<b>MYE UTSTYR:</b> Biler stappes fulle av utstyr, men ikke alle er like interessert i det.  Foto: MITSUBISHI
MYE UTSTYR: Biler stappes fulle av utstyr, men ikke alle er like interessert i det. Foto: MITSUBISHIVis mer

Utstyret du ikke trenger

Bilprodusentene stapper bilene fulle med utstyr forbrukerne ikke ønsker eller bruker.

Det kommer som regel alltid noe godt ut av konkurranse bilprodusentene imellom, men det kan også få unødvendige følger. Det slår en ny rapport fra J.D Power fast.

Undersøkelsen tar hensyn til hvilke funksjoner bilene er utstyrt med, og deretter hvilke funksjoner vi bruker mest og minst.

Så mange liv kan bli spart

Av de bileierne som deltok i undersøkelsen fortalte 20 prosent av bileierne at de aldri hadde benyttet 16 av de 33 funksjonene som var en del av undersøkelsen.

Kort fortalt: Nesten halvparten av funksjonene ble aldri brukt.

De fem funksjonene som flest meldte som unyttig var:

  • Concierge-tjenester gjennom on-call systemer
  • Mobile rutere for online-tjenester
  • Automatisk parkeringshjelp
  • Head-up displayer
  • Innebygde app’er
Blant alle som deltok var det også 20 prosent av bileierne som sa at det er 14 tjenester de ikke engang ønsker i sin neste bil. Av de som deltok i undersøkelsen økte dette antallet til 23 funksjoner for deltakere som var født mellom 1977 og 1994, eller det J. D Powers kaller Generasjon Y.

Dette er det mest populære ekstrautstyret

Hvorfor?

Kristin Kolodge er ansvarlig for undersøkelsen, og jobber på fulltid med førerinteraksjon. Hun forteller at bilbransjens kamp om å putte på med mest mulig utstyr resulterer i flere titalls millioner bortkastede kroner.

- I mange tilfeller foretrekker eierne rett og slett å benytte mobiltelefonen. Mest fordi de er kjent med den, og den gjør jobben, forteller Kolodge.

Hovedårsaken til at folk ikke ønsker enkelte funksjoner handler også om at brukerne ikke syntes de var nyttige eller gode nok.

En typisk kommentar er at de i dag har utstyret fordi den kom som en del av en større pakke da de kjøpte bilen. Andre grunner er at de ikke fikk opplæring på utstyret av forhandleren ved overtakelse.

Glemt å kjøpe utstyr? Dyrt å være etterpåklok

FORENKLER: Når Apple CarPlay kommer i bilene vil telefonen integreres enda bedre med bilens systemer. Foto: OPEL Vis mer


Best likt

Det utstyret flest rapporterte at de fortsatt ønsker å ha i bilene sine er de tingene som øker kjøreopplevelsen og sikkerheten.

Men Kolodge presiserer også at det første møtet med utstyret er avgjørende:

- Brukeropplevelsen de første 30 dagene er avgjørende for hvorvidt funksjonene vil bli brukt eller ikke. Bilprodusentene må rett og slett gjøre det riktig fra starten av, eller så vil bileierne hoppe over til å bruke mobiltelefonen, forteller hun i en pressemelding.

Kolodge sikter derfor til at opplæring er avgjørende for hvorvidt brukerne blir fornøyd eller ikke.

NAF har testet: De beste filskiftvarslerne

Fordyrende

Mye av det utstyret kundene sier de ikke ønsker er som nevnt fordyrende elementer. I tillegg kan det gå i stykker, med påfølgende service, som igjen koster penger.

I USA er også forsikringsselskapene bekymret over alle funksjonene som kan trekke oppmerksomheten bort fra selve kjøringen. Sikkerhetsutstyr som filskiftvarsler eller filholder er en ting. Dette er utstyr som bidrar til økt sikkerhet, men andre elementer gjennom underholdningssystemer og annet er de ikke like glade for.

Denne bør du ha i bilen om uhellet er ute

Rapporten er basert på en spørreundersøkelse blant 4.200 bileiere som alle hadde hatt bilen sin i 90 dager, eller mer.