Utlendingene inntar Kina

MINIKURS DEL II: I løpet av få år har Kina blitt verdens nest største bilmarked. I tillegg viser alle prognoser at den eksplosive veksten vil fortsette de kommende årene. Derfor arbeider verdens bilfabrikanter febrilsk med å etablere seg i Midtens rike.

Selskaper som ønsker å ekspandere - og det ønsker selvsagt alle bilprodusenter - kommer ikke utenom Kina, verdens mest folkerike land (1,32 mrd innbyggere). I fjor ble det solgt mer enn 7,5 millioner biler i landet, noe som betyr at det kinesiske bilmarkedet er verdens nest største, kun slått av USA (17,1 mill).

Vil dobles i løpet av fire år

Mer enn 4,6 av de 7,5 millioner bilene var personbiler, noe som innebærer at det kinesiske bilmarkedet i størrelse kun slås av det amerikanske (8,1) og det japanske (4,64). I tillegg tyder prognoser på at det kinesiske bilmarkedet vil være nesten dobbelt så stort allerede i 2011.

Volkswagen Santana 3000 Vis mer
«Likevel - de andre vekstmarkedene kommer fullstendig i skyggen av det kinesiske. Det er i Kina de virkelig store mulighetene ligger for den som lever av å selge biler.»


Dette i motsetning til de tradisjonelle industrilandenes bilmarkeder. Prognosemakerne antar at disse markedene kun vil oppleve meget moderat vekst. For eksempel spår de at det europeiske personbilmarkedet kun vil øke fra 18,4 millioner i 2006 til 21,4 i 2011, mens det amerikanske vil ligge stabilt på rundt 9,5 millioner. Det japanske markedet forventes også å ligge stabilt på mellom 5,6 og 5,9 millioner biler per år (de japanske tallene inkluderer varebiler).

Kina fullstendig dominerende

Riktignok forventes det kraftig vekst i kjøpekraften i mange andre østlige og sørlige land. For eksempel forventes det indiske person- og varebilmarkedet å vokse fra snaue 1,5 millioner i 2006 til snaue 2,5 millioner i 2011. Likevel - de andre vekstmarkedene kommer fullstendig i skyggen av det kinesiske. Det er i Kina de virkelig store mulighetene ligger for den som lever av å selge biler.

Lønner seg å produsere i Kina

Dette forsto selvsagt de mest oppegående bilprodusentene for lenge siden. Derfor er mange av dem allerede godt synlige i det kinesiske trafikkbildet.

Den som virkelig vil bli stor i Kina kan imidlertid ikke satse på tradisjonell eksport. Kinesiske myndigheter har ved hjelp av ulike skatte- og tollmessige "incentiver" sørget for det lønner seg for utenlandske produsenter å produsere bilene i Kina, fremfor å sende ferdig produserte biler fra Europa, Japan, Sør-Korea eller USA.

Må samarbeide med kinesiske selskaper

Citroën Elysee Vis mer


Samtidig er kinesisk lovverk og skattepolitikk utformet slik at den eneste fornuftige løsningen for internasjonale bilprodusenter er å etablere bilproduksjon i samarbeid med kinesiske selskaper. Resultatet er at det har dukket opp en lang rekke samarbeids-prosjekter i form av såkalte "joint venture"-selskaper. Dermed har kineserne sikret seg både arbeidsplasser, innblikk i moderne produksjonsteknologi - og kontroll.

Nissan Sylphy Vis mer


Derfor har alle de store internasjonale bilprodusentene med respekt for seg selv etablert joint venture-selskaper i Kina. Her kan du lese mer om hvilke aktører som har gjort det best.

Her finner du utfyllende informasjon:

  • Full oversikt I: Styrkeforhold
  • Full oversikt II: JV-selskaper og bilmodeller
  • Full oversikt III: Kinesiske partnere
  • Kilde: Automotive News Europe, Autoindex

    Relaterte artikler:

    Suzuki Landy Vis mer

    Kina

  • MINIKURS DEL I: Kina: Allerede en bilgigant
  • Vil ta tid før Kina-bilene inntar Europa
  • Billige biler: Europeerne svarer kineserne
  • Skandaløs kollisjonstest for kinesisk SUV
  • Ny krashtest-skandale
  • Audi A6L: Kun for kinesere
  • Kineserne kopierer Honda CR-V
  • Internasjonale temaer

  • Her lages og selges verdens biler
  • Hvem eier bilprodusentene?
  • Hvem eier bilmerkene?
  • Verdens største bilprodusenter
  • Kina: Allerede en bilgigant