<b>Stilren:</b> Audi TT Sportback er en stilren bil som garantert vil få sin kundeskare. Foto: KNUT MOBERG
Stilren: Audi TT Sportback er en stilren bil som garantert vil få sin kundeskare. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Uventet nytt: Audi TT med fem dører

Med TT Sportback lanserte Audi en fullstendig uventet nyhet.

Vi hadde såvidt rukket å prøvekjøre tredje generasjon Audi TT, før Audi på bilmessen i Paris satte kaffen i halsen på en hærskare pressefolk.

Der lanserer de en konseptbil av TT som har fem - 5 - dører. I utgangspunktet er dette en selvmotsigelse for TT, som tradisjonelt er en todørs kupé eller kabriolet.

Audi mener likevel at det bare er å henge på navnet Sportback etter TT, så er alt greit. Og det er det helt sikkert, for med to ekstra dører blir bilen med ett både praktisk og anvendelig, samtidig som den opprettholder de sportslige formene en TT skal ha.

Fysisk større

Bilen er naturlig nok større enn sin slektning med to dører. Med en lengde på 4,47 meter er den 29 centimeter lengre, og den er 6 centimeter bredere.

Til alt overmål er den faktisk også 3 centimeter lavere enn kupéen med to dører.

På konseptbilen sitter det naturligvis laserlys og alskens andre nyutviklede teknologier, men forvent ikke at alt dette blir standard i en eventuell produksjonsmodell. I hvertfall ikke om den skulle komme med det første.

Likevel mindre enn A5 Sportback

Se flere bilder:

Fem dører: Audi TT Sportback er en frekk sak som med to ekstra dører er blitt praktisk i tillegg. Foto: Audi
Den sporty slektningen: Audi TT Sportback er en smule mer sportslig enn sin nære slektning Audi A3 Sportsedan. Foto: Audi
Hvorfor ikke: Hvorfor ikke gjøre TT praktisk i tillegg? Nå er den vist med fem dører. Foto: Audi
Nytt konsept: Audi TT Sportback er foreløpig bare en konseptbil, men vi tviler ikke på at denne vil bli satt i produksjon. Foto: Audi
Frekk som fy: Nye Audi TT er full av nyvinninger. TT Sportback blir ikke noe unntak dersom den settes i produksjon. Foto: Audi
STANDARD VARE: Innvendig er det ingen store forskjeller mellom denne konseptbilen og nye TT. Foto: AUDI


2+2

Bilen er i konseptversjonen en fireseter, og alle stolene er fullverdige uavhengige bilstoler. Ryggene på de to bakserste stolene kan legges ned for å få et større bagasjerom, noe som til tider sikkert er nødvendig. Med ryggene oppe er det nemlig ikke mer enn 350 liter til rådighet, men legg ned seteryggene, og du har 859 liter å fylle.

Fra førerplassen er det meste akkurat som i den nye tredje generasjon TT, med 12.3-toms skjerm, og alle de fasiliteter det bringer med seg.

STANDARD VARE: Innvendig er det ingen store forskjeller mellom denne konseptbilen og nye TT. Foto: AUDI Vis mer


Sterk kost

Under panderet har Audi installert deres 2,0 TFSI motor i sinteste utgave. Fra et dreiemoment på 450 Nm produseres det 400 hk på det meste, noe som sier litt om hvor effektive disse motorene er blitt i forhold til for bare noen få år siden. Maskinen varver helt opp til 7.200 omdreininger, før den går tom. Dette gir også gode målbare ytelser i forhold til prestasjonene.

Sprinten til 100 km/t skal gå unna på 3,9 sekunder, mens vi ikke har fått oppgitt noen toppfart. Forbruket oppgis å være 0,7 liter per mil, noe som genererer et CO2-utslipp på 162 gram per kilometer.

En ting kan vi uansett ta for gitt. Når, eller om, bilen kommer på markedet, så vil det være med et langt større spekter motorer, antagelig både dieselmotorer og bensinmotorer. Se heller ikke bort fra at plug-in hybriden vi har sett i Audi A3 e-tron vil bli å finne i TT Sportback. Begge bilene er basert på samme MQB-plattform, så her er det meste tilpasset allerede.

Men først skal Audi lansere både den ordinære TT i 3. generasjon, og plug-in bilen Audi A3 e-tron.