<b>LADER TRÅDLØST:</b> Nissan presenterte sin induksjonslader (bildet) for oss allerede for noen år siden, men først nå kommer det fart i utviklingen. Det dreier seg enkelt fortalt om et elektromagnetisk felt mellom en induksjonsplate (sender), i gulvet og en mottaker under bilen. Når dette kommer på plass vil vi slippe å måtte forholde oss til kabler hver gang bilen skal lades. Foto: KNUT MOBERG
LADER TRÅDLØST: Nissan presenterte sin induksjonslader (bildet) for oss allerede for noen år siden, men først nå kommer det fart i utviklingen. Det dreier seg enkelt fortalt om et elektromagnetisk felt mellom en induksjonsplate (sender), i gulvet og en mottaker under bilen. Når dette kommer på plass vil vi slippe å måtte forholde oss til kabler hver gang bilen skal lades. Foto: KNUT MOBERGVis mer

Utvikler trådløs lading av elbil

Det går langsomt, men jevnt og trutt mot større utbredelse av induksjonslading av elbiler.

Tenk deg at du kommer hjem, eller på jobb, med elbilen og at du i stedet for å måtte dra ut ladekabelen og plugge den i, bare kan plassere bilen over en «ladeplate» på bakken i garasjen eller på parkeringsplassen og aktivere ladingen - ferdig med det.

Induktiv lading

Det dreier seg om trådløs lading, eller, i vårt tilfelle, induksjonslading. Det er det flere aktører som jobber med å gjøre til realitet i løpet av overskuelig fremtid. Teknologien er ikke ny - Nikola Tesla demonstrerte dette allerede på slutten av 1800-tallet.

Induksjonslading er i dag mest utbredt i industrien, men har også lenge vært brukt til mindre elektriske apparater - mest kjent i publikum er induksjonsladning av elektriske tannbørster. Og i 2012 kunne vi fortelle om den første bilprodusenten som innførte trådløs lading av mobilen i bilen.

TRÅDLØST: Skjematisk fremstilling av induksjonslading av elbil fra en markedsaktør, Qualcomm. Foto: QUALCOMM HALO Vis mer


Elektrifisering av veien

Men det er trådløs lading av kjøretøy som interesserer oss her. I 2014 ble det innført induksjonslading, på holdeplassen, av el-buss i den tyske byen Braunschweig, noe som for øvrig har eksistert i flere år i den italienske byen Torino. Og vi har tidligere omtalt de koreanske bussene som lades induktivt også mens de kjører. Dette er for øvrig ett av de tre alternativene for elektrifisering av selve veibanen for å løse utfordringene med rekkeviddeangst som kommer av begrenset batterikapasitet.

Når det gjelder veien mot induksjonslading av elbiler har det omsider begynt å skje ting, rimelig lang tid etter at elbilprodusenter som Nissan demonstrerte slik teknologi for oss i Yokohama for første gang. Det var i 2011 - da var trådløs lading veldig hot. (Audi viste sitt Urban Concept med induksjonslading omtrent samtidig). Toyota på sin side arbeider med en alternativ trådløs teknologi, kalt magnetisk resonans, for lading av ladbare hybrider.

Slik fungerer det (Nissan):


Svensk prosjekt rulles ut

UTEN KABEL: I løpet av året skal induksjonslading testes av vanlige brukere i tre svenske bykommuner. Foto: STOCKHOLMS STAD Vis mer


Og det er ikke elbil-landet Norge som fører an på dette feltet - hos våre svenske naboer virker motivasjonen større og mer utbredt.

Allerede i 2012 kunne Teknisk Ukeblad nemlig rapportere at det store svenske energiselskapet Vattenfall satte igang et prosjekt for å utvikle induktiv lading av elbiler og helt nylig mottok vi en pressemelding fra Stocholm kommune som kunne fortelle at Europas første fullskalaprosjekt med vanlige mennesker som deltakere, er i gang.

I løpet av 2015 skal således trådløs lading med induksjonsteknologi installeres i 20 elbiler plassert i byene Stockholm, Göteborg og Uppsala der teknologien skal brukes, demonstreres og evalueres i et års tid.

Les mer om elbil på Dinside

Starter opp i Stockholm

Et av målene er for eksempel å se hvordan dette fungerer under noordiske forhold, med kulde og snø. Ifølge Stockholms myndigheter er dette første prosjekt i Europa der man lar alminnelige brukere teste induktiv lading, der elbilene fremfor alt vil brukes i kommunal virksomhet. Tidligere har slik testing foregått i laboratoriemiljøer.

Prosjektleder i Miljøforvaltningen i Stockholm, Johan Seuffert, forteller at de vil begynne med å teste i egen virksomhet. Stockholm by har store elbil-ambisjoner og dette er et ledd i å forenkle elbilhverdagen for brukerne.

Per i dag kjenner ikke Dinside til noe tilsvarende prosjekt under planlegging i Norge.