<b>TYDELIG IDENTITET:</b> Det synes godt at det er Aston Martin det dreier seg om, men typisk Aston er den svært langt fra. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
TYDELIG IDENTITET: Det synes godt at det er Aston Martin det dreier seg om, men typisk Aston er den svært langt fra. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆKVis mer

Uventet elbil: Aston Martin DBX

Aston Martin våger nytenkning med batteridrevet crossover-GT.

Med denne bilen ønsker Aston Martin intet mindre enn å redefinere luksus-GT-en for vårt århundre, ifølge eget utsagn. Den britiske luksus- og sportsbilprodusenten har villet foreslå den typen kjøretøy de mener svarer til hva målgruppen for denne typen kommer til å etterspørre i fremtiden.

DBX heter denne skapningen, som er en fireseters luksus-GT og ingen sportsbil. Det skal sies at den på mange måter bryter med hva vi har vært vant til fra Aston Martin inntil nylig.

Vi kunne i fjor høst fortelle at Aston Martin står foran en ny epoke på flere måter.

Designmessig er den et brudd i forhold til de lave sportsbilene vi vanligvis forbinder med merket - og særlig den nyeste James Bond-bilen vi nylig omtalte, DB10. Teknisk er den også et brudd med disse.

KRAFTIG HEKK: Sett fra denne kanten blir sportsligheten fremtredende. Foto: ASTON MARTIN Vis mer


Elektrisk firehjulstrekker

For det første dreier det seg nemlig om en elbil. Den har fire elmotorer – en i hvert hjul – og energien får disse fra en batteripakke av typen litium-svovel, en teknologi med høy spesifikk energi som samtidig er rimeligere enn mer tradisjonelle teknologier.

For det andre: Med én motor i hvert hjul er DBX naturlig nok firehjulsdrevet.

Navnet DBX betyr derfor ikke bare en DB(...) der tallet er ukjent, for X er jo også som kjent symbolet for firehjulsdrift.

Nylig kunne adskillig mer folkelige Kia vise en bil med elektrisk firehjulsdrift.

VEKKER OPPSIKT: Aston Martin DBX hadde fått en diskré plassering på standen, men synes godt likevel. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
TYDELIG IDENTITET: Det synes godt at det er Aston Martin det dreier seg om, men typisk Aston er den svært langt fra. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK
FREMTIDSLUKSUS: Fremtidsformer, men tradisjonelle materialer, preger interiøret. Foto: ASTON MARTIN
TO OG FIRE: DBX er en todørs kupé med fire seter. Foto: ASTON MARTIN
HØYREIST: Silhuetten er utypisk Aston selv om kupéfasongen er på plass. Foto: ASTON MARTIN
STERLING-GLIS: Fronten er det mest Aston-typiske ved DBX. Foto: ASTON MARTIN
FUTURISTISK: For vår del blir vi noe forvirret av dette førermiljøet. Foto: ASTON MARTIN
KRAFTIG HEKK: Sett fra denne kanten blir sportsligheten fremtredende. Foto: ASTON MARTIN
SIGNATUR-HEKK: I mørket vil Aston-fasongen på baklyktene kjennes igjen. Foto: ASTON MARTIN
SKINN OG METALL: Setene er trukket i Nubuck. Foto: ASTON MARTIN
VELKOMMEN? I denne formen kommer nok aldri DBX på veien. Foto: ASTON MARTIN
KASTER GLANS: Perle-effekt er oppnått med bruk av krom over lakken. Foto: FRED MAGNE SKILLEBÆK


Perleglans

Aston Martin DBX har selvsagt aktive LED-hovedlys, karbonkeramiske bremser og bakovervendte kameraer som erstatter speilene. Man har villet gi eksteriørfinishen aspektet av en sort perle ved å legge et mikroskopisk lag med krom oppå lakken.

Interiøret, med seter trukket i Nubuck og hi-tec instrumenter, bærer tydelig preg av at dette er en konseptbil, og gir en kanskje enda mer futuristisk fortolkning av hva dynamikk-orienterte luksusbilkunder kan forventes å ønske seg i en ikke alt for fjern fremtid.

HØYREIST: Silhuetten er utypisk Aston selv om kupéfasongen er på plass. Foto: ASTON MARTIN Vis mer

Om DBX er høyreist var jubileumsmodellen, CC100, det stikk motsatte!


Også litt tradisjon

Samtidig ivaretar detaljarbeidet en viss luksustradisjon som skal gjenspeile den man finner i dyre smykker eller klokkker – alt dette selvsagt ifølge Aston Martin selv og deres sjefsdesigner, Markek Reichman.

For å oppsummere DBX forklarer Aston-sjef Dr. Andy Palmer at den ikke er en nær produksjonsklar bil, men er blitt til for å utfordre konvensjonene i bilverdenen.

På det punktet tror vi Aston Martin har lykkes godt.