FEIRET 100.000 ELBILER: Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen og fagsjef Kåre Gunnar Fløystad i miljøorganisasjonen Zero har mye å glede seg over for tiden. Mandag feiret de nok en milepæl, da de inviterte til markering ved Munchmuseet i Oslo. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no
FEIRET 100.000 ELBILER: Generalsekretær Christina Bu i Elbilforeningen og fagsjef Kåre Gunnar Fløystad i miljøorganisasjonen Zero har mye å glede seg over for tiden. Mandag feiret de nok en milepæl, da de inviterte til markering ved Munchmuseet i Oslo. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.noVis mer

100.000 elbiler i Norge

– Utviklingen går raskere enn noen kan forestille seg

Lederen i Norsk elbilforening tror det snart er helt slutt på fossilbil-salget.

– Dette føles veldig bra! De gode nyhetene har kommet som på en snor de siste månedene, jubler generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening til Dinside.

Hun all grunn til å være fornøyd. I slutten av november kom nyheten om at flere av verdens største bilprodusenter går sammen om et nytt og ekstremt hurtig ladenettverk i Europa. Dager etter ble det kjent at Mercedes skal bruke 90 milliarder kroner på å utfordre Tesla på elbilmarkedet.

Og mandag feiret altså Elbilforeningen og miljøorganisasjonen Zero elbil nummer 100.000 på norske veier. Om denne bilen ble solgt rett før helga, på mandag eller om den etterlengtede registreringen først skjer på tirsdag er de imidlertid ikke helt sikre på.

Det som derimot er kjent er at elbilgiganten Tesla nå punger ut 65.000 kroner til et større antall misfornøyde kunder.

LAVT OPPMØTE: Det var langt fra 100.000 mennesker som hadde møtt opp ved Munchmuseet for å markere elbil nummer 100.000 i Norge. Foto: Ståle Frydenlund / elbil.no Vis mer

Utvikling i løpende tempo

Det er bare halvannet år siden elbil nummer 50.000 ble registrert her i landet, og bare litt over to år siden Dinside i en kommentar lurte på om Norge kunne nå 20.000 elbiler innen kort tid.

Elbilforeningens nye mål er 400.000 elektrisk drevne biler på norske veier innen 2020.

– Elbilsalget bør opp mot 70 prosent innen da, for at vi skal greie politikernes mål om 100 prosent nullutslippsbiler i 2025, sier Bu engasjert.

– Vi står foran et paradigmeskifte, hvor fossilbilen nærmer seg slutten. Snart har vi den bare for å mimre. Utviklingen går raskere enn noen kan forestille seg, hevder generalsekretæren.

– Ikke troverdig

Direktør Øyvind Solberg Thorsen i Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) synes ikke det er noe i veien for å sette seg store mål, men tviler på at Elbilforeningens målsetning er mulig.

SKEPTISK TIL ELBILFORENINGENS MÅL: Direktør Øyvind Solberg Thorsen i OFV tviler på at vi kan nå 400.000 elbiler i Norge innen 2020. Vis mer

– Antall førstegangsregistrerte elbiler må øke kraftig for hvert av de tre årene frem til 2020, og vi må ha 100.000 nye og bruktimporterte elbiler til Norge i 2017, 2018 og 2019. Det er ikke troverdig når vi har 30.000 registrerte biler i 2016, sier han til Dinside.

Han legger til at 50.000 elbiler er et mindre utopisk mål for neste år.

OFV-direktøren tror imidlertid økt rekkevidde og at antall ladepunkter fremmer veksten ytterligere, og han tror vi i Norge kan nærme oss et totalantall på 75.000 førstegangsregistrerte elbiler i 2018, og bortimot 100.000 i 2019.

– Det er under forutsetning av at de nye elbilene er konkurransedyktige i forhold til andre typer personbiler, at elbilinsentivene ikke reduseres og at ladeinfrastrukturen forbedres kraftig. Hvis vi summerer opp estimert elbilsalg de neste tre årene og dagens elbilpark så kommer vi til et grovt og usikkert anslag på 325.000 elbiler ved utgangen av 2019, altså et stykke fra Elbilforeningens mål, utdyper Solberg Thorsen.

– Mange sitter på gjerdet

Mye på grunn av hybridsalget har andelen solgte elbiler imidlertid gått noe ned fra i fjor. Derfor mener Elbilforeningen at politikerne bør ha is i magen, og opprettholde de gode fordelene - som OFV også har poengtert.

– Jeg tror salget tar seg opp, men bompenge-, parkerings- og ferjefordelene kan vi først fjerne når vi virkelig har fått det til - etter 2020, sier Christina Bu.

Generalsekretæren tror dessuten Hyundai Ioniq (Årets Bil 2017), BMW i3, Opel Ampera-E og Renault Zoe (lenger rekkevidde) vil sende salget til værs igjen.

– Manger har sittet på gjerdet og ventet på disse. «Range is everything» har det blitt sagt, og dermed er ikke merkelojaliteten den samme hos elbileiere som blant fossilbileiere, forklarer Bu.

LES OGSÅ:
Elbilen kastes ut av kollektivfeltet
Se tallene som taler mot elbilen
Salget av elbiler til værs