjør bykjøring ekstra vanskelig for sjåførene.

- Er du gående eller syklist, og stiller deg ved siden av lastebilen, blir du usynlig, poengterer Rud.

- Vær da oppmerksom på lastebilens manøver! Det er her de fleste farlige situasjonene oppstår.

Du blir ansvarlig for skaden

VÆR VARSOM: Petter Berg i Storebrand forteller at de aldri har fått inn så mange skademeldinger mellom bil og lastebil som den siste tiden. Foto: Storebrand/Marit-Randi Granseth Vis mer



- I det siste har vi hatt skadesaker hver uke etter at personbiler har forsøkt å legge seg in foran lastebiler. Dette er særlig et problem ved påkjøringsfelt, spesielt i rushtrafikken forklarer Fagsjef for motor, Petter Berg i Storebrand i en pressemelding.

Man har vikeplikt om man skifter kjørebane, og kolliderer du som følge av det, er det du som blir ansvarlig for kollisjonen.

- At biler kaster seg inn foran lastebilen som har tatt avstand til bilen foran er ofte hovedgrunnen til slike situasjoner, forteller Rud.

Det er unødvendig å sette seg i fare fordi man er utålmodig; den klare oppfordringen fra Rud er å være på vakt og samarbeide.

- Mange er urovekkende lite oppmerksomme i trafikken. Mobilbruk fører også i stor grad til mange skumle situasjoner avslutter Rud, med en oppfordring om at alle må samarbeide for å opprettholde sikkerheten.

RISIKO: Med mange lastebiler på veien er det viktig å være oppmerksom på at lastebilene trenger lengre bremsetid enn personbiler. Foto: NTB scanpix/Johansen, Erik Vis mer