Vis mer

Utrolige Metropolis

Citroën har utviklet det amerikanerne kaller en stunner til verdensutstillingen i Shanghai.

OK, vi må innrømme det: Vi ignorerte denne da de første bildene ble vist for et par uker siden - delvis fordi vi nærmest druknet i mer umiddelbart matnyttige nyheter og annet presserende stoff.

Så kom det en ny ladning fotografier. Vi satte oss ned og tok en grrundig titt og...

Wow!

Spesiell design

Ja, det er den spontane reaksjonen og en vi ikke er helt ukjent med når det gjelder Citroëns kreasjoner. Vi har fortsatt i friskt minne dagen vi fikk se Citroën C-Métisse utstilt i Paris i 2006. Den paradoksalt og subtilt elegante råskapen i linjene fant vi senere igjen i konseptbilen GTbyCitroën - som det ble bekreftet skal produseres i begrenset opplag. I det romsligere konseptet Hypnos fra 2008 var linjeføringen temmet i en viss grad.

Kina er fremtiden

Citroën Hypnos (2008) Vis mer


Med Métropolis-konseptet som vises her finner vi en syntese av de foregående konseptene, og Citroën har benyttet anledningen (forestående verdensutstilling i Shanghai), til å la skaperkraften munne ut i en tolkning av det gedigne luksusbilkonseptet som burde være vel tilpasset det som er i ferd med å bli nøkkelmarkedet for denne typen biler, nemlig Kina. På bilutstillingen i Beijing viste VW sin oppgraderte Phaeton, Maybach har kommet med facelift samme sted, Mercedes har vist en spektakulær shooting brake og Bentley stiller med spesialtilpassede versjoner av Continental-modellrekken.


Svær luksusbil

Mer konkret, hva er så denne bilen? Jo, en super-luksuslimousin som med sine 530 centimeter i lengden er lengre enn både Mercedes S og Audi A8 - selv med lang akselavstand. Bilen har fått sin endelige formgivning i Peugeot-Citroëns designstudio i Shanghai. Plattformen skal være den som benyttes for Peugeots kommende storbil, 508.

Hybridkrefter

Det er fortsatt hybrid som gjelder for Citroën når vi beveger oss opp i potensielt politisk ukorrekte bilkategorier. (Et bemerket unntak er produksjonsversjonen av GTbyCitroën, utstyrt med en heftig buldrende V8-motor). Men her er man mer fornuftig. En toliters bensinmotor, riktignok i V6-konfigurasjon, skal samarbeide med en elmotor som kan produsere fra 55 til 95 hestekrefter. Kombinert med V6-aggregatet gir det en toppeffekt på 460 hestekrefter, mens dreiemomentet kan nå 400 newtonmeter.

Lavt forbruk

Dette gjør at Citroën kan skryte på seg ytelser som en fireliters V8er men forbruk og utslipp som en minibil av neste generasjon - det skal dreie seg om bare 70 gram CO2 per kilometer. Til sammenligning greier nyeste Polo BlueMotion 87 g/km.

C-Métisse, C- Sportlounge, Hypnos, GTbyCitroën... Citroën er en av de mest kreative produsentene i verden når det gjelder konseptbiler. Her kan du få et videre overblikk over hva som er kommet fra den kanten de seneste årene.