NEEEEEEI: Kjenner du deg igjen? Et møte med parkeringsvakten er ikke akkurat kjent for å være hyggelig. I København kan du derimot tøye grensene litt ekstra. Foto: colourbox
NEEEEEEI: Kjenner du deg igjen? Et møte med parkeringsvakten er ikke akkurat kjent for å være hyggelig. I København kan du derimot tøye grensene litt ekstra. Foto: colourboxVis mer

– Uheldig å lage et nytt lovverk

Dansk parkeringsselskap måtte offentliggjøre egne interne regler. Norske selskaper mener det er uheldig, men innrømmer også å bruke skjønn.

Tidligere denne uken ble det kjent at den danske ombudsmanden har tvunget Parkering København til å offentligjøre selskapets interne retningslinjer, ifølge politiken.dk

Det viser seg nemlig at parkeringsvaktene har egne, hemmelige regler - i tillegg til lovverket. Dette dokumentet er fullt av tips til hvordan bilister i praksis kan unngå bøter selv om de bryter lovens bokstav.

I loven står det blant annet at biler kan parkere minst 10 meter fra et veikryss, men i virkeligheten kan bilister holde 8,80 meter fra et veikryss uten å få en bot.

Ikke enig i boten? Se om du bør du betale purringen?

– Driver ikke med målebånd

Avisen skriver også at en bil kan stå ulovlig parkert i minst fire minutter før parkeringsvakten kan skrive en bot. Slik er det ikke i Oslo og Bergen.

– Vi har interne rutiner, men her høres det ut som at det blir laget et nytt lovverk, og det er uheldig, mener Arvid Heggestad, seksjonsleder i Bergen Parkering, til DinSide.

Han påpeker at parkeringsvaktene i Bergen Parkering tar avgjørelser på øyemål, skjønn og ser trafikkbildet an før de bestemmer seg for å bøtelegge.

– Vi driver ikke med målebånd og skriver heller ikke ut bøter til bilene som står parkert fem meter fra gangfeltet. Det er i så fall bare en håndfull ganger vi har brukt målebåndet. Vi sier ikke 3,8 når det er 5 meter, forteller Heggestad.

Grunnen til at Bergen Parkering ikke har egne, interne regler, er enkel.

– Lovverket er grunnlaget for alt vi gjør. En ny grense høres litt snålt ut, og det overrasker meg litt at København gjør dette, innrømmer seksjonslederen.

Følger du ikke med, kan det bli dyrt: Pass deg for dette skiltet

Prioriterer trafikkfarlige parkeringer først

Trafikketaten Oslo kommune har heller ikke interne retningslinjer som Parkering København.

– Nei, vi har ikke det. Det blir egentlig litt skjønn og kommer an på hva vi prioriterer. Førsteprioritet er det vi opplever som trafikkfarlig, som å stå parkert for nært et veikryss eller et gangfelt, sier kommunikasjonsdirektør Kari Eliassen, til DinSide.

Hun sier at det ikke er gitt at bilisten får en bot selv om bilen står feilparkert.

– Dersom parkeringsvakten oppfatter en annen parkering som mye farligere, kan det være at han/hun prioriterer det i stedet. Det hadde vært vanskelig dersom vi skulle ha hatt en ekstra regel, forklarer Eliassen.

Denne sjåføren ville nok ligget tynt an også på norske parkeringsplasser