Foto: Zagato
Foto: ZagatoVis mer

TZ3 Stradale: Skjønnhet med ti sylindre

Nå avsluttes TZ3-programmet med den enda penere (?) gateversjonen.

Det var året 2010 som markerte Alfa Romeos 100 års eksistens, så denne blir presentert noen i seneste laget. Imidlertid er vel det viktigste at programmet ble lansert i tide.

Hyllest

Det var nemlig den 5. juli i fjor vi kunne vise den oppsiktsvekkende kreasjonen Zagato TZ3 Corsa, en hyllest til klassiske Alfaer som gjorde god figur på alskens baner fra 1920-årene (Scuderia Ferrari på 20- og 30-tallet, Alfa Corse på 40- og 50-tallet, Autodelta og Scuderia Zagato i desenniene opp mot årtusenskiftet.

Amerikansk-italiener

I motsetning til Corsa-modellen, er denne bilen, som presenteres som den første "amerikanske Alfa Romeo", basert på chassis og drivlinje fra Viper ACR, altså med en 8-liters motor med ti sylindre og en toppeffekt på 608 hestekrefter. Zagatos karosseri utgjør utsmykningen - og det er laget i karbonfiber. Allikevel blir nødvendigvis bilen en del tyngre enn den ultra-lette Corsa (850 kg!!)

Foto: Zagato
Foto: Zagato
Foto: Zagato
Foto: Zagato
Foto: Zagato
Foto: Zagato


Gatebiler

Tro til sitt selvdefinerte oppdrag - og til tradisjonene - presenterer Zagato gateversjonen av TZ3, TZ3 Stradale, som en hyllest til, og med tydelige referanser til de historiske Zagato-Alfaene for bruk på vei. Zagato lister selv opp en lang rekke modeller:

- Fra 20- og 30-årene: RLSS, 1500, 1750, 2300, 2900 Zagato;
- Fra 40- og 50-årene: 6C 2500 Panoramica, 1900 SSZ og Giulietta SVZ;
- Fra 60- og 70-årene: SZ, 2600 SZ, Giulia TZ og Junior Z;
- 80- og 90-tallet: R.Z. og S.Z.

Særlig hekkpartiet er gjenkjennelig med sin hevede og spesielle"Coda Tronca"-stil som gir den såkalte "Kamm-effekten" for aerodynamisk effektivitet og stabilitet. Dette ble testet ut av Zagato tidlig på 60-tallet og kulminerte med TZ og TZ2-modellene.

Ni eksemplarer

Zagato presiserer at, mens TZ3 Corsa var et unikt eksemplar (bestilt/sponset av en Zagato-samler ved navn Martin Kapp), så er TZ3 Stradale en bil som skal lages i ni eksemplarer. Det første eksemplaret av Stradale er kjøpt av den amerikanske Zagato-samleren - og styremedlem ved Saratogas bilmuseum - Eric King. Eksemplar nummer to skal gå til Japan mens nummer tre vil havne i Europa.

Når alle ni er laget betyr det at jubileumsløpet er kjørt for Zagatos vedkommende. Og at ti nye verdifulle samlerobjekter vil fortsette å berike Alfa Romeos og Zagatos historie også i fremtiden.

I denne videoen kan du se Zagato Z3 Stradale i aksjon. Fra cirka 0:45.