<b>GOOGLE-BIL:</b> Her ser vi en selvkjørende Lexus testbil på Shoreline Boulevard i Mountain View i California. Tre slike biler har vært involvert i mindre alvorlige trafikkuhell, i tillegg til én Audi Q5 testbil, melder Associated Press. Foto: NTB/SCANPIX
GOOGLE-BIL: Her ser vi en selvkjørende Lexus testbil på Shoreline Boulevard i Mountain View i California. Tre slike biler har vært involvert i mindre alvorlige trafikkuhell, i tillegg til én Audi Q5 testbil, melder Associated Press. Foto: NTB/SCANPIXVis mer

Ulykker med selvkjørende biler

Allerede har fire av nesten 50 selvkjørende biler i California vært innblandet i uhell.

Det var i september i fjor at delstaten California i USA tillot testing av selvkjørende biler på offentlig vei. Dette fikk vi selv anledning til å benytte oss av kort tid etterpå da vi fikk prøve en selvkjørende testbil fra Mercedes-Benz.

Google har allerede i flere år arbeidet med å utvikle biler som kan kjøre av seg selv med det endelige målet at men skal kunne la seg transportere av helt autonome kjøretøyer i trafikken, uten engang å behøve ratt eller pedaler.

Også Volvo

Flere bilprodusenter arbeider også med en målsetning om å kunne la bilene kjøre mer eller mindre av seg selv, i det minste i noen områder og i gitte situasjoner. For eksempel Volvo, som lot oss sitte på i en Volvo S60 på autopilot i trafikken i Göteborg for allerede et år siden.

Lav alvorlighetsgrad


Det har gått noen måneder siden tillatelsen ble gitt i California, men allerede meldes det om de første trafikkuhellene, kan nyhetsbyrået Associated Press (AP), opplyse. Heldigvis har ikke ulykkene vært av det alvorlige slaget og dessuten var det bare to av hendelsene som skjedde mens bilene kjørte seg selv - i de andre to tilfellene var det den fortsatt obligatoriske personen bak rattet som kjørte.

Også i Nevada, Michigan og Florida er det gitt tillatelse til testing av selvkjørende kjøretøyer, men det meldes ikke om uhell fra noen av disse delstatene.

Hendelsene med Googles biler i California er blitt kjent gjennom anonyme lekkasjer fra saksbehandlere som har fått kjennskap til uhellene, som det er obligatorisk å rapportere til myndighetene.

Ikke ansvarlig

Delphi har derimot oversendt til AP rapporten om det ene uhellet deres bil, en Audi Q5, var innblandet i. Denne forteller at bilen ble lettere skadet da den ble truffet av en annen bil mens den sto stille og ventet på å kunne svinge til venstre. Bilen var på det tidspunktet ikke i selvkjørende modus, presiserer Kristen Kinley, talskvinne i Delphi, overfor nyhetsbyrået.

Les også: Euro NCAP tester autobrems-systemer

$ 5 mill. i premie

Tre av bilene var Google's Lexus RX - modeller utstyrt med hele batteriet av sensorer og radarer for autonom kjøring mens den fjerde var en Audi Q5 som tilhørte underleverandøren Delphis testflåte. Ingen av dem skal ha hatt en hastighet på over 16 kilometer i timen da uhellet inntraff.

Uansett vil det nok ikke innebære noe stort løft for forsikringsselskapet å dekke skadene - premien for å forsikre en selvkjørende bil er per i dag svimlende fem millioner dollar!

Viktig testing

BILEN KJØRER: Det endelige målet med utviklingen av autonome biler, som nå testes på offentlig vei, er å redusere - eventuelt eliminere helt - ulykker forårsaket av menneskelige feil. Her er det en Mercedes-Benz S 500 Intelligent Drive som har overtatt kontrollen fra føreren. Foto: DAIMLER Vis mer


Den testingen av selvkjørende biler som foregår for tiden har til hensikt nettopp å sanke erfaring, og å lære opp systemene til å unngå, først å forårsake ulykker selv, og dernest å unngå uhell forårsaket av andre. Det første er selvsagt vesentlig i de innledende fasene, som Raj Rajkumar, en av pionerene innen denne teknologien tilknyttet Carnegie Mellon-universitetet, påpeker overfor Associated Press.

Hvis en selvkjørende bil skulle forårsake en alvorlig ulykke, ville det selvfølgelig sette tilbake med flere år aksepten for slik teknologi i det offentlige, som Rajkumar presiserer.

Les også: Mercedes og BMW skuffet i sikkerhetstest

Kritiserer hemmelighold

Consumer Watchdog er en ikke-kommersiell organisasjon som via direktøren for sitt personvern-prosjekt, John Simpson, kritiserer Google. I dette tilfellet for mangel på åpenhet. Google, som har 23 selvkjørende Lexus-SUV-er under testing, har nemlig ikke villet kommentere de ovenfor omtalte uhellene i detalj.

Simpson påpeker at Googles uttalte mål er at i fremtiden skal biler kunne kjøre selv uten verken ratt eller pedaler. Dette fratar personen ombord muligheten til å gripe inn for å unngå ulykker hvis bilen mister kontrollen. Det burde derfor være desto viktigere å offentliggjøre detaljene rundt uhell underveis, slik at publikum kan følge med på hva som foregår, mener Simpson.

Over en million kilometer

PROTOTYPEN: Dette er Googles egen selvkjørende bil - prototypen uten ratt eller pedaler - som ikke kjøres på offentlig vei. Foto: NTB/SCANPIX Vis mer


Men Google har tidligere innrømmet at det har forekommet uhell med de autonome kjøretøyene siden selskapet for seks år siden begynte med testing på offentlig vei i området rundt selskapets hovedkvarter i Mountain View - uten myndighetens tillatelse i første omgang. Til sammen skal det være gjennomført over 1,1 millioner med kjøring i autonom modus siden 2009 og etter at offisiell tillatelse ble gitt i fjor høst er tallet oppe i vel 220.000 kilometer - altså med tre mindre uhell underveis.

- Tilsvarer 15 år på veien

Dette tilsvarer ifølge Google, som har kommet med en skriftlig uttalelse, 15 års typisk kjøring for et individ, og selskapet mener at det er naturlig å forvente noen mindre uhell underveis. Og de innrømmer å ha hatt noen slike, uten alvorlige skader og uten personskade, men kommenterer altså ikke detaljene.

Det vil fortsette å knytte seg interesse til uhell, særlig hvis det er selvkjørende biler som har skylden, sier en kjenner av problemstillingen, professor Bryant Walker Smith ved universitetet i South Carolina, til AP.

- Av flere årsaker kan man forvente mer av slike testkjøretøyer, av firmaene som utvikler dem og av personene som overvåker dem, enn man kan forvente av en 17 år gammel bilfører i en ti år gammel bil, sier professoren til nyhetsbyrået.