Vis mer

Unimog U5000: Turbil for folk med veiskrekk

Mercedes lager mye fint for spesielle oppgaver i særdeles krevende omgivelser. Unimog er en av disse bilene, og vi har kjørt terrengvarianten.

Unimog finnes i hovedsak i to hovedserier. Det er U300 til U500 og U3000 til U5000. Tusenserien er terrengbilene og finnes med tre forskjellige motorstyrker, to akselavstander og to hyttelengder. I tillegg er det lansert en ny modell som heter Zetros. Dette er ikke en Unimog-modell, men en større terrenggående lastebil med sekshjulsdrift og en 326-hesters sekssylindret dieselmotor.

Unimog er bil som i stor grad tilpasses kundens ønsker. Den kan blant annet bygges som brannbil, kranbil, brøytebil, redningsbil, gravmaskin, kantslått og ikke minst lokomotiv. Togvarianten av Unimog har jernbanehjul i tillegg til vanlige hjul og kan trekke togsett opp til 1.000 tonn! (Tusen tonn). Denne lokomotivmodellen er også fjernstyrt, som en lekebil.

Testbilen som vi har kjørt heter U5000 som er toppmodellen i terrengserien. Den har kort akselavstand og kort hytte. Den er utstyrt med en 4,8-liters firesylindret dieselmotor med 218 hestekrefter ved 2.200 omdreininger og 810 newtonmeter ved 1.200 omdreininger. Unimog er utstyrt med noe som vi kjenner best fra sportsbil, singelkløtsj automatgirkasse. På Unimog styres gir og sjalting med lufttrykk, og du har åtte gir fremover og seks bakover. I tillegg har den både reduksjonsgir og en "rugge-funksjon" som gjør at man hurtig kan skifte mellom forover og bakover for å komme seg opp av en vanskelig grop. Firehjulsdriften har full differensialsperre på begge aksler. Den har stive akslinger både foran og bak, og fjæringen består av spiralfjærer.

Hvis du vil krysse en elv kan den i standard utførelse vade på 80 centimeters dyp. Det finnes utstyr som gjør det mulig å krysse ved dybder på 1,2 meter.


Portalaksler

Det er flere grunner til at Unimog har ekstreme terrengegenskaper. Skikkelig firehjulsdrift og dekk med variabelt lufttrykk som kan justeres fra førerplass er noe av det. Den har svært korte overheng både foran og bak, og er utstyrt med de spesielle portalakslene. Dette gjør at bakkeklaringen på det laveste er omlag en halv meter. Dere kan se dette på bildene, men kort fortalt går stikkakslene inn i en liten "girkasse" som sitter i selvet navet. Noe av reduksjonen skjer her, og denne løsningen med portalaksler gjør også at kardang og stikkaksler kan trekkes høyt opp. Dette er komponenter som på mange terrengbiler sitter svært utsatt til og kan forårsake store problemer ved en "grunnstøting".


Kjøring

Vi har kjørt U5000 i varierende terreng, og fremkommeligheten er ikke annet enn ekstremt bra. Med en gang merker vi at bakkeklaringen takket være opplegget med portalaksler, er ekstremt god. For eksempel på et hogstfelt ville en vanlig SUV parkert på en stubbe og blitt stående. Med Unimog er det bare å kjøre rett frem. Vi har ikke testet alle funksjoner inngående, men her er det noe for en hvert smak og føreforhold.

Motoren har også en spesiell karakter. Det brukbare turtallsregisteret er svært smalt. Du har noen hundre omdreininger fra drøyt 1.000 til 1.800 omdreininger hvor den trekker godt. Behov for forandringer i hastighet gjør at det må gires intenst.


Det er rett og slett naturstridig hvordan Unimog tar seg frem. Vi kjører en løype med noen enorme hull. Tanker om at dette kan da umulig være mulig, har for lengst brent seg inn i hjernen. Vi hadde en hjelpemann og støttekontakt som fulgte med på kjøringen, og det eneste han gjorde var å vifte med armene i den hensikt å få til å kjøre og ikke bekymre oss så mye. Som nevnt i forbindelse med terrengkjøring tidligere, må vi igjen understreke at det er innmari moro, utfordrende og lærerikt. I et slikt beist som dette er det ekstra spennende.

På veien

Unimog er registrert som tung lastebil. Den er ingen fartsmaskin og vi turte heller ikke kjøre fortere enn 80. Den er veldig høy, bred og ruver voldsomt. Nå er det ikke noe stort problem om du skulle havne i grøfta med denne, siden det bare er å kjøre opp på veien igjen, men kjøring på vei er i beste fall uvant i begynnelsen.

Vi har hatt lyst til å prøve denne bilen i flere år. Denne modellen kom i 2002, men det er svært sjelden det kommer noe helt nytt fra Unimog. Det skjer litt på motorer og detaljer, men selve konstruksjonen er forholdsvis gammel.

I likhet med andre ekstreme kjøretøy var dette en stor opplevelse og fin avkobling fra de bilene vi omgås med til daglig.,

En annen ekstrem utskeielse. Denne gangen til vanns.