<b>BLIR STILLE:</b> Om to år fases gradvis FM ut. Da er det ny spiller eller adapter som gjelder. En kostnad bilselger bør ta om de ikke har informert godt om det. Foto: EUNE M. NESHEIM
BLIR STILLE: Om to år fases gradvis FM ut. Da er det ny spiller eller adapter som gjelder. En kostnad bilselger bør ta om de ikke har informert godt om det. Foto: EUNE M. NESHEIMVis mer

Uten DAB+ i bilen?

Du kan klage

Kjøpte du ny bil i 2012 eller senere med FM-radio eller DAB uten å bli informert om DAB+? Da bør du klage.

De nasjonale FM-nettene slukkes i 2017, og slukkingen foregår region for region. Folk i ulike deler av landet vil derfor få ulike slukketidspunkt avhengig av hvor de bor. I visse regioner vil det også være forskjeller mellom når kanalene slukker.

NRK vil slukke to måneder tidligere enn de kommersielle kanalene i fire av seks regioner.

Mange biler uten

Selv om regjeringen allerede i februar 2011 bestemte seg for slukking 2017, men åpnet for mulighet til å sende frem til 2019, har mange bilprodusenter vært sene med å integrere systemene i bilene.

Riktig antenne er alfa og omega for den gode lytteopplevelsen. Vi har testet de forskjellige typene

Fortsatt selges det biler uten DAB+, men de begynner å bli få. Det er gjerne snakk om de aller dårligst utstyrte bilene, varianter som i praksis ikke blir solgt og i mange tilfeller må spesialbestilles.

FORVIRRING: Det snakkes om DAB og DAB+. De tidlige DAB-spillerne virker ikke i dag, men er utfaset for lengst. DAB+ har også bare betegnelsen DAB på spilleren. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer


Frem til mai i år har det for eksempel vært vært mulig å kjøpe Tesla Model S uten. Luksusbilen Aston Martin har ikke hatt DAB+ tilgjengelig før nå. Nå er det til gjengjeld umulig å få den uten.

Har du nylig kjøpt bil uten DAB+ kan det være klagegrunn ifølge §27 i Forbrukerkjøpsloven. Den omtaler reklamasjonsfristen. En radio er ment å vare vesentlig lenger enn to år, og fristen er derfor fem år.

Det vil i praksis si at biler uten DAB+ solgt etter 2011 kan omfattes av paragrafen.

Er en mangel

KAN KLAGE: Ann Hege Skogly Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


- Det har vært kommunisert lenge at målet for slukking av FM-båndet var 2017, senest 2019. Alle som har kjøpt bil etter 2011 bør være informert om problemet og blitt henvist til hvilke løsninger man kan forvente å måtte montere i bilen etter slukking, forteller Ann Hege Skogly, senior kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

De som selger FM-radio gjør ikke nødvendigvis noe ulovlig, men de er pliktig til å fortelle deg om at radioen i bilen ikke virker om to år.

Forbrukerrådet har oppfordret bransjen om å være tydelige på denne informasjonen for å unngå mange klager på dette i fremtiden. Aller helst også skriftlig.

Dette bør du kreve

Dersom du ikke er informert om dette eller reklamemateriellet har gitt inntrykk av at dette finnes i bilen, kan det være en klagegrunn.

MISTER FUNKSJONER: Mange mister funksjoner som å bytte kanaler på rattet og forhåndsinnstilte kanaler via knotene på radioen dersom du må bruke adapter. En vesentlig forringelse for mange bileiere. Foto: RUNE M. NESHEIM Vis mer




Tilbud om en tilfredsstillende DAB-løsning eller prisavslag bør kreves som kompensasjon.

De fleste av dagens adapterløsninger til halvgamle biler, gir dårligere brukervennlighet. Man mister som regel mulighet til å skifte kanaler på rattet og får ikke brukt knappene på radioen for forhåndsprogrammerte kanaler.

Vi har testet DAB-adaptere. Sjekk forskjellene.

Sørg for å få en løsning du kan leve med. Les deg gjerne opp på forhånd og kom med forslag selv.

Det finnes løsninger for nyere biler som integreres i det originale infotainment-system, og det er enkelt å montere.

Monterer du en helt ny spiller, får man ofte langt bedre løsninger enn originalspilleren har og til en hyggeligere pris enn et adapter.

Uklart

KAOTISK: Egil Steinsland Foto: NORSK BILBRANSJEFORBUND Vis mer


Norges Bilbransjeforbund synes DAB-problematikken er uoversiktlig. Ikke bare i forhold til FM, men også det faktum at mange som ville være tidlig ute faktisk kjøpte biler utstyrt med DAB og ikke det nyere systemet som til slutt ble valgt, DAB+.

- Dette er litt komplisert for å si det mildt. Når slo opplysningsplikten inn? Det vet ikke juristene våre heller, forteller Egil Steinsland, kommunikasjonssjef i Norges bilbransjeforbund.

I november 2013 kommuniserte til våre medlemmer om DAB sammen med Digitalradio Norge. Ordet DAB+ var ikke nevnt med et ord der.

Tydelig kommunisert

GOD INFORMASJON Mari Hagerup Foto: DIGITALRADIO NORGE Vis mer


Overgangen fra DAB til DAB+ har skjedd gradvis og over flere år, men Stortingsmeldingen og Stortingsvedtaket fra 2011 gir et tydelig signal, forteller kommunikasjonssjef i Digitalradio Norge, Mari Hagerup.

De jobber aktivt for DAB og informerer om DAB på nettstedet radio.no.

Bilbransjen har aktivt blitt informert om både DAB og DAB+ også før dette tidspunktet. I tiden etter 2011 og frem til nå har vært regelmessige møter med bilbransjen, myndigheter og Digitalradio Norge om bilradio.