Ungdommelig Golf-alternativ prøvekjørt

Volkswagen lanserer et spennende alternativ til Golf, kort tid før neste generasjon av den populære kompaktklassebilen vises.

«Motorene og girkassene imponerer og er med på å bygge opp under det sportslige inntrykket.»


LISBOA (Dinside Motor): Scirocco er et resultat av den tøffe konseptbilen Iroc som ble vist på Paris-utstillingen høsten 2006. Nå, nesten to år senere, er det ferdige resultatet klart for veien. Vi dro til Portugal for å se om dette er noe annet enn en Golf i et litt mer spennende karosseri.

Historie

Men først litt historikk. For Scirocco er nok et navn som vekker assosiasjoner hos de fleste av oss. Første generasjon Scirocco ble nemlig lansert så tidlig som i 1974. Andre generasjon kom i 1981 og ble produsert frem til 1992. Siden den gang har navnet fått hvile og Corrado ble i stedet brukt som betegnelse på Volkswagens kompakte kombikupé. Men også denne ble avviklet for om lag tretten år siden.

Første og tredje generasjon Foto: Cato Steinsvåg Vis mer

Ungdommelig Golf-alternativ prøvekjørt

  1. Scirocco fra innsiden
  2. Scirocco fra utsiden


Det er derfor på tide med et nytt og mer ungdommelig alternativ til Golf. Men gir Scirocco deg egentlig noe mer, eller kanskje rettere sagt, noe annet enn den velkjente kompaktklassebilen?

Frekk design

Det korte svaret er både ja og nei. Først kort om designen. Denne er definitivt annerledes. Både den småfrekke fronten, profilen, den kraftige skulderlinjen, og den Volvo C30-inspirerte hekken skiller seg ganske markant fra dagens Golf. Vi regner nok med at neste generasjon som ligger et par måneder etter Scirocco i løypa, vil ha tydeligere trekk fra sistnevnte.

Kjent interiør

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Designen er altså et friskt pust, og vellykket i våre øyne. Men innvendig er ting litt annerledes. Dashbord, midtkonsoll, instrumenter og brytere er hentet mer eller mindre rett fra Volkswagens hyller. Først og fremst er det Eos og Golf som har bidratt mest i doneringsjobben. Det betyr god kvalitetsfølelse og ergonomi, men også at man ikke får helt inntrykket av å sitte i en splitter ny modell. Rattet er flatt i bunnen, som på GTI, til fortvilelse for noen og glede for andre.

Sportsbakseter

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Den bakre halvdelen av kupeen er imidlertid helt annerledes. Baksetene er kun to i tallet og spesielt tilpasset de to som skal sitte her. Bøtteformen er ganske påtakelig også her, noe som er med på å understreke det sportslige preget i denne bilen. Bredden i baksetet er litt begrenset på grunn av avsmalningen oppover i høyden. Det fører til at baksetene er vendt litt innover. Det er likevel ganske komfortabelt å sitte her. Men like romslig som en vanlig Golf er den ikke.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Bagasjerommet er også litt begrenset i forhold til andre kompaktklassebiler, men 292 liter holder til en del. Setene kan legges ned slik at lastekapasiteten øker til 755 liter.

Lavere og bredere

Rent teknisk byr ikke Scirocco på noen store nyheter. Chassiset har stort sett løsninger man også finner i eksempelvis Golf, men sporvidden er økt ganske kraftig, og bilen er lavere og litt lengre. Servostyringen har nå også blitt elektromekanisk.

Kjøreglad

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Sportsunderstell og 17-tommers aluminiumsfelger er standard. Alt i alt fører disse grepene til at Scirocco oppleves som en sportslig bil. Kjøreinntrykket ble noe begrenset, men det stod likevel klart for oss at dette er en bil som havner helt i toppen av det kjøreglade selskapet i kompaktklassen. Du opplever lite krengning, kjapp kursendring og en relativt formidlende styring.

DCC

I likhet med på nye Passat CC, finnes det aktive støtdempere tilgjengelige for de som måtte ønske det. Disse kan stilles i tre stivhetsgrader. Dessverre har vi ikke fått testet dette grundig nok til å gi en fullgod rapport om hvordan dette fungerer. Uten disse opplevdes i alle fall bilen mer enn stiv nok, og noen komfortvinner er dette i utgangspunktet strengt tatt ikke.

Sterke motorer

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Motorene og girkassene imponerer og er med på å bygge opp under det sportslige inntrykket. Vi fikk anledning til å prøve den velkjente 2,0-litersturboen med 200 hester og den dobbelt overladde 1,4-literen som i Scirocco yter 160 hestekrefter. Førstnevnte kjørte vi i kombinasjon med en sekssteget DSG-kasse og sistnevnte bil var utstyrt med en vanlig manuell sekstrinnskasse.

Den første kombinasjonen var selvsagt aller morsomst. Den gir Scirocco solide fartsressurser. 0-100 går på 7,1 sekund. I tillegg bjeffer det fra eksosanlegget ved girskift.

Liten og kraftig

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Men selv om denne kombinasjonen gir mest kjøreglede, ble vi omtrent like imponert over den lille 1,4-literen med 160 hestekrefter og 240 newtonmeter. Med manuell girkasse bruker denne 8,0 sekunder til 100. I praksis har denne et drag som faktisk ikke står veldig mye tilbake for den større Golf GTI-motoren. Ettersom denne blir klart billigere, er den nok et bedre valg for de aller fleste kunder. Også denne er tilgjengelig med dobbelkløtsjkassen DSG, men da får du den nyeste og mest kompakte varianten med syv trinn og tørre kløtsjer.

Minst

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


To andre motorer med litt mindre effekt er også tilgjengelige. Minst og billigst er den samme overnevnte 1,4-literen, uten kompressor og med turbo. Denne yter da 122 hestekrefter. Den gjør 0-100 på 9,7 sekunder og basert på jobben denne gjør i en vanlig Golf, vil den holde fint i Scirocco også, for de uten sportsbilambisjoner.

Diesel

Det fjerde og foreløpig siste motoralternativet går på diesel. Dette er Volkswagens velkjente 2,0-liter med 140 hestekrefter, 320 newtonmeter og common rail-innsprøytning. Fra midten av neste år vil denne motoren også kunne bestilles med 170 hestekrefter.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Firehjulsdrift er foreløpig ikke tilgjengelig.

Priser

Når det gjelder priser, er ikke disse klare i detalj, men det er klart at startprisen for den minste motoren vil ligge på om lag 280.000 kroner. Det er litt mer enn Golf med samme motor, men utstyrsnivået i Scirocco er rimelig høyt med både 17-tommers aluminiumsfelger, tosoners klimaanlegg, sportsseter, midtarmlene og kjørecomputer.

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Den antatt bestselgende modellen blir 1.4 TSI med 160 hester. Den vil koste anslagsvis 320.000 kroner. Toppmodellen, 2.0 TSI, vil ligge på om lag 400.000 kroner. Det er like i underkant av Golf GTI. Dieselmodellen vil starte på cirka 310.000 kroner. 170-hesteren som kommer neste år vil koste anslagsvis 50.000 kroner ekstra.

Til høsten

Norgesintroduksjonen vil skje mot slutten av oktober og de fleste motorene vil være klare da, eller kort tid etter. Vi tar forbehold om at små prisendringer kan forekomme frem mot dette.

Konklusjon

Foto: Cato Steinsvåg Vis mer


Konklusjonen etter denne smakebiten er positiv, om ikke helt udelt. På plusskontoen noterer vi en frisk design, morsomme kjøreegenskaper, fine motorer og girkasser og bra kvalitetsfølelse. Litt ned trekker det at det utbredte gjenbruket av deler som gjør at Scirocco ikke føles revolusjonerende ny på alle måter. Men som et alternativ til Golf, sier vi ja takk. Så blir det spennende å se om neste generasjon av sistnevnte får oss til å forandre mening.

  • Store bilder av bilen utvendig ser du her.
  • Store bilder av interiøret ser du her.