Type-R: Entusiast-Honda i produksjon

Nye type R er uendelig mer spektakulær enn forgjengeren, men under skallet er endringene adskillig mer moderate.

Vis mer

Type-R: Entusiast-Honda i produksjon

  1. Store bilder
Vis mer


Vi annonserte den rett etter Genève-utstillingen i vår: Den heftige sportsversjonen av Civic, som går under benevnelsen Type R, får sin etterfølger. Og om forgjengeren var morsom å kjøre får etterfølgeren i tillegg et utseende verdig de sportslige ambisjonene.

Sportsvariant av Type S

I sommer ble tredørsversjonen av nye Honda Civic (Type S) avduket under London-utstillingen. Vi fikk da se en enda spenstigere design enn femdørs-Civic, som slett ikke er ueffen den heller når det kommer til dynamisk linjeføring. Og nå altså prikken over i'en: Type R - en obligatorisk modell for alle Honda-entusiaster. Designen er veldig nær opp til konseptet som ble vist i Genève i mars med litt mer aggressiv front, bikubegitter mellom lykter og foran luftinntak, spesifikke skjørt og spoilere. Bilen bygger ellers på Type S når det gjelder mer sportslig chassis og bredere sporvidde bak, men er i tillegg senket 1,5 centimeter og har et spesifikt hjuloppheng. Det derav resulterende forbedrede veigrep skal ytterligere hjelpes av 225/40-18-dekk samtidig med at styringskarakteristikken er blitt skarpere (redusert utveksling).

201 hestekrefter men fetere hester

Vis mer


En hestekraft mer enn forgjengeren, som veide mindre, det er ikke akkurat så lovende. Men Honda lover allikevel forbedret kjøreopplevelse med nye Type R, av flere årsaker. Nye Civic er for det første en helt ny og mer moderne konstruksjon, og Type R har nå et karrosseri med bedre vridningsstivhet og et mer gjennomført chassis. De aerodynamiske egenskapene er opplagt blitt forbedret. Den Honda-typiske turtallsgleden skal selvfølgelig bevares, men de variable ventiltidene på i-VTEC-motoren med 2 liter slagvolum skal være oppgradert for å sørge for bedre drakraft også under 6.000 omdreininger.

Enda mer turtall

Samtidig blir karakteren som turtallsracer forsterket ved at toppeffekten (201 hestekrefter) nå tas ut ved 8.000 omdreininger mot 7.400 i foregående utgave. Tallene for toppfart og akselerasjon fra 0 til 100 er på papiret relativt uendrede (235 kilometer i timen og 6,6 sekunder), men som sagt ønsker altså Honda å understreke at det er motorens karakter og kjøreopplevelsen som er oppgradert.

Valg mellom helrått og mindre rått

Vis mer


Nye Civic Type R kommer i utgangspunktet i en moderat utstyrt versjon, da vekten er ytelsenes fiende og ekstrautstyr faktisk merkes ganske godt sånn sett. For de som aksepterer å gå på akkord med sportsopplevelsen for å opprettholde et behagelig komfort/sikkerhetsnivå vil bilen kunne fås en bedre utstyrt versjon med hodekollisjonsgardiner, fartsholder, tåkelys, to-soners klimaanlegg og automatikk for belysning og vindusviskere. På denne versjonen kan man til og med velge RDS som ekstrautstyr (!), samt navigasjonssystem med stemmekontroll.

Type R-konseptet slik det ble vist i mars i Genève Vis mer


For de hardbarkede entusiastene og de som har ambisjoner i FIAs Rallygrupper N, A og fremtidige gruppe R, finnes også en lettere og dermed råere versjon som ikke har så mye som hattehylle bak baksetet engang. Bort også med utstyr for sofagriser slik som stereoanlegg og lydisoleringsmateriale. Resultat: Mange titalls kilo spart og desto bedre ytelser og sportsligere lydbilde.

Type R bygges, som de andre Civic-modellene, i Swindon i England. Vi regner med om kort tid å få opplysninger om priser og tilgjengelighet i det norske markedet. Bilen avdukes i Paris om mindre enn to uker.

  • Store bilder av Civic Type R finner du her.
  • Vår test av nye Honda Civic finner du her.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder