Utseende og utstyr

Selv om de utseendemessige endringene ikke er slående, er forbedringene mange. Samtidig forbedres utstyrsnivået.


De fleste bilinteresserte vil umiddelbart føle at det har skjedd noe med S60, V70 og XC70 etter ansiktsløftingene. Men de færreste vil kunne sette ord på hva som faktisk har skjedd. Endringene er nemlig subtile og nennsomme.

Men hvis man tar seg god tid, vil man etter hvert oppdage en del ting. For eksempel at lykteglassene, som forresten ikke lenger er i glass, men i plast, har blitt enda mer gjennomsiktige. At blinklysene igjen har blitt knalloransje. Og at de små lykteviskerne har forsvunnet og er erstattet av høyttrykksdyser.

Forskjeller modellene i mellom

Også grill og luftinntak har gjennomgått forsiktige endringer, men de karakteristiske forskjellene mellom de ulike modellene er fortsatt på plass. Det betyr at V70-grillen dekkes av forkrommede, vertikale spiler, mens S60 og XC70 er utstyrt med et sort, grovt rutemønster.

Også det nedre luftinntaket varierer fra modell til modell, fra V70s tydelige, vertikal spile, via S60s mindre distinkt spile til XC70s åpne gap. Sistnevnte er forøvrig modellen som har fått den mest synlige endringen, ved at luftinntaket nå omkranses av sølvfarvet plast.

Også tåkelysene er fortsatt med på å differensiere modellene, i det S60 har runde, XC70 har ovale og V70 har rektangulære varianter.

Også listverket er fornyet, både på støtfangere og dører og baklyktene har fått mer gjennomsiktige plast.

Innramming av dashbordkonsoll


Heller ikke innvendig er endringene oppsiktsvekkende. Men de er der. For eksempel har den ruvende dashbordkonsollen nå fått innramming, som enten består i valnøtt eller aluminium. Også materialene i dashbord og dashbordkonsoll skal være byttet ut, selv om vi hadde store problemer med å forstå nøyaktig hva som er gjort.

Fire koppholdere

Den mest synlige endringen finner vi i midtkonsollen, som nå kan skilte med ikke mindre enn fire koppholdere. De to fremre kan skjules under et rullelokk, mens de bakre kan skjules under midtarmlenet. Under midtarmlenet finner vi forøvrig flere smarte oppbevaringsmuligheter.

Jekkespaker

Også forsetene, et av trioens aller sterkeste fortrinn, har gjennomgått visse modifiseringer. Blant annet foregår nå både justering av høyde og vinkel via jekkespaker. Mindre kraft er nødvendig for å vri på korsryggjusterings-knotten og de gode hodestøttene har blitt smalere. Dette for å tilgodese baksetepassasjerene, som skal ha fått bedre utsikt fremover.

DSTC til alle


I sammenheng med ansiktsløftingen vil også utstyrsnivået forbedres, noe som blant annet innebærer at elektronisk klimaanlegg blir standardutstyr også i S60. Samtidig blir elektronisk stabilitetsprogram (ESP), DSTC på Volvo-språket, standardutstyr i samtlige modeller, i likhet med integrert radio. Parkeringssensorer foran blir tilgjengelig som ekstraustyr, i likhet med de nevnte nyskapningene BLIS, vannavvisende glass og elektronisk styrte støtdempere.

0 til 100 på 6,5 sekunder

Vi nevner også at T5-utgavene, som var de tøffeste utgavene før R-utgavene ble lansert, får en enda sterkere motor. T5-motoren yter nå 260 hestekrefter og 350 Nm, en økning med henholdsvis 10 hestekrefter og 20 Nm. S60 T5 skal nå klare 0 til 100 på 6,5 sekunder, 0,3 sekunder raskere enn dagens utgave.

Fire år gamle

S60, V70 og XC70 ble lansert i 2000 og vi har hele tiden hatt et godt øye til de tre modellene. Selv om de har rukket å bli fire år gamle, har alderen vært snillere mot disse bilene enn mange andre. Behovet for en gjennomgripende ansiktsløfting var dermed ikke nødvendig, noe som gir forståelse for Volvos forsiktige endringer.

Kommer i august

De ansiktsløftede utgavene vil være på plass her i landet allerede i august, mens den som venter på blindsone-passeren BLIS må holde ut til oktober. Den norske Volvo-importøren har foreløpig ikke regnet ut de nye prisene, men opplyser at disse vil stige noe.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder