<b>STOR FORSKJELL:</b> Kvaliteten på lyspæren utgjør stor forskjell for sjåførens syn i mørket. Pæren til venstre mister opp mot 30-40 meter som følge av kvaliteten.  Foto: MAGNUS G.ARNKVÆRN
STOR FORSKJELL: Kvaliteten på lyspæren utgjør stor forskjell for sjåførens syn i mørket. Pæren til venstre mister opp mot 30-40 meter som følge av kvaliteten. Foto: MAGNUS G.ARNKVÆRNVis mer

Usikker på hvilke pærer du bør velge til bilen?

Store forskjeller på kvaliteten, og disse pærene fikk strykkarakter ...

Høstmørket er her, og valg av riktige lyspærer har stor betydning for sikten.

Forskjellen i kvalitet på pærene kan bety flere titalls færre meter med sikt om du er uheldig.

En test gjort sammen med Motor-Magasinet i Sverige, viser at det er de dyre pærene som er best.

Stem på årets bil nederst i saken!

Slik ble testen gjennomført

Testen ble gjennomført i Phillips laboratorium i Tyskland. Selv om det i denne testen var nettopp Philips som kom best ut, er det verdt å merke seg at pærene var innkjøpt av Motor-Magasinet, i tillegg til at testen ble overvåket av både Teknikens Värld, Motor-Magasinet SE og Dinside.no.

Les også: Milimeter kan få katastrofale følger!

Pærene som ble testet er av typen H7, og lykten som ble brukt var fra siste generasjon VW Golf.

Pærene blir rangert etter hvordan lyset treffer tre punkter på veggen. Dette måles i lux-verdiene, altså lysstyrken, på to pærer av hvert eksemplar. Disse får igjen et snitt, som gir en plassing i forhold til de øvrige pærene.

Alle pærene ble naturligvis målt med samme spenning.

Pærene er kjøpt inn av Motor-Magasinet, Sverige, og ikke alle er å få tak i her hjemme. Prisene kan også variere i de forskjellige utsalgsstedene.

Les også: Polér lyktene, og få bedre lys!

Testens beste lyspærer:

Philips XV+130
Poeng: 107
Pris: 299 kr (www.ekstralys.no)

- Testens beste pære. Gir god sikt og klare linjer. I tillegg god kvalitet, hvilket gjør det enkelt å skifte pære.

Osram Night Breaker unlimited
Poeng: 100
Pris: 2stk for 329 kroner (Mekonomen)

- Den nest beste pæren i testen, gir også god bredde og klare linjer.

General Electric MegaLight +90
Poeng: 93
Pris: ca 289 kroner, (Selges ikke i Norge)

- Litt spredning på de to testede pærene gir en snittkarakter som holder til en tredjeplass.

Philips Vision Plus
Poeng: 93
Pris: 179 kroner (mekk.no)

- Scorer jevnt på begge pærene, noe som understreker jevn kvalitet på merket.

Les også: Slik fungerer de nye Led-lysene

FETTMERKER: Når du bytter pære er det viktig å holde fingrene vekk fra glasset. Berøring av glasset kan korte ned levetiden, samt gjøre lyset dårligere. Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRN Vis mer


Strykkarakter til Biltema

Under testen var det også et par pærer som rett og slett strøk. Blant dem var Biltemas 100W og Bosma Standard.

Her var lysbildet såpass forskjellig fra de med høy kvalitet, at en kan se produsenten ikke har vært nøyaktig nok når det kommer til glødetrådenes plassering i pæra.

- Er vinkelen på glødetrådene feilaktige med mer enn 0,2 millimeter kan det koste opp til 20 meter med lys, forteller testleder og professor Lukas Kuepper.

Disse utfylte ikke kravene for hva som kan betraktes som godkjent for mørkekjøring, og blir derfor heller ikke rangert i testen.

En annen som ikke nådde opp var Biltemas H7 12v.
Pærene hadde en score på 76 og 54, noe som ga et gjennomsnitt på 69 poeng. Dette var for testens skyld ikke godt nok, og resultatet regnes derfor ikke som ideelt.

Det er også noe å tenke på når en handler nye pærer til bilen, at differansen mellom kvaliteten på to pærer kan være variabel, særlig i det billige segmentet.

Gjennomsnittlige lyspærer:

TESTET: Både billige og dyre lyspærer ble testet i Aachen. Foto: MAGNUS ARNKVÆRN Vis mer


Philips Vision
Poeng: 87
Pris: 85 kroner (lampedirekte.no)

- Rett under toppen er Philips´ litt billigere pære. Holder mål og greier seg bra i testen.

Bosch Pure Light / Standard
Poeng: 69
Pris: 165 kroner (Bosch)

- Litt dyr til å ikke score høyere i denne testen.

Osram Long Life
Poeng: 64
Pris: 90 kroner (Billig bilpleie)

- Litt diffuse kanter og linjer gjør den litt vanskelig å stille inn optimalt.

General Electric Standard
Poeng: 60
Pris: -

- Variabelt resultat de to pærene imellom, hvilket gjør at det kreves en del justeringer.

Les også: Slik fungerer laserlysene

Burde ikke vært godkjent

Kuepper er ikke voldsomt imponert over flere av lampene som testes.

- Mange av disse passet ikke engang ned i beholderen som er målt opp etter ECE standard. Disse pærene vil dermed ikke sitte som de skal i lykten, samt kreve mye finjusteringer før optimal bruk, forteller Kuepper allerede når han gjør klar pærene for test.

GOLF 7: Lykten som ble brukt var en Golf 7s venstre frontlykt. Dette fordi det er ideelt å teste hvordan lyset beveger seg ut mot høyre. Foto: MAGNUS G. ARNKVÆRN Vis mer


Dårlige lyspærer:

Bosma HD Long Life
Poeng: 52
Pris: -

- Her er ikke lysutbyttet særlig bra, samtidig som at den ene pæren blir ansett som veldig dårlig. Poengscoren blir derfor heller ikke særlig god.

Bosma Standard
Poeng 54
Pris: –

- Her oppleves ikke pærene særlig gode sammenlignet med de øvrige. Diffuse liner og det kreves mye arbeid for å stille dem inn.

Tips: Når du skifter pære
Ikke ta på glasset, fettet på hendene bryter ned og ødelegger pæren når den hetes opp. Har du plastikkhansker, bruk disse.

Å stille inn pæren nøyaktig er vanskelig med mindre du har en tilnærmet lik bil du vet er riktig innstilt tilgjengelig. Kjør eventuelt innom et NAF-verksted eller annet godkjent verksted å få hjelp.