Tusenvis i avgifter på ingenting

Visste du at du betaler masse vektavgift for ingenting? På mange nybiler dreier det seg om tusenvis av kroner.

Alle biler som skal registreres på norske skilter belastes med en såkalt engangsavgift. Denne er bygd opp av tre komponenter, effekt, CO2-utslipp og bilens egenvekt. Mens vi i en kommentar for en del måneder siden fokuserte på effektavgiften, skal vi nå fokusere på vektavgiften.

Les mer om den urettferdige effektavgiften her.

EU-standard

For når du kjøper ny bil, eller bruktimporterer en fra utlandet, betaler du nemlig avgiftskroner på vekt som ikke finnes. En bils egenvekt oppgis etter EU-standarden med visse tillegg for fører, bagasje og ulike væsker, deriblant drivstoff.

Vektavgift

Norges mest solgte bil belastes med om lag 10.000 kroner i vektavgift på drivstoffet Vis mer


Denne typegodkjenningen legges til grunn for beregningen av vektavgiften. Vekten for fører og bagasje, 68 + 7 kilo, trekkes imidlertid fra, slik at disse 75 kiloene ikke avgiftsbelegges. Men det gjør drivstoffet. Og det til tross for at det ikke følger med når du får bilen fra forhandleren.

Eksempel

La oss ta regnestykket. En liter diesel veier om lag 850 gram. Ford Mondeo, en av Norges mest solgte biler hittil i år, kan tjene som representant for de typiske familiebilene. Den har en 70-liters drivstofftank. Regelen er at denne skal være fylt opp 90 prosent. Det gir 63 liter diesel som til sammen veier om lag 53,5 kilo. Med fem liter spylevæske lander vi på drøye 58 kilo.

10.000 kroner ekstra på Mondeo

Mondeo sedan med 2,0-liters dieselmotor på 140 hester veier 1.571 kilo. Det gir den 84.738 kroner i vektavgift. Trekker vi fra 58 kilo for vekten av drivstoff og spylevæske, ender vi opp med en egenvekt på 1.513 kilo. Det ville medført en vektavgift på 74.734 kroner. Avgiften på drivstoffet og spylevæsken er altså ganske nøyaktig 10.000 kroner.

Tilsvarer diesel til 13.000 kilometer

Den summen høres kanskje ikke ut som all verdens, men den tilsvarer faktisk 769 liter diesel, med en literpris på 13 kroner. Etter normert forbruk på 0,59 liter per mil ville det holdt til over 13.000 kilometer. Det betyr at avgiftene ville dekket drivstoffutgiftene i løpet av et år for mange av oss.

14.000 kroner for Touareg

Touareg-kjøpere betaler ganske nøyaktig 14.000 kroner i vektavgift på drivstoffet - som ikke blir levert... Vis mer


Resultatene kan avvike litt. En småbil som Peugeot 207 med 90-hesters dieselmotor avgiftslegges med snaut 3.200 kroner ekstra. I andre enden av skalaen finner vi for eksempel Volkswagen Touareg med 2,5-liters dieselmotor som belastes med rundt 14.000 kroner i ekstraavgift på vekt av væsker som ikke er der når du får bilen.

Bytte bil? Sjekk hva bilen din er verdt

900 millioner

Basert på et gjennomsnitt av de fem mest solgte bilene i første halvdel av 2008, betyr dette at staten tjener over 900 millioner kroner, altså nesten en milliard kroner på disse ekstra avgiftene. Det er en stor sum penger som tilsvarer over 3.600 fabrikknye eksemplarer av en storselger som Volkswagen Golf, altså én hver dag i nesten ti år. I tillegg kommer inntektene på bruktimport. Dermed er det i realiteten snakk om enda større summer.

Hvorfor er det så slik at vi betaler vektavgift på noe som ikke følger med bilen når vi kjøper den? Erik Sætre i Statens Vegvesen Vegdirektoratet sier at dette skyldes praktiske hensyn.

– I definisjonen av egenvekt ligger det at bilen skal ha 90 prosent oppfylt drivstofftank. Egenvekten kommer fra EF-typegodkjenningen som er gyldig i hele EU og EØS-området.

Men er det ikke mulig å trekke fra vekten på drivstoffet, slik at avgiften baseres på den gjenstanden vi faktisk kjøper?

Tillegget for en typisk småbil som 207 ligger på drøyt 3.000 kroner. Her er 207 SW. Vis mer


- Jo, det er mulig, akkurat som vi trekker fra fører. I så fall måtte man beregne denne vekten. Dette er imidlertid en fiskal avgift og man har valgt en hensiktsmessig måte å beregne den på. Man bruker mest mulig uendret de dataene vi får fra EF-typegodkjenningen. Samtidig bruker man også minimumsvekten for hver utgave, slik at virkelig egenvekt kan være betydelig høyere enn det man beregner avgiften ut i fra, typisk 50-100 kilo.

Flere avgifter: Her kommer rushtidsavgiften

FRP reagerer

Fremskrittspartiets finanspolitiske talsmann Ulf Leirstein reagerer på opplysningene DinSide konfronterer han med.

- Kjempeinteressante opplysninger. Man bør sørge for at beregningen er riktig og ikke legge til ekstra vekt. Et eller annet sted må man sette grensen og det er naturlig å gjøre det på tom tank, sier han og legger til at FRP i utgangspunktet syns avgiftene er alt for høye.

Han syns det blir feil å betale avgift på noe man ikke får og vil derfor endre praksis.

- Det er et vanlig prinsipp at når man betaler avgift, så er det for noe man får.

Beregningsmetoden mindre interessant

Torgeir Micaelsen, stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet i Finanskomiteen, mener imidlertid at måten avgiftene beregnes på er mindre interessant.

- Bilavgiftene er jo laget med to hensikter, å dekke belastningene bilene påfører samfunnet, også miljømessig, og å skaffe penger til fellesskapet. Om man beregner med full eller tom tank er ikke noe hovedpoeng for oss.

Micaelsen trekker også frem at dette rammer alle og at det derfor er greit selv om det kan virke litt pussig.

- Dette er en del av systemet og vi har ikke gått til valg på å senke avgiftene. Fjerner man dette, har man plutselig 900 millioner kroner mindre, og det er ikke aktuelt for oss.

Pengene skal inn

Til syvende og sist står det altså klart at engangsavgiften først og fremst er fiskal, altså beregnet på å drive inn penger i statskassen, og at det er beløpet fremfor beregningsmetoden som står i fokus hos norske myndigheter. Det er imidlertid ikke noe nytt at bilavgifter fungerer mest som en ren skatt. Et godt eksempel i så måte er omregistreringsavgiften som på ingen måte reflekterer de reelle kostnadene knyttet til det å registrere ny eier på en bruktbil.

Avgiftene går opp, fradragene står stille - prissjokk for pendlere