Utslippskrav stanser rimelige firehjulstrekkere

Vurderer du Hyundai Tucson eller Kia Sportage med dieselmotorer og automatgir? Da har du dårlig tid. Innføringen av EU4-kravene setter nemlig en stopper for disse modell-variantene.

Hyundai Tucson: Snart sluttsolgt med dieselmotor og automatgir. Vis mer
Kia Sportage: Snart sluttsolgt med dieselmotor og automatgir. Vis mer


Er du rik kan du velge og vrake blant hele 34 bilmodeller med firehjulsdrift, dieselmotor og automatgirkasse. Ordinære lønnsmottakere har imidlertid et svært begrenset antall modeller å velge blant. For bare fem av modellene har en startpris på under en halv million kroner; Hyundai Tucson (360.000), Kia Sportage (365.000), Land Rover Freelander (373.000), Hyundai Santa Fe (385.000) og Kia Sorento (480.000).

Forurenser for mye

Og snart blir utvalget enda dårligere. Innføringen av EU4-kravene setter nemlig en stopper for de to rimeligste alternativene; Hyundai Tucson og Kia Sportage. Dette fordi de to modellene, når de er utrustet med automatgirkasse, ikke tilfredsstiller utslippsgrensene i EU4. Dermed er det ikke lenger lovlig å selge bilene i EU-/EØS-landene.

Rundt 100 biler igjen

Grunnet en overgangsordning har imidlertid de to importørene lov til å selge ut bilene de allerede har på lager. Hyundai-importøren kan opplyse at de sitter med mellom 80 og 90 Tucson med diesel og automatgir, mens Kia-importøren sitter på "en håndfull" usolgte Sportage. Den som vurderer en av disse bilene har derfor ingen tid å miste og bør snarest ta kontakt med en forhandler.

Svake fartsressurser

Når det er sagt må det understrekes at vi ikke lot oss imponere over de to bilenes fartsressurser da vi hadde dem på test. Før man eventuelt går til anskaffelse av en Tucson eller Sportage med dieselmotor og automatgir, bør man derfor først lese våre tester. Lenker finner du nederst i artikkelen.

Freelander blir rimeligste alternativ

Land Rover Freelander: Blir Norges rimeligste firehjulstrekker med dieselmotor og automatgir. Vis mer
Hyundai Santa Fe: Blir nest rimeligste alternativ. Vis mer
Kia Sorento: Blir tredje rimeligste alternativ. Vis mer


Når Hyundai- og Kia-importørene har solgt ut sitt restopplag av Tucson og Sportage, blir Land Rover Freelander Norges rimeligste firehjulstrekker med dieselmotor og automatgir. Hvorfor stanses ikke også Freelander av EU4-kravene?

Tre trinn

Jo, dette har sammenheng med at EU4 er en tretrinns-rakett. Første trinn trådte i kraft 1. januar 2005. Etter denne datoen var det slutt på typegodkjenning av EU3-biler i Europa.

Andre trinn ble aktivert 1. januar i år. Fra og med denne datoen er det ikke lenger lovlig å registrere EU3-biler med tillatt totalvekt under 2.500 kilo (unntatt biler som inngår i overgangsordningen).

Neste trinn aktiveres 1. januar 2007, og rammer også personbiler med tillatt totalvekt over 2.500 kilo.

Freelander, Santa Fe og Sorento

Dette er bakgrunnen for at Land Rover har sørget for å øke Freelanders tillatte totalvekt til rett over 2.500 kilo. Dermed kan Freelander 2.0 TD aut. lovlig selges ut 2006. Det samme gjelder Hyundai Santa Fe og Kia Sorento med dieselmotorer og automatgirkasser, som begge altså har tillatt totalvekt høyere enn 2.500 kilo.

Relaterte artikler:

  • 4x4xdieselxaut: Disse kan du velge blant
  • EU4-guiden
  • TEST: Hyundai Tucson 2.0 CRDi GLS aut.
  • TEST: Kia Sportage 2.0 CRDi EX aut.