Audi har vist oss bilen stykkvis og delt tidligere. Nå tar de konseptet frem igjen, og hinter om at den skal på markedet.  Foto: Produsenten
Audi har vist oss bilen stykkvis og delt tidligere. Nå tar de konseptet frem igjen, og hinter om at den skal på markedet. Foto: ProdusentenVis mer

Ut av skapet: Audi Quattro Concept

Men det eksakte navnet er det foreløpig ingen som vet.

I september er det duket for en av de store bilutstillingene i Europa, denne gangen i Frankfurt, og før slike utstillinger renner det på med nyheter – og noen rykter.

Sett den før?

Denne gangen er det en tidligere ønskedrøm som trekkes frem igjen, for hvem husker vel ikke den nydelige konseptbilen som Audi viste frem på bilutstillingen i Paris i 2010, Audi Quattro Concept. Nå skal det være bekreftet at Audi har hentet den frem igjen, i hvert fall deler av designen.

800 gamper

Det ryktes nemlig at Audi skal ha med seg et hinsides råskinn til Frankfurt, med så mye som – hold deg fast – 800 hestekrefter. Flesteparten av disse hestene skal stamme fra en V8-maskin, en motor vi blant annet kjenner igjen fra de største RS-modellene. I tillegg skal den nye konseptbilen være en sportshybrid, så en elektromotor på 170 skal bistå V8-eren, og den samlede effekten blir da rundt 800 hestekrefter.

Se alle skissene:

Audi har vist oss bilen stykkvis og delt tidligere. Nå tar de konseptet frem igjen, og hinter om at den skal på markedet. Foto: Produsenten


Late gamper?

Det er også gjort gjetninger på ytelser, og noen mener å ha hørt noen si at 0-100 m/t skal være gjort på 3,4 sekunder, og at toppfarten skal ligge rundt 300 kilometer i timen.
Dersom dette er riktig, så er min personlige mening at Audi har tatt med seg "late hester" inn under panseret, for dette er i området rundt prestasjonene til en Porsche 911 Carrera S har, og den har bare halvparten så mange hestekrefter.

Trakk seg

Forrige gang Audi viste Quattro Concept var den tenkt som en 30-års jubileumsutgave for å hedre Quattro Gmbh, samtidig som den var en påminnelse om den gamle ur-Quattro. Responsen var enorm, men bilen ville bli skrekkelig dyr, og Audi trakk inn årene. Entusiastene trodde nesten ikke det var sant, men kanskje Audi hadde en baktanke allerede den gangen? Det forrige konseptet var for øvrig utstyrt med rekkefemmeren, en motor Audi nå har lagt på hylla i Europa, ettersom den ikke var enkel å få til å gå med verken lavt forbruk eller utslipp.

Testet: Audi RS6

Bedre tilrettelagt

Nå ligger forholdene langt bedre til rette. V8-motoren er klargjort for utslippsstandarden Euro 6, og hybridsystemer er mer brødvare, i tillegg til at kundeaksepten er blitt større. Det er ikke kommet ut mye informasjon, annet enn at skissene er lekket fra et tegnebord i designavdelingen, bevisst eller ubevisst. Fra disse ser vi at bilen har et display i dashbordet som viser turteller, tidtager for rundetider, og et kart over en bane.

Dette er sikkert bare en av konfigurasjonene, for bilen er ikke bare ment som en rendyrket banebil. Det ser en fordi bilen, igjen i følge skissene, har et standard multimediasystem, med navigasjon og det hele.


Eller hva med en Audi A1 med 503 hk?

En 911-killer?

Audi har fra før sin Lamborghini-kloning, R8. Den ble aldri den 911-killeren Audi alltid har ønsket de skulle ha, men i den senere tid har knytningen mellom Porsche og Audi blitt så sterk internt at de ikke lenger vil få lov å lage en slik bil. Men drømmen lever antagelig videre, og denne konseptbilen kan være det beste forsøket på lenge.

Mer informasjon kommer garantert i andre uken av september. Da er det duket for den gigantiske bilmessen i Frankfurt.