V8 biturbo og 450 hestekrefter

Motoren er ny for anledningen og finnes også uten turboladere. Da heter modellen Cayenne S.

450 hestekrefter og 620 newtonemter. Vis mer


Begge Cayenne-modellene kommer med en 4,5-liters V8 motor. Cayenne S må nøye seg med 340 hestekrefter uten turbo. Vår testbil, Cayenne Turbo med 450 hestekrefter, har to turboladere som presser inn luft med inntil 1,5 bar trykk. På 2.250 omdreininger er ladetrykket 1,6 bar, men trykket reduseres etter hvert som turtallet øker.

Kraftig

Den barske effekten er en ting, men dreiemoment er også tøft. Fra 2.250 omdreininger er dreiemomentet 620 newtonmeter, men i virkeligheten merker vi ikke det voldsomme draget før oppunder 3.000. Det er ikke direkte dødt fra start heller, men i forhold til det som skjer oppover i registeret blekner det fullstendig. Cayenne Turbo skal klare 0 til 100 på 5,6 sekunder og det stemmer nok. Bilen akselererer brutalt raskt, og det er fascinerende å bli revet slik fremover i en SUV. Oppgitt toppfart er 266 kilometer i timen.

Den kan trekke tilhengere på inntil 3,5 tonn, og med et par tonn hengende i tilhengerfestet klarer den sikkert 0 til 100 fortere enn de fleste normale familiebiler. Vår bil hadde avtagbart tilhengerfeste, men Cayenne kan også leveres med et som er elektrisk. Da trykker du på en knapp i bagasjerommet og kroken smyger frem av seg selv.

Motorteknikk


I tillegg til turbo, ladeluftkjølere og fireventilsteknikk har også Porsche VarioCam. Dette er justerbare kamaksler som gjør at motoren opererer med variabelt ventilløft. Det kraftige dreiemomentet har mye med dette å gjøre. Den tekniske beskrivelsen lover også at VarioCam skal redusere bensinforbruket. Vi er ikke helt sikre på om den funksjonen virket som den skulle? Det er ikke noe å legge skjul på at bensin av type 98 oktan går med i store mengder når nesten 2,5 tonn skal forflyttes på en eksplosiv måte, men en 100 liters tank holder ganske lenge.

Imponerende kjøreegenskaper


Cayenne er både stor, bred og ikke minst tung. Likevel har den fantastiske kjøreegenskaper og stiller i en klasse for seg. Ingen andre biler i SUV-klassen kan tukte Porsche på dette punktet. Fra før har bilen en nærmest uslåelig motor og dette sammen med oppførselen gjør Cayenne til en sportsbil. Den ligger svært godt på veien. Tidvis var vi innom veldig dårlige veiforhold, men Cayenne taklet også det godt. På mange måter minner det om å kjøre 911, men vekten og størrelsen avslører illusjonen.

4X4

Firehjulstrekket styres av Porsche Traction Management (PTM) og fordeler permanent effekt til alle hjul. Porsche er tydeligvis redd det store understyringsspøkelset og har fordelt kraften med 62 prosent bak og 38 prosent foran. I ekstremtilfeller kan kraften fordeles med opptil 100 prosent foran eller 100 prosent bak. Du merker ikke så mye til at systemet jobber, men fremkommeligheten er overlegen.

Nyttige verktøy

Brytere for lavgir, differensialsperre, demperinnstilling og nivåregulering. Vis mer


I midtkonsollen er det tre kule brytere. Det er lavserie med differensialsperre, demperinnstilling og heving og senking. Den første kan kun betjenes når bilen står stille med girspaken i nøytral (N). Innstillingen av demperne har tre trinn - komfort, normal og sport. For en gangs skyld er dette et system som virker og det er stor forskjell mellom de ulike innstillingene. Dette er et veldig nyttig verktøy for en aktiv sjåfør og det regner vi at med Cayenne-kundene er. I komfort ruller det pent av gårde og naturlig nok er komforten god. I normalinnstiling blir det litt hardere, og i sportsinnstilling er Cayenne skikkelig hard, rene sportsbilen. Ved hjelp av et par tastetrykk har du forvandlet bilen fra maksimalt behagelig til et maksimalt råskinn.

Herlig girkasse

Cayenne Turbo har en sekstrinns automatisk girkasse som standard. Du kan velge mellom automatiske girskift eller du kan gire selv med spaken eller med knapper på rattet. Du har ingen sportsinnstilling på automatgiret, men du savner verken kraft eller sjaltevillighet. Knappene på rattet er geniale til sportslig kjøring. Da er det enkelt å holde motoren på riktig turtall. Cayenne sjalter ikke så sant du ikke gjør det selv. Det er slik det skal være.

Cayenne Turbo er en vanvittig bil å kjøre. Ytelser og kjøreegenskaper er i en klasse for seg, men også interiøret imponerer. Det er eksklusivt og rommelig, og med en linjeføring som utvilsomt gir familieassosiasjoner med de lavere modellene. Les mer om dette her.