Utstyr og motorer

Nye CLK har ikke bare blitt større, den vil også bli bedre utstyrt enn dagens utgave.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Standardutstyret skal blant annet omfatte 6 kollisjonsputer, elektriske vindusheisere bak, automatisk klimaanlegg, dybdejusterbart ratt, automatiske frontlykter og regnsensor.

Den økte mengden ekstrautstyr gir alene et prispåslag på drøye 22.000 kroner. I tillegg vil vi anta at den nye bilen er dyrere å produsere, noe som selvsagt vil gi utslag på prislisene. Vi må også anta at den økte størrelsen har gitt seg utslag i høyere vekt, noe som straffes av det norske avgiftssystemet. Det er derfor liten tvil om at nye CLK vil bli betraktelig dyrere enn dagens utgave, som starter på 490.000 kroner.

Sju motorer

Prisen avhenger selvsagt også av hvilken motor man velger. Mercedes-Benz har bestemt seg for å tilby hele sju motoralternativer, én diesel- og seks bensinmotorer. Billigste alternativ vil bli 200 Kompressor, som i likhet med dagens utgave skal yte 163 hestekrefter. Forskjellen er at den nye 200-motoren kun har et slagvolum på 1,8 liter. Denne motoren vil derfor komme bedre ut av det norske avgiftssystemet enn dagens 200-motor, som er en 2,0-liter.

Direkte bensininnsprøytning

Neste alternativ vil få navnet 200 CGI. Også denne motoren har et slagvolum på 1,8 liter og mates hjelp av en kompressor. Det som imidlertid er spesielt med denne splitter nye motoren, er at den er utrustet med direkte innsprøytning, noe som gjør at den skal klare seg med sparsomme 0,79 liter per mil. I tillegg yter den 7 hestekrefter mer enn den ordinære 200-motoren.

Store kraftkilder

Dagens 230 Kompressor forsvinner fra motorpaletten. Inn kommer i stedet CLK 240, som ulogisk nok har et slagvolum på 2,6 liter. Denne motoren yter 170 hestekrefter, nøyaktig like mye som 200 CGI.

De tre største motorene vil alle bli svært dyre i Norge. Motoren i CLK 320 yter 218 hestekrefter, CLK 500 yter 306, mens motoren i toppmodellen CLK 55 AMG yter voksne 367 hestekrefter. Sistnevnte skal klare øvelsen 0-100 på 5,2 sekunder.

Kommer i mai

Nye CLK vil være på plass i Norge i mai, et par måneder etter den nye E-klassen. I første omgang er den kun kupé-varianten som vil bli tilgjengelig. Cabriolet-utgaven skal først introduseres i mars 2003. Det er også usikkert hvilke motorer som vil bli tatt inn til Norge og til hvilket tidspunkt. Den norske Mercedes-Benz importøren lover imidlertid at motorutvalget vil bli bredt.

Relaterte artikler:

  • Her finner du flere Mercedes-Benz-nyheter
  • Her finner du våre Mercedes-Benz-tester