Her, nær kysten, skal det etterhvert begrenses hva disse havets mastodonter får lov til å slippe ut. Men globalt viser det seg at de 15 til 20 største av disse skipene årlig slipper ut like mye forurensning av typen NOx og SOx som alle biler i hele verden. Foto: Wikimedia Commons
Her, nær kysten, skal det etterhvert begrenses hva disse havets mastodonter får lov til å slippe ut. Men globalt viser det seg at de 15 til 20 største av disse skipene årlig slipper ut like mye forurensning av typen NOx og SOx som alle biler i hele verden. Foto: Wikimedia CommonsVis mer

Utslipp som alle verdens biler

Nå som julehandelen er over oss, er det et aspekt ved utslippsproblematikken det kan være betimelig å minne om.

Forskning viser nemlig at når det gjelder skadelige svoveldioksider (SOx) og nitrogenoksider (NOx) slipper faktisk verdens 15 eller 16 største containerskip ut like mye som hele verdens bilpark tilsammen! Dette ifølge Fred Pearce som er miljøkonsulent for tidsskriftet New Scientist magazine.

Langreist

En svært stor andel av de varene som omsettes - og i enda mye større omfang på denne tiden av året - kommer jo som kjent fra land som ligger langt unna, og i særdeleshet fra Kina.

Verdens største skip frakter et enormt antall containere fylt med det som skal bli julegaver fra det fjerne østen - som den britiske avisen The Guardian fortalte om allerede i 2006. Tross finanskrisen 2007-2009 er nivået på denne handelen ikke noe lavere i dag.

– Regjeringen bommer med bilavgiftene

Ett skip = 50.000.000 biler!

Og det er ikke bare i julen disse skipene krysser havene. De er i aktivitet døgnet rundt mesteparten av året. Deres maskiner på over 100.000 hestekrefter er visstnok ganske så drivstoffeffektive, men de går på tungolje og utslippene av SOx og NOx fra et av disse kan, på et år, tilsvare utslippene fra 50 millioner biler. Det må nevnes at skipenes drivstoff inneholder 2.000 ganger mer svovel, ofte mer, enn autodiesel gjør.

Diesel eller bensin?

Tidlige dødsfall

Et av havets giganter: Laura Maersk Foto: Maersk Line Vis mer


James Corbett er professor og spesialist på maritime spørsmål ved universitetet i Delaware i USA. Han har påvist at forurensningen fra shipping har til dels store helsemessige konsekvenser for befolkningene både langs kysten og i innlandet verden rundt. Tidligere nevnte the Guardian refererte i 2009 til en studie som indikerer at 60.000 amerikanere dør tidligere som en følge av maritim forurensning, mens det danske miljødirektoratet samme år estimerte at 1.000 dødsfall skjedde tidligere i Danmark av tilsvarende årsaker.

Vil innføre lavutslippssoner

Lang vei igjen

Internasjonale maritime myndigheter har de siste årene motvillig gått med på å redusere innholdet skadelige komponenter i skipenes drivstoff, men det er ennå langt igjen. Dessuten innføres det buffer-soner innenfor enkelte lands økonomiske soner, hvor tillatte utslipp begrenses.

Vi syntes uansett det var verdt å minne om denne, ofte glemte, problemstillingen i forbindelse med at Doha-toppmøtet nylig ble avsluttet - nærmest naturligvis uten noen spesielt oppmuntrende konklusjon. Bilen må ikke få lov til å bli stående som eneste syndebukk.