Utviklingen forsetter

Stadig vanligere

FLERE OG FLERE: De fleste nye personbiler som selges i Norge i dag har minst seks kollisjonsputer. Vis mer


De første årene etter 1980 var kollisjonsputer altså forbeholdt rikinger. Men så tidlig som i 1992 ble den rattmonterte kollisjonsputen standardutstyr i samtlige Mercedes-modeller. To år etter, i 1994, tok Mercedes-Benz det neste steget og utrustet samtlige modeller med passasjerkollisjonspute. I dag selges det knapt biler i den vestlige verden uten kollisjonsputer og de fleste personbilmodeller leveres i Norge i dag med seks kollisjonsputer.

Utviklingen forsetter

REDDER LIV: Kollisjonsputene har allerede reddet tusenvis av liv og er blant historiens viktigste bilsikkerhets-oppfinnelser. Vis mer


Utviklingen på kollisjonsputeområdet vil garantert fortsette. Blant annet vet vi at det jobbes med kollisjonsputer tilpasset passasjerenes høyde, alder og kjønn. Det jobbes også med teknologi som skal gi mulighet for å utløse kollisjonsputen før selve sammenstøtet inntreffer. Dette vil i tilfelle gi muligheten for en mer skånsom oppblåsing samt kollisjonsputer med større volum. Fordi radaren og andre avstandsmålings-teknologier er på full fart inn i dagens biler, kan denne forbedringen kanskje være på plass i eksklusive biler om kort tid. Vi regner også med at det på sikt vil komme kollisjonsputer som beskytter baksetepassasjerene ved frontkollisjon.

Følg med, DinSide Motor vil følge utviklingen på dette området tett.

Les også: Ford med ny kollisjonspute-teknologi



Les også:
Omtale av Toyota iQ, inkludert den nye bakrutekollisjonsputen
Sitter du for nært rattet?
Hvor og hvordan bør barnet sitte?

DinSide Motors juveler