Vis mer

Tusen hester i Corvette ZR1

Knappe tre sekunder fra 0 til 100 og et eventyrlig veigrep: Hennessey Z-serie er ZR1 pluss.

Corvette ZR1 med sine 650 hestekrefter og sin fantastisk spreke rundetid på Nürburgrings nordsløyfe (7:26), er en av referansene i sportsbilverdenen, og en som motbeviser postulatet at bare europeere kan lage kompetente sportsbiler som kan annet enn å gå fort rett frem. (Onde tunger vil hevde at den er unntaket som bekrefter regelen...)

Tre effektvarianter

Hennessey ønsker å tyne enda mer villskap og banedyktighet ut av monsteret og annonserer nå versjonen Z700, som alternativt kan oppgraderes til Z750 og Z1000. Tallet i benevnelsen er en avrundet indikasjon på toppeffekten; det blir altså mulig å få en variant med 1.000 hestekrefter under panseret. Allerede "basis"-versjonen skal greie 0-60 mph på 2,9 sekunder, hvilket betyr 3,1 til 3,2 på 0-100.

Mer effektiv banekjører

Maksimal effekt er imidlertid ikke hovedpoenget her, og når det gjelder Nürburgring-tider er det Z700 med sine bortimot 715 hestekrefter som gjelder. Det er bilen som er avbildet her og som man kan se er bilen ytterligere senket og har fått en del aerodynamiske hjelpemidler som er spesifikke for Hennessey-utgavene. Dermed økes marktrykket med nær 150 kilo. Uavfjæret vekt er redusert med nesten 30 kilo ved bruk av karbonfiberfelger med Michelin Pilot Sport Cup-dekk i dimensjonene 265/35-19 foran og 325/35-19 bak.

Ikke billig...

Det er planlagt produsert kun 24 eksemplarer av denne serien for modellåret 2010. Prisen for totalpakken Z700 (715 hester), er knappe 1,5 millioner kroner i USA. Oppgraderingene til 766 eller 1.014 hestekrefter er tilvalg; pris er ikke kjent ennå. Det samme gjelder levering i Tyskland med Nürburgring-kjørekurs.

Så gjenstår det å se om Hennessey slår standard ZR1s rundetid på Nordsløyfen før året er omme.