<b>NESTEN 300.000 PER BIL:</b> Det er summen EU-kommisjonen ønsker å få hjemmel til å ilegge bilprodusenter som jukser. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIX
NESTEN 300.000 PER BIL: Det er summen EU-kommisjonen ønsker å få hjemmel til å ilegge bilprodusenter som jukser. Foto: SHUTTERSTOCK/NTB SCANPIXVis mer

Utslipp: EU-kommisjonen vedtar straffeforslag

Denne uken vedtok EU-kommisjonen et oppsiktsvekkende forslag for å komme utslippsjukset til livs.

Så langt har ingen nasjonale myndigheter gått til straffetiltak mot VW etter at den tyske bilprodusenten ble avslørt i juks med utslippsdata. Kritikere ser på det som et tegn på at bilindustrien og regjeringer i Europa har en felles interesse i å unngå å straffe en industri som er en viktig kilde til eksportinntekter og arbeidsplasser.

Vil ha fullmakt

For å få bukt med problemet ønsker EU-kommisjonen nå å få økte fullmakter både til å straffe juksemakere og til å ha bedre kontroll over testingen som ligger til grunn for typegodkjenningen til nye biler og dermed tillatelsen til å slippe dem ut på markedet.

Les også: Hevder det bare er tull at diesel er verre for luftkvaliteten.

Derfor har Kommisjonen vedtatt et forslag som tar sikte på å skjerpe lovgivningen i den retningen, melder nyhetsbyrået Reuters.

Det innebærer blant annet å opprette et europeisk fond for å finansiere uavhengig testing av nye biler i stedet for at det som i dag skal være bilprodusentene som gir testinstanser og laboratorier oppdraget med å gjennomføre kontrollene. Straff skal for øvrig ikke bare kunne ramme bilprodusentene, men også laboratorier som er medskyldige i manipulering av testresultater.

Opptil 30.000 euro

DÅRLIG LUFT: Europeiske forbrukerorganisasjoner applauderer EU-kommisjonens forslag som et skritt i riktig retning. De anser at publikum altfor lenge er blitt feilinformert om utslippene fra biltrafikken Foto: OLAV OLSEN/NTB SCANPIX Vis mer


Hvis de nye reglene går gjennom, vil det medføre at EU vil få mulighet til å foreta stikkprøver for å teste bilene for utslipp, og eventuelt beordre tilbakekalling av biler - samt ilegge bøter på opptil 30.000 euro (over 280.000 kroner i skrivende stund) for brudd på miljølovgivningen dersom ikke landet bilprodusenten opererer i foretar straffetiltak selv.

Planlagt lovgivning ville også kunne gi medlemsstater muligheten til å foreta tilbakekallinger av biler som bryter med reglene hvis andre medlemmer er enige.

De planlagte tiltakene ville være den sterkeste EU-reaksjonen så langt etter at Volkswagen i september i fjor innrømmet at de hadde brukt programvare for å jukse på utslippstestingen av dieselbiler i USA.

Les om dieselskandalen her!

Vil ha nye testrutiner

EU vil også få satt en stopper for at testingen for nitrogenoksider foregår under kunstige forhold i laboratorium fremfor under reelle trafikkforhold, men forslaget de har fremsatt nylig møter motstand i EU-parlamentet fordi tillatte utslippsnivåer fortsatt ville ligge langt over de offisielle grenseverdiene.

Det mer enn hviskes at planlagte krav ble foreslått å gjøres mindre strenge etter påtrykk fra medlemsstater som vil beskytte sin egen bilindustri.

Neste skritt er å sende EU-kommisjonens forslag til Ministerrådet i EU og til EU-parlamentet for å viderebehandles og eventuelt vedtas. Hvis forslaget skulle gå gjennom kan det åpne for milliardbøter. Men det vil utvilsomt møte motstand fra flere hold: Storbritannia vil motsette seg at EU skal overta mer makt som i dag ligger hos medlemslandene, og Tyskland har Europas mektigste bilindustri og vil opplagt beskytte den.

Les også: Dieselkrisen - konsekvenser?