TO I APRIL: Det ble registrert to nye eksemplarer av Aston Martin DB11 (bildet), i april og bidro til å gi merket et solid løft så langt i år. Totalmarkedet gikk imidlertid noe tilbake selv om salgstakten holder seg høy. De respektive andelene diesel-, bensin-, hybrid og elbiler ligger relativt stabilt i forhold til hverandre. Foto: Jamieson Pothecary
TO I APRIL: Det ble registrert to nye eksemplarer av Aston Martin DB11 (bildet), i april og bidro til å gi merket et solid løft så langt i år. Totalmarkedet gikk imidlertid noe tilbake selv om salgstakten holder seg høy. De respektive andelene diesel-, bensin-, hybrid og elbiler ligger relativt stabilt i forhold til hverandre. Foto: Jamieson PothecaryVis mer

Bilsalget i april 2017

Utslippene stiger igjen

Stabilt på bilmarkedet i påskemåneden, men CO2-snittet stiger igjen og nye dieselmodeller selger bra.

Det roer seg i bilmarkedet. Etter årets fire første måneder er det blitt registrert noe færre biler enn etter de første fire månedene i 2016.

49.580 registrerte biler ved utgangen av april 2017 er 1.624 færre enn på samme tid i fjor, eller en nedgang på 3,2 prosent. Det viser ferske tall fra Opplysningsrådet for Vaitrafikken (OFV).

Topp 15 i april - merker

Stabilisering

TOTALT - APRIL 11.339 100 %
1Volkswagen197417,4 %
2Toyota131111,6 %
3BMW10239,0 %
4Volvo9838,7 %
5Mercedes-Benz7576,7 %
6Skoda7566,7 %
7Audi6455,7 %
8Ford5464,8 %
9Nissan5004,4 %
10Mazda3673,2 %
11Peugeot3312,9 %
12Hyundai3122,8 %
13Mitsubishi2932,6 %
14Kia2252,0 %
15Opel2031,8 %

Oppbremsingen startet i mars, som hadde en kraftig tilbakegang i salgstakten i forhold til mars 2016. Det har tatt seg merbart opp igjen i april, men med bare 17 registreringsdager har ikke det vært nok til å fortsette å ligge foran 2016 totalt. Vi kan snakke om en stabilisering av bilsalget.

Dette gjelder også fordelingen på drivstoff. Her er fordelingen av nye registrerte biler i april (hittil i år i parentes):

  • 29,5 % - kun diesel (26,1 %)
  • 28,6 % - kun bensin ( 26,2 %)
  • 14,8 % - elbiler (17,5 %)
  • 14,8 % ladbare hybrider (16,5 %)
  • 12,3 % ikke-ladbare hybrider (13,7 %)

Nye dieselmodeller drar opp

Gjennomsnittlig CO2-utslipp fra nye registrerte biler i Norge har sunket jevnt og trutt de siste årene, godt hjulpet av økningen av salget av elbiler og, mer nylig, ladbare hybrider. Vi snakker selvfølgelig om de oppgitte tallene fra produsentene, basert på EUs målesyklus for utslipp, NEDC. Utslipp ute i trafikken vil i praksis være til dels betydelig høyere.

Snittet så langt i år er lave 87 gram CO2 per kilometer, mens dette tallet ble 93 gram i april. Dette henger delvis sammen med at noen av de nye populære modellene på markedet, som Volvo V90, VW Tiguan og Skoda Kodiaq, overveiende selges i diesel-utgave.

SUKSESS: Nye Volvo V90 (her i versjonen Cross Country), selger bra og sørger for at den svenske produsenten gjør et byks på salgsstatistikken. Mens vi venter på den ladbare hybriden, står diesel for 97 prosent av salget. Foto: Jamieson Pothecary Vis mer

Elbiler: Hvileskjær

Det kan se ut som om elbilmarkedet tar seg en liten pause igjen etter et første kvartal der det tok seg opp takket være flere nye modeller med lengre rekkevidde.

Elbilene utgjorde 14,9 prosent av markedet i april - i april i fjor var det 14,1 prosent. I årets første fire måneder er markedsandelen for elbiler 17,5 prosent.

Elbiltoppen i april
TOTALT1683
1. BMW i3426
2. Volkswagen e-Golf409
3. Nissan Leaf287
4. Mercedes-Benz B 250 e141
5. Hyundai Ioniq138
6. Renault Zoe74
7. Volkswagen e-up!53
8. Tesla Model S42
9. Tesla Model X33
10. Opel Ampera-e15

Men mange venter på nye e-Golf med lengre rekkevidde og i april ble de 15 første eksemplarene av Opel Ampera-e registrert. Når tilgjengeligheten av disse øker utover i de neste ukene, regner vi med at elbilandelen vil stige ytterligere. Ampera-e imponerte oss nemlig i test tidligere i år. Hittil i år er det BMW i3, med forlenget rekkevidde, som har solgt best blant elbilene, foran «klassikeren» Nissan Leaf og VW e-Golf.

Ladbar Passat på topp

Også for de ladbare hybridene har det roet seg noe etter flere måneder med kraftig økning takket være gunstig prising takket være avgiftssystemet, og et stadig bedre utvalg modeller. Blant de ladbare er det VW Passat som leder an hittil i år foran Mitsubishi Outlander, nylig oppgradert, og Mercedes-Benz GLC 350 e, som for tiden er den mest solgte modellen til Mercedes.

Modellrangeringen januar - april 2017: Topp 40

Modell 4 mnd. 2017 Andel Endring fra 2016
1. Volkswagen Golf29696 %-44,7 %
2. BMW i319393,9 %+106,1 %
3. Volkswagen Passat17163,5 %+7,1 %
4. Toyota Rav416173,3 %+19,6 %
5. Nissan Leaf15463,1 %-20,9 %
6. Toyota C-HR13472,7 %Ny
7. Mitsubishi Outlander12112,4 %-39,6 %
8. Volvo V9011552,3 %Ny
9. Toyota Yaris11422,3 %-14,5 %
10. Skoda Octavia11202,3 %-12,5 %
11. Toyota Auris10832,2 %-30,9 %
12. Volkswagen Tiguan9251,9 %+332,2 %
13. Renault Zoe9151,8 %+19,1 %
14. Mercedes-Benz GLC9051,8 %+123,5 %
15. Volvo XC908401,7 %+24,4 %
16. Nissan Qashqai8051,6 %+15 %
17. Tesla Model X7601,5 %Ny
18. Hyundai IONIQ6971,4 %Ny
19. Volvo V406961,4 %+145,1 %
20. Skoda Superb6941,4 %-10,8 %
21. Audi A36931,4 %-32,3 %
22. Peugeot 30086771,4 %+376,8 %
23. Kia Niro6711,4 %Ny
24. BMW 2-serie6421,3 %+46,6 %
25. Mercedes-Benz B-klasse6391,3 %+15,8 %
26. BMW X16331,3 %+35,5 %
27. Volvo V606261,3 %+13,2 %
28. Tesla Model S5231,1 %-34,7 %
29. Mazda CX-55211,1 %-42,2 %
30. Toyota Prius5201 %-1,3 %
31. Mercedes-Benz C-klasse5081 %-8 %
32. Ford Focus5011 %+1,4 %
33. Volkswagen Polo4791 %-20,2 %
34. BMW X54781 %-19,3 %
35. Ford Mondeo4640,9 %-32,9 %
36. Audi A44470,9 %+8 %
37. Mercedes-Benz E-klasse4370,9 %79,8 %
38. Volvo XC604360,9 %-10,3 %
39. Opel Astra4350,9 %+2,1 %
40. Ford Kuga4220,9 %+3,7 %

Kilde OFV AS

Les også: