HELT RÅ: Mecedes Maybach G650 er ekstrem på mange nivåer. Foto: Mercedes
HELT RÅ: Mecedes Maybach G650 er ekstrem på mange nivåer. Foto: MercedesVis mer

Verdens drøyeste SUV?

Vær hilset, Kong Maybach G650 Landaulet

Mercedes-ikonet i ny, ekstravagant drakt.

SUV-markedet vokser som aldri før, og luksus-SUVene har blitt ett av de aller største statussymbolene. I de råeste SUVene får man det beste av begge verdenene – både ekstreme krefter og overdådig luksus og komfort. Mercedes-Maybach har nå meldt seg på.

Vi har testet Mercedes-flaggskipet Mayback S 650

Bentley Bentayga satte en ny standard for SUV-segmentet da den kom i fjor, Porsche og Range Rover har lenge vært populære alternativer, og nå har også Rolls Royce lansert at de skal komme med en SUV – verdens dyreste som sådan.

Sjekk Maybach på bilmessa i Geneve her:

SUV-flåte

Selv om Mercedes lenge har levert dyre SUVer, både i form av ikonet Geländewagen og tidligere modeller som ML og GL, leverer de i dag en hel flåte av SUVer med ulike utstyrspakker og drivlinjer. Alt fra enkle 2-litere til brutale AMG-utgaver.

Nå har de imidlertid lansert den nye kongen på haugen. G-wagen, som den omtales som på folkemunne, har blitt lansert i mange former og fasonger og har vært en populær bil i mange tiår – på tross av sin vanvittig drøye pris.

Vi har kjørt Mercedes-Benz G 4x42

Det er den dyreste bilen Mercedes leverer, og av biler norske importører har i sine systemer, er Mercedes-AMG G65 den dyreste bilen du får kjøpt fra importør i Norge.

KONGE-SUV: Her er et hvitt og sort eksemplar av den nye Maybach-SUV-en utstilt på messen i Genève. Alt er tatt til et nytt nivå... Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Drøyest av de drøye

For noen år tilbake ble den lansert som sekshjuling, et virkelig monster av en bil ved navn G63 AMG 6x6 - den ultimate show-off-doningen for de aller rikeste.

Nå har tyskerne lansert sin hittil drøyeste utgave av G-klassen, og for første gang drysset litt Maybach over den kantete SUVen. Navnet er Mercedes-Maybach G650 Landaulet.

650-navnet betyr at bilen er utstyrt med Mercedes sin V12-motor med 630 hester og 1000 Nm, hvilket gir mer enn nok kraft til å flytte den 5,3 meter lange og 2,2 meter høye doningen fort fra a til b. Med en bakkeklaring på over en halv meter bør det heller ikke være noen problemer med fremkommeligheten. Med tre individuelle diffsperrer og lav-gir er dette så absolutt en terrengbil også, på tross av alle sine limo-tendenser. Dog vil nok de fleste av de 99 eksemplarene som skal produseres dessverre aldri få oppleve spesielt ulent terreng.

Bildeserie:

EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes
EKSTRAVAGANT: Det er lite annet å si enn at dette er luksus fra A til Å. En drøy kombinasjon av kraft og komfort. FOTO: Mercedes

Foran og bak

Landaulet-tilnavnet betyr at bakre del av bilen kan fjerne taket, og har lang tradisjon hos Mercedes-Maybach da det ble introdusert for første gang allerede i 1910. Forsetene har et fast tak, mens passasjerene i baksetet blir servert et stofftak som enkelt kan trekkes tilbake ved hjelp av en knapp. Om du ønsker å skille de to avdelingene i kupeen, har du en knapp i konsollen mellom setene som heiser en glassvegg. Ønsker du enda mer privatliv lar en siste knapp deg froste glasset – sånn om du vil betrakte stjernene med dine bedre halvdel under åpen himmel uten å bli forstyrret fra den irriterende sjåføren.

Mercedes-Maybach 650 Landaulet kommer kun som fireseter. Baksetene er riktignok hentet fra en S-klasse, hvilket betyr at de kan legges nesten helt ned, har ulike massasjeprogrammer, og har støtte til bena.

Konsollen mellom baksetene gir deg full kontroll over kabinen, og en fjerkontroll lar deg styre alt fra underholdning og massasje, til klimaanlegg og kupeebelysning. På tross av en heftig V12-motor med biturbo og godt over 600 hester, er dette en bil hvor baksetet er stedet å være- slik som det er i de fleste andre modellene med Maybach-emblemet.

I tillegg har midtkonsollen koppholdere som lar deg velge om du ønsker å varme eller kjøle drikken din. Til og med bordene i baksetet har skinntrekk som gir deg et komfortabelt skriveunderlag, om du skulle ønske å notere ned noen betraktninger på turen.

Nytt nivå

Man kan kanskje spørre seg om verden virkelig trenger en limited edition SUV som er halveis kabriolet, har V12-motor, og kun har plass til fire mennesker? Vi er akkurat i sår mangel av en slik bil, men det skader heller ingen at den kommer. Mercedes sitt argument oversettes til noe sånn som: ”Off-road-ikonet demonstrerer at definisjonen av unik luksus alltid kan tas til et nytt nivå.”

Vi sier oss enig med Mercedes, her er alt tatt til et nytt nivå.

LES OGSÅ:
Her er Rolls Royce sin nye kabriolet
Vakker visjon: Mercedes-Maybach 6
Den ultimate kabrioleten?