Det kan være lurt å ta det med ro de første årene bak rattet Foto: colourbox.com
Det kan være lurt å ta det med ro de første årene bak rattet Foto: colourbox.comVis mer

Unge bilførere krasjer mest

Unge bileiere har tre ganger så stor sannsynlighet for å komme bort i en ulykke som eldre sjåfører.

Det er statistikk fra forsikringsselskapet IF som med all tydelighet viser trenden som mange har vært klar over lenge. I en pressemelding skriver den svenske avdelingen av forsikringsselskapet at førere under 25 år tre ganger så ofte skader bilen sin i ulykker som det sjåfører i aldersgruppen over 55 år gjør.

- Mange behøver tid og erfaring for å kunne håndtere ulike situasjoner og unngå ulykker når de er ute i trafikken, sier Dan Falconer, motorspesialist hos IF.

Dyrere forsikring

Risikoen knyttet til unge og uerfarne sjåfører har vært mye debattert og det er ikke sjeldent å høre forslag om å heve aldersgrensen for førerkort. Den økte ulykkesrisikoen resulterer i alle fall i økte forsikringspremier for personer i den aktuelle aldersgruppen.

Ferdigheter

Ofte pekes det på holdninger blant ungdom som den viktigste årsaken til det økte risikonivået. IF retter også søkelyset på ferdigheter blant førerne.

Det sies ikke noe om alvorligheten på skadene som unge bilførere forårsaker Foto: Colourbox Vis mer


- Vi ser at alderen er den mest avgjørende faktoren. Eldre bilførere har en bedre evne til å bedømme ulike situasjoner i trafikken. En del kan oppfatte dette som provoserende, men vi ser det svart på hvitt i skadestatistikken at forskjellene er veldig store, sier Falconer.

Dårlig selvinnsikt?

Litt paradoksalt er det kanskje da at yngre førere virker å ha større tiltro til egne trafikkferdigheter enn de eldre. I en annen av IFs undersøkelser fremgår det at bare 2 av 10 sjåfører under 30 år tror de skulle hatt problemer med å ta førerkortet om de måtte kjøre opp på nytt nå. I gruppen over 45 er tilsvarende tall 4 av 10.

- Våre tall viser at i trafikken holder det ikke med kunnskap, det trengs også erfaring og innsikt i egne evner for å minske ulykkesrisikoen, konkluderer Falcon.