Ungt, urbant og optimistisk fra Mazda

Mazda Sassou heter denne bilen, som er blitt utviklet av Mazdas europeiske design-senter i Frankfurt. Den skal representere en ung og lett versjon av Zoom-zoom-filosofien...

Ungt, urbant og optimistisk fra Mazda

  1. Store Sassou-bilder!


Sassou er en bil for yngre bilkjøpere, og gjerne den første bilen de kjøper. Den skal gjøre daglig bykjøring til en glad, praktisk og sparsom foreteelse. Eksteriørdesignen tar sikte på å formidle ungdommelighet og letthet samtidig som uventede egenskaper skjuler seg i det hele.

Den første i en serie

Mazda har valgt en original måte å presentere sine konsepter på for de tre neste store bilutstillingene: Sassou, utviklet i Europa, ja faktisk i Frankfurt, vises her. I oktober vil en modell utviklet av det japanske designteam vises i anledning Tokyo-messen, og Detroit-utstillingen, den store amerikanske utstillingen i januar, vil få et produkt skapt av de amerikanske designerne i California. Alle bilene vil allikevel ha en del fellestrekk som klart skal identifisere hver modell som en Mazda, hevder konsernledelsen.


Når det gjelder den første, Sassou - et japansk begrep som har med en optimistisk grunnholdning å gjøre - dreier den seg altså om en appell til unge personer som vurderer førstegangskjøp av en praktisk bybil som har lavt forbruk og allikevel er inspirerende å kjøre. Den skal være lett og forekomme spenstig i formgivningen - fronten er en videreutvikling basert på sportsbilen RX-8. Positive overraskelseselementer er en del av designkonseptet, for eksempel den friske belysningen innvendig hjulpet av subtilt lysreflekterende farger og materialer. Videre er selvfølgelig informatikken innbygget som sentralt styringssystem; Nøkkelen er erstattet av en minnebrikke som kobles til en USB-port i midtkonsollen. Den kan for eksempel inneholde nedlastede elementer til navigasjonsprogrammet o.l.


Lave utslipp

Det dreier seg om en småbil som skal være et idealkjøretøy for unge pendlere i urbant miljø. Dimensjonene er som følger: 3,89 meter lang, 1,74 meter bred og 1,37 meter høy. Vekten bør altså kunne holdes nede. Det er gunstig for utslippsnivået, som videre skal holdes på et lavt nivå takket være avansert aerodynamikk samt kraftkilden: En 1,0-liters tresylindret, turboladet motor med direkte innsprøytning. Denne er koblet til en sekstrinns dobbel-kløtsj girkasse som håndteres fra rattet. Motoren slår seg av når bilen stopper og på igjen når gasspedalen trykkes inn, etter prinsippet som Citroën nylig innførte på sin C3.

Av funksjonalitet kan nevnes bakseteløsning som kan forvandles fra ett midtsete til to sideseter ved bruk av komprimert luft. Baksetene kan også foldes flatt ned og åpenbare et stort lasterom på totalt 1.360 liter ifølge Mazda.

Mazdas helt konkrete og eksisterende småbil, Mazda 2 skal også vises i Frankfurt, i ansiktsløftet utgave. Vi gleder oss til å sammenligne nåtid og fremtid på standen.

  • Klikk her for store bilder av Mazda Sassou.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder