Her settes alle AMG-motorene sammen for hånd etter prinsippet: En motor, én mann. (Vi så ingen kvinnelige arbeidere i fabrikken). Arbeideren går fra arbeidspost til arbeidspost med trallen sin og henter deler, skrur og føyer sammen, smører og registrerer aktiviteten i datasystemet. Når motoren er ferdig etter cirka tre timers arbeide, setter han på metallplaten som bærer hans signatur. Det bygges cirka 20.000 motorer her hvert år.
Her settes alle AMG-motorene sammen for hånd etter prinsippet: En motor, én mann. (Vi så ingen kvinnelige arbeidere i fabrikken). Arbeideren går fra arbeidspost til arbeidspost med trallen sin og henter deler, skrur og føyer sammen, smører og registrerer aktiviteten i datasystemet. Når motoren er ferdig etter cirka tre timers arbeide, setter han på metallplaten som bærer hans signatur. Det bygges cirka 20.000 motorer her hvert år.Vis mer

Under huden på AMG

Idag fyller AMG 42 år. Fra et tomanns "bakgårdsverksted" har det utviklet seg til å bli en verdifull komplementær merkevare for Mercedes.

AFFALTERBACH (DinSide Motor): "Værsågod, her har De nøkkelen til en Mercedes SL 65 AMG. Roadsteren har en seksliters V12 biturbo-motor på 612 hestekrefter og er ganske rask. Autobahn sørover fra Stuttgart er i den retningen. Vi vil anbefale å kjøre med taket nedfelt i dette flotte været. Vi ønsker Dem en fin ettermiddag!"

Tysk visitt

Nei, vi drømmer ikke - det er faktisk sant. I dag er vi på besøk hos Mercedes' sportslige avdeling - Mercedes-AMG GmbH, og vi kan legge ut på første prøvekjøring av en av de heftigste modellene de har å by på der i gården - og det vil ikke si så rent lite. Selve prøvekjøringen er ikke hovedtema for denne artikkelen; vi konsentrerer oss her om erfaringen det var å møte noen av folkene som muliggjør slike fantastiske bilopplevelser.

Når det er sagt ble vi ganske frustrert da nøklene måtte leveres tilbake etter å ha prøvd nevnte SL 65, ML 63, CL 63 og C 63 T både på landeveier og motorveier i Stuttgart-området. Alle disse bilene oppleves svært fjernt fra "taxi"- eller "mann-med-hatt"-stempelet Mercedes ofte belemres med og besøket på AMGs motorproduksjonsenhet og i Performance Studio var en spennende måte å bli kjent med bakgrunnen for disse bilene.

Verdifull merkevare

Affalterbach utenfor Stuttgart er et av de mest emblematiske stedene i bilverden når det kommer til ytelser og ingeniørkunst. Regner du deg som bilentusiast og ikke vet det, er det et alvorlig hull i kunnskapsdatabasen. Her ligger nemlig hovedkvarteret til AMG, som er et av Daimlers mest verdifulle merkevarer i dag, foran både Maybach, Smart, og en del til.

Mer om det spesielle med AMG i denne bildespesialen:

Her i Stuttgart sto et utvalg AMG-modeller og ventet på oss... Foto: Knut Moberg
Vi var først ut med denne: Mercedes SL 65 AMG med den raffinerte og kjempesterke V12 biturbomotoren med 612 hestekrefter. Foto: MERCEDES-BENZ
Transportetappen foregikk i en ML 63 AMG... Råeste SUV på denne siden av Cayenne og kanskje litt lenger. Foto: Knut Moberg
Kjøreturen i CL 63 AMG med V8-motor på 525 hestekrefter gir en subtil kombinasjon av luksus, følelse av rå kraft og tilbakeholdt sportslighet. Foto: Knut Moberg
Foto: Knut Moberg
C 63 AMG T er en av de råeste stasjonsvognene du kan kjøre. Den er en meget effektiv konkurrent til BMW M3 med sin selvpustende 6,2-liters V8 på 457 hester. Foto: Knut Moberg
Spesialmodeller i AMG Performance Studio
Presseansvarlig hos den norske Mercedes-importøren, Hanne Nilsson, får en aha-opplevelse når motoren i en SL 65 AMG Black Series startes opp... Foto: Knut Moberg
Det norske pressekorpset betrakter en spesialbestilt SL 65 AMG Black Series. Kunden krevde nøyaktig samme oransje som fargen på hans Lamborghini Murciélago. I denne bilen som har et senket og enda stivere understell yter V12-biturbo-motoren 670 hestekrefter.
Performance Studio: Her blir spesialseriene og alle individuelle tilpasninger bygget - et tusentalls per år. Her en spesialbestilt SL som skal ha matt lakk.
Slik blir SL 65 AMG Black Series med spesiell karbon-finish. Ikke billig...
Vil du ha interiøret i din CL i baby-blått slik som kunden fra Midt-Østen som har bestilt denne, kan du selvsagt få det. Kunden får også en SL 65 AMG Black Series i samme utførelse.
En slik bil var det som for alvor ga AMG sin plass i bil- og motorsporthistorien. Mercedes-Benz 300 SEL AMG: Annen plass i 24-timersløpet på Spa- Francorchamps i 1971 med Hans Heyer og Clemens Schickentanz.
Her er en spesialbestilt, forlenget versjon av Mercedes G 55 AMG. (En meter lengre akselavstand). En sjeik har forlangt Maybach-bakseter i sin - og får det selvsagt. Pris ikke oppgitt. Foto: Knut Moberg
En mann - en motor. Her er vi helt i begynnelsen av prosessen med å bygge en 6,2-liters V8-motor. Arbeiderne er høyt kvalifiserte og de er stolte av å arbeide i Affalterbach.
Dette er etasjen hvor V12-motorene bygges og alle AMGs motorer står på utstilling. Foto: Knut Moberg
Her settes alle AMG-motorene sammen for hånd etter prinsippet: En motor, én mann. (Vi så ingen kvinnelige arbeidere i fabrikken). Arbeideren går fra arbeidspost til arbeidspost med trallen sin og henter deler, skrur og føyer sammen, smører og registrerer aktiviteten i datasystemet. Når motoren er ferdig etter cirka tre timers arbeide, setter han på metallplaten som bærer hans signatur. Det bygges cirka 20.000 motorer her hvert år.



Mercedes-AMGs hovedaktiviteter er produksjonen av de mest ytelsessterke motorene i Mercedes' modellutvalg og fremstilling av mer racing-orienterte og/eller ytelsessterke spesialserier samt unike eksemplarer for spesielt kravstore kunder. All produksjon underlegges Mercedes' standard krav til kvalitet og driftssikkerhet og får tilsvarende garantier. Det dreier seg ikke om bakgårdstrimming av typen som gir over tusen hester, mer tid med mekking enn med kjøring og mer svidd gummi og røyk enn effektive ytelser. AMG dreier seg om ytelsenes kunst, noe vi fikk erfare under besøket.

Moden alder

Det hele startet for 42 år siden i dag - 1. juni 1967. Da ble firmaet AMG startet i en gammel mølle i Burgstall nær dagens hovedkvarter. Navnet AMG kom av initialene til de to grunnleggerne, Hans Werner Auftrecht og Erhard Melcher, samt forbokstaven i Auftrechts fødested, Grossaspach. Hovedaktiviteten den første tiden var å bygge racerbiler basert på Mercedes 300 SE for å delta i Europeiske Touring Car-løp.

Spa-triumf

En slik bil var det som for alvor ga AMG sin plass i bil- og motorsporthistorien. Mercedes-Benz 300 SEL AMG: Annen plass i 24-timersløpet på Spa- Francorchamps i 1971 med Hans Heyer og Clemens Schickentanz. Vis mer


Første milepæl er 1971 da råskinnet Mercedes-Benz 300 SEL 6.8 AMG med sine for den tiden voldsomme 428 hestekrefter, vant sin klasse i 24-timersløpet i Spa i Belgia og faktisk greide å komme på andre plass uansett kategori! AMG hadde skapt seg et navn i racing-verdenen. Siden den gang har AMG med Mercedes hatt mang en triumf i Touring-mesterskapene, særlig det tyske - det prestisjefylte DTM. AMG ble et repektert tuning-firma og antall ansatte økte. I 1976 flyttet AMG til Affalterbach.

Først over 300

Siden kom mange milepæler, men en av de viktigste er nok 1986 da AMG forsynte den nylig lanserte E-klassen med en trimmet versjon av Mercedes' 5,6-liters V8-motor. Mercedes 300 E 5.6 AMG hadde 360 hestekrefter og ble i 1987 den første sedan til å kjøre i over 300 km/t. Da hadde selskapet nylig åpnet sin fabrikk nummer to og hadde rundet de 100 ansatte.

Mercedes-tilnærming

I 1990 ble det undertegnet en samarbeidsavtale mellom Mercedes-Benz og AMG, og AMGs produkter kunne dermed selges og vedlikeholdes gjennom det mektige Mercedes-nettverket. En tredje fabrikk ble åpnet og antall ansatte nådde 400. I 1993 kom den første av Mercedesene med AMG-badge som del av Mercedes-modellrekken. Det var Mercedes C 36 AMG, det første resultatet av felles produktutvikling.

Frem til i dag...

I 1999 ble AMG en del av DaimlerChrysler-konsernet og dermed et søsterselskap til Meredes. I 2005 ble DaimlerChrysler heleier av selskapet som fikk navnet Mercedes-AMG GmbH. Året etter åpnet Performance Studio, hvor spesialseriene og de individuelt tilpassede eksemplarene blir laget. Vi ble vist rundt her under vårt besøk og det er imponerende hvilken profesjonalitet som blir utvist - og hvor mye penger det tydeligvis er i omløp den dag i dag for de mest ekstravagante og påkostede varianter som får en standard Mercedes E-klasse til å fortone seg som en billig folkebil i sammenligning...

Det produseres idag i overkant av 20.000 AMG-biler per år, av disse er ca. 1.000 spesialversjoner fra Performance Studio. Firmaet uttaler at de foreløpig ikke behøver å melde om problemer på grunn av finanskrisen...

Hvis du ønsker kan du også få besøke og kjøre AMG. Les her om AMG Driving Academy.

Les her om vår tidligere prøvekjøring av Mercedes SL 63 AMG

Les her om vår tidligere prøvekjøring av Mercedes CLS 63 AMG