<b>VÆR FORBEREDT:</b> Korte turer gjør batteriet ekstra utsatt om vinteren.  Foto: NTB SCANPIX/ MIMSY MØLLER
VÆR FORBEREDT: Korte turer gjør batteriet ekstra utsatt om vinteren. Foto: NTB SCANPIX/ MIMSY MØLLERVis mer

Vær obs på strømslukerne

Du står i ekstra stor fare for å komme til flatt batteri om vinteren, og elbilene mister rekkevidde.

Rattvarmer, setevarmer, dieselvarmer, varmetråder i vindu, speil og varmeanlegget på full guffe i tyve minutter før du parkerer på jobben.

Med den praksisen er det ikke sikkert du har batteriet frem til påske en gang.

- Det er en kjent sak at alt dette bruker mye strøm. Har du kort vei til jobb kan det gjøre ekstra skade på batteriet i bilen din, forteller Svein Setrom i Viking til Dinside.

Les også: Enkle og rimlige tips til vinterklar bil

Når gradene stadig fortsetter å trekke nedover på minussiden svekkes også batteriet lettere, Webasto-varmeren er for eksempel et stort strømsluk.

LAD BATTERIET: Svein Setrom i Viking oppfordrer de som kun kjører korte turer om å lade batteriet om natten med jevne mellomrom. Foto: VIKING REDNINGSTJENESTE Vis mer

- Benytter du deg av denne daglig er det stor sjanse for at den en dag tømmer batteriet ditt fullstendig.

- Batteriet bør absolutt vedlikeholdes over vinteren. For å unngå at du ikke får start en morgen, lønner det seg absolutt å lade batteriet om natten. Det er kommet mange gode ladere som er tilpasset de ulike batteritypene.

Les også: Slik unngår du dårlig sikt

Ikke overlad batteriet

Husk også at en kan overlade batteriet. Undersøk derfor nøye hvilket batteri du har, og hvilken lader som er optimal for ditt bruksområde.

- På nyere biler kan det også være at batteriet ikke sitter i motorrommet, da må du ha en egen lader for disse bilene.

Batteriet er det som oftest holder deg vekk fra veien, så det er viktig å måle væskenivået, syreinnholdet og kontrollere batteriets ladespenning.

Er det irr og møkk på polene kan også dette sette en stopper for optimaliseringen av batteriet.

Kjører du elbil kan varmeapparatet få store konsekvenser på rekkevidden.

TAR LENGRE TID: Husk at hurtiglading også kan ta lengre tid om vinteren. Foto: NTB SCANPIX/HENRIK PYNDT SØRENSEN Vis mer


I tillegg til ekstra motstand langs veien ved snø og slaps, bruker en også betydelige mengder med strøm på å varme opp bilen.

Les også: Kunne du tenkt deg en batterihenger?

- Det er velkjent at vanlige bilbatterier kan slite når det blir kaldt, og særlig dersom de ikke er blitt vedlikeholdsladet. Når det gjelder elbiler, er litiumionbatteriene i utgangspunktet kuldefølsomme. Derfor vil det merkes godt på rekkevidden om batteriene ikke er utstyrt med aktive oppvarmingssystemer. Dette varierer fra modell til modell, har Ståle Frydenlund, kommunikasjonsleder i Norsk Elbilforening fortalt Dinside tidligere.

Les også: Store prisforskjeller på hurtiglading

- En tommelfingerregel er at oppvarmingen gjerne fjerner 20 prosent rekkevidde, avslutter Frydenlund.