Urban Cruiser: Billig folke-SUV-alternativ

Toyota Urban Cruiser har en rekke sterke sider, ikke minst en lav innstegspris. Vi opplevde den nye Toyotaen som et friskt pust og som et spennende alternativ til både kompaktbiler og folke-SUVer.

OBS: Denne artikkelen har flere underartikler. Bruk lenken i bunnen av artikkelen for å navigere til underartiklene.

LISBOA, PORTUGAL (DinSide Motor): Toyota har i mange tiår vært - og er fremdeles - et svært populært bilmerke her i landet. Samtidig vet vi at svært mange norske bilkjøpere opplever dragning mot firehjulsdrift. Dette er blant årsakene til at Toyota RAV4 i flere år har solgt usedvanlig godt her i landet. For eksempel ble den superpopulære folke-SUVen Norges femte mest solgte personbil i 2007.

Dyr

Vi er imidlertid overbevist om at det finnes langt flere nordmenn som drømmer om en RAV4 enn dem som har tatt skrittet helt ut. Det store hindret for mange av oss, er prisen. RAV4 starter nemlig på 370.000 kroner og bryter raskt 400.000-kronersgrensen når litt utstyr, vinterhjul og leveringsomkostninger plusses på. Dermed blir den rett og slett for dyr for mange.

Fra 263.000 kroner

Men i juni åpner det seg en ny mulighet for deg som drømmer om en firehjulsdrevet Toyota. Vi har prøvekjørt Urban Cruiser, som med firehjulsdrift og en supergjerrig dieselmotor starter på bare 263.000 kroner. Ja, selv med høyeste utstyrsnivå, som blant annet inkluderer en stor, berøringssensitiv navigasjonsskjerm, koster ikke bilen mer enn 286.000 kroner. Det betyr at det skal være mulig å få den på veien for rundt 300.000 kroner.

Urban Cruiser leveres også med forhjulsdrift. Fullstendig prisliste finner du her.

Småbil-størrelse

Nå må vi skynde oss å informere deg om at Urban Cruiser selvsagt ikke er en folke-SUV slik som RAV4. For det første er den mindre. Mens Toyota RAV4 kan skilte med 431,5 lengdecentimeter, 181,5 breddecentimeter og 168,5 høydecentimeter, må Urban Cruiser-eieren nøye seg med 393 centimeter i lengden, 172,5 i bredden og 154 i høyden. Det betyr at bilens utvendige dimensjoner er i klasse med småbiler som Ford Fiesta og Volkswagen Polo.

Virker større

Det merkelige er at Urban Cruiser, i hvert fall med våre øyne, fremstår som betydelig større enn nevnte småbiler. Dette kan ha sammenheng med bilens høye og kraftige front, de høye og markerte skulderlinjene og det faktum at den hviler på store, 16-toms felger. Også de store sidespeilene, den røffe hjulbueplasten (ekstrautstyr i Norge) og "skliplatene" i for- og bakkant er nok medvirkende til at bilen virker mer "voksen" enn ordinære småbiler.

Dessuten trenger ikke beskjedne, utvendige dimensjoner å være negativt, tvert i mot. I utgangspunktet er det jo i de aller fleste sammenhenger beskjeden størrelse en fordel, ikke minst i bymiljøer.

God plassutnyttelse

Det som betyr noe er selvsagt den innvendige plassen. Og når det kommer til utnyttelse av plassen som står til disposisjon, har Toyota etter vårt syn gjort en meget god jobb. Riktignok kunne vi ønsket oss en noe rausere takhøyde. Den som måler opp mot 190 centimeter på sokkelesten vil nemlig kunne oppleve problemer både i for- og bakseter (avhengig av kroppsbygning).

For normalt høye personer er imidlertid ikke takhøyden noe problem. Det er heller ikke kupébredden, som er overraskende god med tanke på den utvendige bredden. Det som imidlertid imponerer mest, er benplassen i baksetene. Denne er så god at den kan måle seg med en rekke biler både i kompakt-, folke-SUV- og mellomklassen.

Lasterommet er selvsagt ikke enormt og vil nok ikke egne seg for den som planlegger å frakte med seg store barnevogner. Likevel, med tanke på utvendig lengde og bredde er ikke lasterommet så galt, noe som betyr at Toyota igjen har bevist at de behersker faget plassutnyttelse.

Små motorer

En annen stor forskjell mellom RAV4 og Urban Cruiser er å finne under pansrene. Mens RAV4-motorene har slagvolum mellom 2,0 og 2,2 liter og produserer mellom 136 og 177 hestekrefter, snakker vi om langt mer beskjedne kraftkilder i Urban Cruiser. Riktignok er Urban Cruiser i andre markeder og under andre navn tilgjengelig med 1,5- og 1,8-liters motorer, men på vårt kontinent står utelukkende småtasser på programmet.

Ikke undermotorisert

Det betyr ikke at Urban Cruiser er undermotorisert. Motorisering må alltid holdes opp mot egenvekt, og Urban Cruiser en lett bil. For eksempel veier den forhjulsdrevne bensinutgaven - som starter på 226.000 kroner - kun 1.120 kilo. Og dermed er det ingen katastrofe at motoren har et slagvolum på beskjedne 1,3 liter.

1.33 Dual VVTi, som kraftkilden kalles, støttes blant annet av høy kompresjon (11,5:1) og variable ventiltider på både innsug- og utblåsingssiden. Resultatet er 132 Nm ved 3.800 omdreininger og 101 hestekrefter ved 6.000. Disse kreftene er tilstrekkelige til at bilen etter vår oppfatning er rask nok, selv om andre kanskje vil mene at 0 til 100 på 12,5 sekunder er i tregeste laget. Vi opplevde også motoren som overraskende seig, slagvolumet tatt i betraktning.

1.33 Dual VVTi: 0,55 liter, 129 gram

Motoren er paret med en moderne, velfungerende sekstrinnskasse og en girskiftindikator har som oppgave å hjelpe føreren med å sjalte mest mulig økonomisk (gjelder begge motorer). Toyota har også utrustet bensinutgaven med stopp-start-automatikk, noe som betyr at motoren kutter når girspaken settes i fri og kløtsjpedalen slippes. Så snart pedalen trykkes inn igjen, startes motoren av en permanent innkoblet startmotor, en teknologi som ifølge Toyota er en verdensnyhet.

Disse teknologiene, sammen med generelt effektiv forbrenning, sørger for at Toyota kan oppgi et blandet forbruk på 0,55 liter per mil og et CO2-utslipp på 129 gram per kilometer.

4x4 kun med diesel

Urban Cruiser 1.33 Dual VVTi kan imidlertid kun leveres med forhjulsdrift, og er derfor ikke spesielt interessant. I våre øyne er det nemlig en rekke forhjulsdrevne småbiler og kompaktbiler som fremstår som bedre kjøp enn Urban Cruiser for den som har 226.000 kroner som brenner i lommeboken. Nei, det er som firehjulstrekker at Urban Cruiser har sin misjon og da er det Urban Cruiser 1.4 D-4D som gjelder (kan også leveres med forhjulsdrift, fra 238.000 kr).

Vi har god erfaring med 2.0 D-4D-motoren fra flere andre Toyota-modeller. Blant annet oppleves den som både sterk, harmonisk og stillegående. Toyota opplyser imidlertid at motoren nylig har blitt oppgradert, blant annet er raske piezo-injektorer på plass (men motoren har fortsatt kun åtte ventiler).

I Urban Cruiser produserer den reviderte motoren hele 205 newtonmeter fra 1.800 til 2.800 omdreininger og 90 hestekrefter ved 3.800. Her skal 0 til 100 gå unna på 11,7 sekunder, uavhengig av hjuldrift.

1.4 D-4D AWD: 0,49 liter, 130 gram

Det som er aller mest interessant med Urban Cruiser 1.4 D-4D, er imidlertid det lave forbruket. Til tross for at bilen er standardutrustet med partikkelfilter og mangler stopp-start-automatikk, skal den klare seg med 0,45 liter per mil med forhjulsdrift og 0,49 liter med drift på alle fire.

Det betyr at vi snakker om henholdsvis 118 og 130 gram CO2, noe som i neste omgang betyr at Urban Cruiser 1.4 D-4D AWD (All Wheel Drive) er verdens mest klimavennlige firehjulstrekker.

Urban Cruiser er i det hele tatt en svært interessant bil, og vi har mye å fortelle. Klikk på lenken under for å lese mer.

Artikkelen er republisert da vi mener den fortsett er aktuell og har interesse for nye lesere. Den ble første gang publisert 1. april 2009.