Ut- og innvendige endringer

Kun hardbarkede BMW-entusiaster vil ved første øyekast se hva BMW-designerne har gjort med 5-serie. Men når man sammenligner bilder, kommer det sakte, men sikkert frem at det faktisk er visse endringer.

Den mest åpenbare revisjonen er å finne i nedre del av bilens front. Dagens "sure" og vertikalt tredelte "munn" er nemlig erstattet av et mer ukomplisert og "smilende" luftinntak. For at det hele ikke skal bli for enkelt, har imidlertid BMW-designerne montert en horisontal, forkrommet spile midt i luftinntaket.

I tillegg har "innrammingen" av de BMW-typiske grill-elementene forduftet. I stedet har BMW nå valgt en myk overgang mellom grill og støtfanger.

Klarere lykteglass

Baklyktene skal også være endret, og den som bruker argus-øyne vil finne ut at lykteglassene har blitt klarere. Vi legger også merke til at ryggelys-feltet har blitt mindre og aner at blinklys-avdelingen har blitt diodebasert. BMW-entusiasten vil også legge merke til en klarere horisontal inndeling av de ulike baklys-elementene.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Men bortsett fra dette, og nye felger, er det svært, svært lite som skiller den ansiktsløftede 5-serie fra dagens utgave - til glede for eksisterende eiere.

Ny plassering for vindusknapper

Det samme kan sies om innvendig design. Blant de få endringene er det faktum at vindusknappene er flyttet til midtarmlenet, noe som opplagt blir et fremskritt sammenlignet med dagens nærmest vertikale plassering. Girspaken har fått en ny fremtoning og dørlommene har blitt større. BMW hevder også at de har gjort plass til flere oppbevaringsrom i midtkonsollen.

"Enda mer intuitivt"

Det som er litt morsomt, er at BMW kan opplyse at iDrive-systemet har blitt "enda mer intuitivt". Uttrykket "enda mer" er etter vår oppfatning malplassert i denne sammenheng, da iDrive er blant de minst intuitive systemene vi har vært borti. BMW kan imidlertid opplyse at iDrive nå støttes av åtte programmerbare knapper, noe som sannsynligvis vil gjøre systemet mindre forvirrende - i hvert fall for den som har programmert knappene.

Videreutviklet avstandsholder

BMW 5-serie ledsages allerede i dag av en lang, lang ekstrautstyrsliste. I sammenheng med ansiktsløftningen blir den enda lengre. BMW har nå forbedret avstandsholderen som nå kalles Active Cruise Control with Stop and Go. Det betyr at avstandsholderen ikke lenger kobler ut under 30 kilometer i timen, men at den nå virker helt til bilen står stille. BMW opplyser imidlertid at systemet kobler ut når bilen har stått stille i mer enn tre sekunder, noe som betyr at man ikke kan ta middagsluren i køpen på vei hjem fra jobben.

Vimsevarsler

I tillegg introduserer BMW et såkalt Departure Warning System, som på norsk kan kalles en vimsevarsler eller en vegmerkingssensor. Citroën, som var først ute med denne typen teknologi, har valgt å plassere sensorer under bilen. BMW har derimot valgt å plassere et kamera oppe ved bakspeilet. Dette skal sammen med en datamaskin registrere om føreren uønsket er i ferd med å krysse vegmerking. Varslingen foregår ikke i setet, som hos Citroën, men i rattet, noe som i utgangspunktet virker mer logisk.

  • Store bilder av den ansiktsløftede 5-serie finner du her.
  • Du finner mer informasjon om de nye motorene og 0-100-tider her:

  • Slagvolum
  • Effekt
  • Dreiemoment
  • Akselerasjon
  • Relaterte artikler:

  • BMW blir billigere
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder