Det er BMW-er av årsmodeller 2007 til 2011, utstyrt med moderne startsperre, som er blitt "hacket" av smarte tyver. Foto: Jogrim Aabakken
Det er BMW-er av årsmodeller 2007 til 2011, utstyrt med moderne startsperre, som er blitt "hacket" av smarte tyver. Foto: Jogrim AabakkenVis mer

Tyverier: Slik gjør de det

Nå stjeler de bilen med nøkkel - uten å ha stjålet nøkkelen!

En ny type biltyverier ble nylig beskrevet i et BBC-program, men lignende tilfeller forekommer i Norge også, kan norske forsikringsselskaper fortelle. Det dreier seg om tyver som har tatt i bruk en ganske spesiell fremgangsmåte, og tyveriene har først og fremst rammet eiere av BMW-er.

Tyvene har rett og slett oppsøkt BMW-er parkert utenfor eiernes hjem, startet dem med nøkkel og kjørt av gårde. Dette har de gjort uten å være i besittelse av originalnøklene, hvilket i prinsippet skal være umulig. BMW-ene er av årsmodell 2007 til 2011 og har altså en effektiv og moderne startsperre kodet inn i nøkkelen. Hvordan er dette mulig?

Biltyveri: Ikke trekk over bagasjeromsduken!

Slik går de frem

Apparater av denne typen er blitt brukt til å omprogrammere startsperrene. Foto: YouTube Vis mer


Det viser seg at tyvene har skaffet seg et apparat som egentlig bare BMW-forhandlere skal ha tilgang til. Deretter har de stjålet ukodede nøkler fra BMW-forhandlere. Medhjelpere kjører så på parkerte BMW-er og påfører disse en mindre skade. Deretter legger de igjen en lapp hvor de påtar seg skylden og ber eieren ta kontakt.

Falske forsikringsfolk

I neste etappe kommer en falsk forsikringsansatt hjem til bileieren for å besiktige skaden. Der laster han startsperrekoden ut av bilens diagnosekontakt. Med nevnte apparat kan han så laste koden inn på den uladede nøkkelen.

Da tyvene nå vet hvor bileieren bor, er det i etterkant bare å dra dit og hente bilen på et egnet tidspunkt. Det dreier seg åpenbart om velorganiserte bander, sannsynligvis med utspring i Øst-Europa, ifølge BBC og norske forsikringsselskaper.

BBC som først beskrev metoden, sier dette har vært fremgangsmåten ved et stort antall BMW-tyverier i England, og et av problemene har selvsagt vært for bileieren å sannsynliggjøre overfor forsikringsselskapet at det virkelig dreier seg om tyveri.

Les også: Her slår tyvene til

BMW har tatt grep

DinSide har vært i kontakt med BMW, som opplyser at de fra årsmodell 2011 har endret systemene slik at denne typen tyveri ikke lenger skal være mulig å gjennomføre.

For øvrig tilbyr produsenten nå en teknisk løsning (som de av naturlige grunner ikke beskriver i detalj), som skal gjøre det umulig for de kriminelle å stjele bilene med ovenfor nevnte apparat.

Også i Norge

Bjørn Ove Hattevig er utreder i Storebrand. Han kan bekrefte at smarte BMW-tyver har herjet også i Norge. Vis mer


Norske forhold er noe annerledes enn de engelske; blant annet er bestanden av attraktive biler mindre, og det er ikke så lett for de organiserte tyvebandene, hvorav de som er identifiserte har sitt utspring i øst-europeiske land, å utgi seg for å være troverdige forsikringsagenter. Metodene her hjemme er da også noe annerledes.

Biltyvenes nye triks

Senest i sommer

Forsikringsbransjen her hjemme kan også beskrive utspekulerte metoder for å stjele biler. DinSide har vært i kontakt med Bjørn Ove Hattevig, direktør/utreder i Storebrand. Han kan fortelle at i løpet av sommeren 2012 ble det stjålet et antall BMW-er og Honda-er (sistnevnte hovedsaklig av modellen CR-V). I etterkant er organiserte kriminelle fra Litauen blitt pågrepet, og det er blitt tatt beslag i utstyr som muliggjør omkoding av bilenes startsperre.

De har benyttet en mer direkte metode, og har kun stjålet biler uten alarm.

– Gjerningsmennene har benyttet et nøkkelemne av titan, forteller Hattevig.

– Denne er så plassert i dørlåsen. Ved hjelp av en skralle er så dørlåsen blitt vridd rundt. Når tyvene så har tatt seg inn i bilen, benytter de det avanserte tekniske utstyret for å omkode bilens startsperre - også i disse tilfellene via bilens diagnosekontakt.

Men også i Norge har tyvene skaffet seg ukodede originalnøkler, og disse blir så kodet opp mot bilens startsperre. Deretter kan de to enhetene kommunisere.

Denne YouTube-videoen, hentet fra et overvåkingskamera, viser et eksempel på et frekt BMW-tyveri:


Les også: Kenneth har opplevd ti innbrudd på ni måneder

Alternative metoder

Det finnes også enklere metoder i bruk, kan Hattevig fortelle. Disse er muliggjort takket være en kombinasjon av nyere teknologier, nemlig start/stopp-teknologien som gjør at motoren stopper automatisk ved tomgang, og de såkalte keyless-systemene, der det ikke er nødvendig aktivt å bruke nøkkelen.

Hvis eieren forlater bilen og "tror" han har slått av tenningen, vil motoren stå uten motoren i gang. Det er eksempler på at tyvene har sett sitt snitt til å hoppe inn i bilen, stille på klimaanlegget - hvilket fører til at motoren starter opp - og kjører av gårde. Motoren vil automatisk starte opp dersom for eksempel klimaanlegget slår inn pga tempratur endring i forhold til innstilling. Tyvene kan dermed tilfeldig komme over en bil med motoren i gang.

Tyvene tar seg inn i bilen ved å knuse en rute og kan dermed kjøre av gårde. (Motoren vil stoppe opp ved oppnådd temperatur i henhold til innstilt ønsket temperatur i kupe, men bilen vi uansett starte ved kun å trykk inn gasspedalen).

Har du noen erfaring med utspekulerte tyve-triks? Del gjerne med andre i kommentarfeltet nedenfor!

Tyvene ser utstyret selv om du fjerner noe