BMW og Continental skal utvikle en elektronisk co-pilot. Snart kan du bare lene deg tilbake og la bilen ta styringen ... Foto: Continental
BMW og Continental skal utvikle en elektronisk co-pilot. Snart kan du bare lene deg tilbake og la bilen ta styringen ... Foto: ContinentalVis mer

Utvikler autopilot:

BMW og Continental går sammen om hel-automatiserte biler.

BMW og Continental har slått seg sammen i arbeidet med å utvikle en elektronisk co-pilot, eller autopilot om du vil.

Målet er å ha en stor grad av helautomatiserte systemer klare innen 2020.

Amerikanske forskere spår fullstendig autonome biler innen 2040

Autopilot

Vi kjenner jo autopilotene fra flyverdenen, og det er flere bilprodusenter som tester ut førerløse biler - eller biler med autopilot. Continental har også god erfaring med utvikling av denne typen kjøretøyer og systemer, og har jobbet med fører-assisterte systemer også for Mercedes.

Nå sikter imidlertid BMW og Continental ganske langt frem, og ser for seg utviklingen av automatiserte systemer i bilene, som ifølge planen bør være klare for serieproduksjon i 2020.

Derfra ser de to tyske selskapene for seg at vi vil ha en stor grad av full-automatiserte systemer innen 2025. Da skal systemene være slik at føreren kan sitte tilbakelent og ikke behøve å foreta seg noe, selv på motorveier i hastigheter opptil 130 kilometer i timen.

Les også: Vi har kjørt en fremsynt BMW

Ultrasonisk sensor, som del av automatiserte førersystemer. Foto: BMW
Høy-presisjons GPS. Foto: BMW
Ultrasonisk sensor, som del av automatiserte førersystemer. Foto: BMW
Kamera for overvåking av vegbanen og andre kjøretøy. Foto: BMW
Laser-scanner bak. Foto: BMW
Laser-scanner på siden av bilen. Fra BMWs tidligere uttesting av høyautomatisk system i 2011. Foto: BMW
Slik kan de bli. Foto: BMW
Et tidligere prosjekt innen automatiserte førersystemer ble testet ut av BMW i 2011. Foto: BMW
Uttesting på motorvei. Foto: BMW
Utesting på motorvei. Foto: BMW
Foto: BMW
Uttesting på motorvei. Foto: BMW
Foto: BMW
Foto: BMW
BMW og Continental skal utvikle en elektronisk co-pilot. Snart kan du bare lene deg tilbake og la bilen ta styringen ... Foto: Continental
Continental ser for seg utviklingen mot et full-autimatisert system til å gå i stadier, som her illustrert. Foto: Continental
Det førerløse systemet bygger på allerede-eksisterende teknologiske systemer, som sammen kan lette stresset på sjåføren i mange situasjoner. Foto: Continental
Flere nesten-produksjons-klare automatiserte førersystemer er testet i Nevada. Foto: Continental


Prototyper på europeiske motorveier

Samarbeidsprosjektet mellom BMW og Continental strekker seg fra begynnelsen av 2013 og til utgangen av 2014. Innen da skal de ha utviklet og testet flere prototyper av hovedsakelig automome biler.

Prototypene skal testes på tyske og europeiske motorveier, av personell både fra BMW og Continental. Under testingen vil de se på blant annet hvordan de ulike systemene takler landegrenser, bomstasjoner, vegkryss og vegarbeidsområder.

Det er ikke bare bilene som blir smartere og smartere - også fartsdumpene blir intelligente!

En større grad av førerassisterte og autonome systemer er ifølge BMW et skritt på veien mot ulykkesfrie veier. Med de riktige elektroniske systemene som kan registrere og avverge farlige situasjoner før de eskalerer, ser man for seg at dette vil kunne bidra til å forhindre veldig mange motorvegulykker.