Utstyr, priser og konkurrenter

Luftfjæring og automatgir er det dyreste på listen over standardutstyr i det som fremstår som svært godt utstyrte biler.

Range Rover Sport

  1. Store bilder!
  2. Utstyr, priser og konkurrenter


Selv de billigste versjonene har i tillegg til luftfjæring og automatgir også skinninteriør, ryggesensor bak, bi-xenon lykter, sidelys, helautomatisk klimaanlegg, 18-tommers lettmetallfelger, konstantfartsholder og elektrisk oppvarmede bakseter.

Det omfattende standardutstyret gjør at det må legges til 60-80.000 kroner på toppen av noen av konkurrentenes priser.

Kort liste

På grunn av det omfattende standardutstyret blir ekstrautstyrslisten kort. Av spennende muligheter kan nevnes avstandsradar (18.500 kroner), aktiv differensialsperre bak for terrengkjøringsentusiaster (6.700 kroner), og lys som svinger (3.600 kroner). Soltaket til 11.600 kroner bør bare velges i de tilfeller man ikke trenger å frakte baksetepassasjerer som er over 190 centimeter høye.

En mellomting

Også med hensyn til materialkvalitet og finish legger Sport seg mellom Range Rover og Discovery 3. Den fullstendige luksusfølelsen som hersker i Range Rover blir erstattet av et litt sprekere interiør i Sport med mer moderne materialvalg. Trebitene er holdt på et minimum, og selv skinninteriøret ser mer teknisk og sportslig ut enn i storebror; for eksempel tilbyr forsetene mye mer sidestøtte.

Bakseteplassen er god nok til at alle kan tåle en langtur, med et lite forbehold om takhøyden i versjoner med soltak. Bakkeklaring og reservehjul stjeler ganske mye av høyden i bagasjerommet, men lengden fra luken til bakseteryggen er såpass at det ikke vil by på uoverkommelig problemer å få med seg bagasje for fem personer. Bakluken er ikke delt som på Range Rover, men vinduet kan åpnes separat slik at handleposer kan slenges om bord uten at hele luken må opp.

Tøffe konkurrenter

Range Rover Sport begynner på 888.000 kroner for dieselutgaven, 4,4-literen starter på 1.286.000 kroner og kompressorversjonene med sorte emblemer koster fra 1.477.000 kroner.

Det er spesielt Porsche Cayenne som Range Rover Sport deler særtrekk med, og også Volkswagen Touareg gir litt det samme inntrykket. Disse tre er tunge tøffinger som i motsetning til andre konkurrenter også har påtatt seg vektulempen det er å tilby skikkelige terrengegenskaper. Det er mulig at også Mercedes-Benz nye M-klasse bør tas med i dette selskapet, men når det gjelder M-klasse må den spesifiseres nøye for også å trives i terrenget - blant annet er lavgirserie ekstrautstyr.

Cayenne er den klart dyreste av disse, men også den råeste når det gjelder motorkraft. For eksempel vil en Cayenne S med 4,5-liters V8 med 340 hestekrefter koste fra 1.350.000 kroner, og til tross for færre hestekrefter er både akselerasjon og toppfart bedre enn på kompressorversjonen av Range Rover Sport. Cayenne Turbo med 450 hestekrefter er langt foran i ytelser, men også prisen på 1.850.000 kroner har litt distanse i seg.

Touareg med 4,2-liters V8 på 310 hestekrefter blir et rimeligere alternativ med pris fra 1.164.000 kroner. Akselerasjon og toppfart ligger litt foran Range Rover Sport med 4,4-liters motor.

Av sportslige SUVer som ikke har tatt vektstraffen for terrengegenskaper er det først og fremst BMW X5 som stikker frem hodet med sportslige kjøreegenskaper og heftige motorer. En 4,4-liters V8 som leverer 320 hestekrefter starter på 1.209.000 kroner, og er kvikkere enn kompressorversjonen av Range Rover Sport. En annen bil uten lavgir, men med V8-krefter under panseret er XC90 som med en 4,4-liter som leverer 315 hestekrefter også har ytelser som matsjer kompressorversjonen av Sport. XC90 V8 koster fra 1.215.000 kroner.

Spennende


Det blir spennende å følge Range Rover Sport fremover; den har kvaliteter som sørger for at den skiller seg ut, men også egenskaper som gjør den til en tøff konkurrent i klassen. Importøren har allerede over femti bestillinger på bilen som dukker opp i Norge i midten av juni.

Store bilder av Range Rover Sport.

Range Rover Sport
UtstyrsnivåMotor Hestekreftter/turtallDreiemoment/turtallPris
SE TDV6Diesel, V6, 2,7-liter190 hk/4.000 o/min440 Nm/1.900 o/min888.000 kroner
HSE V8Bensin, V8, 4,4-liter300 hk/5.500 o/min425 Nm/4.000 o/min1.285.900 kroner
S/C Bensin, V8, 4,2-liter390 hk/5.750 o/min550 Nm/3.500 o/min1.476.900 kroner


Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder