Vis mer

Utdypende om RAV4 kollisjonstest

- Alle som kjører ny RAV4-modell kan ta det helt med ro, sier informasjonssjef Per Arne Skramstad i Toyota Norge. Bilene som ble levert før siste Euro NCAP-test, da kollisjonsputesystemet ble modifisert, er like sikre som de modifiserte.

I forrige uke skrev vi om det uventede resultatet for Toyota RAV4 i siste Euro NCAP krasjtest. Les her og her. ”Alle”, inklusive Toyota, forventet fem stjerner. Bilen oppnådde likevel kun fire.

Kollisjonsputene sikre nok

Vis mer


Mest bekymringsverdig var likevel en kommentar fra Euro NCAP om at kollisjonsputene i bilen utløste seg "for sent" ved første frontkrasjforsøk – og at Toyota ikke aktet utbedre dette på allerede solgte biler. Nå viser det seg at bekymringen mer skyldes en uheldig og lite utdypet formulering enn reell fare. Vi har snakket med Per Arne Skramstad, informasjonssjef i Toyota Norge.

- Hvor viktig er NCAP-resultatene for Toyota?
- Toyota er veldig positive til Euro NCAP. Vi mener at dette sikkerhetsarbeidet er en spore for produsentene til å gjøre bedre jobb.

- Nå nådde ikke RAV4 mer enn fire stjerner?
- Vi ble overrasket ja, og hadde absolutt ventet fem stjerner. Når det er sagt så var poengsummen likevel svært høy, og bilen har absolutt høyeste score i sin klasse.

- Hva skjedde egentlig med kollisjonsputene?
- Det er absolutt ikke så dramatisk som det høres ut. Ved første forsøk var utløsningen av putene foran ikke helt som Toyota forventet. Merk at bilen også ved første forsøk ble rangert sikker nok til å oppnå fire stjerner. Så fikk Toyota modifisere bilen til et forsøk til, blant annet programmeringen. Dessverre var det fortsatt ikke nok til fem stjerner.

- Hva med bilene som allerede er levert?
- Alle bilene, også de som er levert før NCAP-testen, holder et høyst tilfredsstillende sikkerhetsnivå. Kollisjonsputene vil utløses, og det skiller kun noen mikrosekunder fra de første til de modifiserte utgavene. Denne forskjellen er så marginal at Toyota ikke ser noen grunn til å gjøre noe med de bilene som er levert til kunder før NCAP-testen.

Sikrere enn CR-V

Bak stjernene i Euro NCAP er det som kjent et nyansert poengsystem. Som Toyota har understreket, var de både kun minst mulig margin fra å få fem stjerner og sikrest i klassen. De fikk altså ikke flere stjerner enn Honda CR-V, men langt flere poeng. Se tabellen:

Euro NCAP resultater RAV4 og CR-V
Biler og testårFront/sideBarnebeskytt.Påkjørsel
Toyota RAV4 2006-modell323921
Honda CR-V 2002-modell26-19
Tallene angir oppnådde poeng i krasjtesten. Begge bilene fikk fire stjerner for passasjerbeskyttelse og tre stjerner for fotgjengersikkerhet. Da Honda testet i 2002 var det ikke egen barnebeskyttelsekarakter.