<b>NYBILGARANTI:</b> Kia er blant de med best nybilgaranti, mens Mercedes er blant de med dårligst, ifølge Forbrukerrådets rapport. Begge disse merkene erfra samme bilimportør.
NYBILGARANTI: Kia er blant de med best nybilgaranti, mens Mercedes er blant de med dårligst, ifølge Forbrukerrådets rapport. Begge disse merkene erfra samme bilimportør.Vis mer

Uakseptabelt om nybilgaranti

Fem års nybilgaranti vil ikke si det samme som at du faktisk har garanti i fem år.

Forbrukerrådet har gransket nybilgarantiene til de 20 største bilmerkene i Norge, og funnet store forskjeller mellom best og dårligst.

Blant de som er undersøkt, fremstår Opel som klart dårligst.

- De har uakseptable unntak fra garantien, og vilkårene er i tillegg nærmest umulige å forstå, sier Forbrukerrådets direktør, Randi Flesland, i en pressemelding.

– Man skal jo ikke måtte være jurist for å få vite om rettighetene sine, fortsetter hun.

De beste garantiene

Av 20 merker som er vurdert, er toppsjiktet smalt. Kia, Toyota og BMW er alene om å bli klassifisert som gode.

– Vilkårene deres har ingen unntak, og de er mest rause i forhold til kjørelengden. Kia lar også garantien vare i to år mer enn de andre, roser Forbrukerrådets direktør.

Kia med den beste nybilgarantien i det norske markedet

Ifølge rapporten har Kia gode garantier hovedsakelig på grunn av den lange garantitiden på sju år eller 150.000 kilometer i kjørelengde. Men dekningen er bare middels, og bilselgerne til Kia gir feilaktig informasjon. BMW og Toyota har lang maksimal kjørelengde på sine garantier, som for øvrig ikke har noen betydelige unntak. Garantidekningen og garantiinformasjonen er god.

Her kan du selv lese hele rapporten om nybilgarantiene fra Forbrukerrådet, eller du kan sammenlikne flere og se detaljene om nybilgarantiene på Forbrukerrådet.no

11 av de 20 bilmerkene har ifølge Forbrukerrådet middels gode vilkår og garantiinformasjon. Blant de 11 er Hyundai, som tross ubegrenset kjørelengde i garantitiden ikke har spesielt gode vilkår. Hyundai har et ulovlig krav om bruk av originaldeler, samt garantibestemmelser med utdatert informasjon og en del uklarheter.

Bilmerkene som kommer dårligst ut

De resterende seks av de største bilmerkene i Norge har ifølge Forbrukerrådet svake vilkår. Dette gjelder merkene Peugeot, Mercedes, Honda, Citroën, Opel og Mitsubishi.

I rapporten skriver Forbrukerrådet at Opel peker seg ut med spesielt svake vilkår. De har mange unntak og forbehold som gir betydelig svakere vilkår enn minstekravet i lovverket. Språket er vanskelig tilgjengelig, og det er til dels umulig å forstå vilkårene. Det kreves dessuten bruk av merkeverksted ved service.

Også Honda har mange unntak og forbehold som gir dårligere vilkår enn lovverket, og
Citroën, Mercedes og Peugeot har alle vilkår som er i strid med forbrukerkjøpsloven.

- Trygghet handler også om den velvilje man møter etter at garantiperioden er over, har Mercedes-sjef Johnny Danielsen fortalt DinSide Motor tidligere.

Norge med verdens beste nybilgaranti: Her er garantitidene til de ulike bilmerkene på det norske markedet

Uakseptabelt

Direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet synes det er bra at alle bilmerkene fokuserer på kvalitet og levetid gjennom å innføre garantier med lang gyldighet på minimum fem år.

- Men vi kan ikke akseptere at mange bilmerker har omfattende unntak som er i strid med rettighetene i forbrukerkjøpsloven, sier hun.

– Hva skjer her, blir det gjort noe overfor de det gjelder, og hva i så fall?

– Ja, det er det vi er spente på nå. Vi har lagt ned en omfattende innsats for å få klargjort hva slags garanti forbrukeren egentlig har. Nå håper vi bransjen vil ta tak i det som ikke er så bra, og bygge videre på det som er bra. Vi håper på en god dialog med bransjen for å sikre forbrukernes rettigheter, sier Randi Flesland til DinSide.

Forbrukerrådet er også kritisk til at flere bilmerker stiller fordyrende krav for at garantien skal være gyldig, som ekstra service, kun bruk av originaldeler eller at service må utføres på merkeverksted.

Dette er dagens garantivilkår:

Merker som ikke er med i Forbrukerrådets undersøkelse er ikke satt opp med rating.

Vis mer