Turtips: 60 mil, 80 prosent grus

Velger du start og mål i Lillehammer, kan dette blir en tøff og herlig dagsetappe fra morgengry til solnedgang. Og en vakker tur over noen av landets høydepunkter.

Forblåste Blåhø. Veien opp er først bratt fra Vågåmo før du lenge klatrer i grønn reinlav oppover månelandskapet på toppen. Under masten finner du flere ramper for dem som kaster seg ut i paraglidingens vold. Drygt 1.600 meter over havet. Vis mer

Toppturer for kjøreglade

  1. Noen store fjellbilder
  2. Turtips: 60 mil, 80 prosent grus


Utfordringen med alle Norges fantastiske grusveier er kanskje aller mest å knytte dem sammen til en høvelig rute. Det krever gjerne en utpreget sans for kartverk, og ikke minst ditto prøving og feiling. Alle som har prøvd, vet at 90 prosent av de lovende veiene man utforsker ender i en bom. Eller i en myr.

60 sammenhengende mil

Vårt forslag, som vi kjørte med motorsykkel i fjor på denne tiden, er imidlertid sammenhengende i over 60 mil. Det er en enkel rute med stort sett gode grusveier og innslag av asfalt. For de kjøreglade kan dette være en passelig søndagstur om man for eksempel overnatter og starter dagen tidlig på Lillehammer.
NB! Turen krever nok kartlesing i tillegg til vår rutebeskrivelse, minimum Cappelens Sør-Norge Nord, målestokk 1:350.000. Eller kanskje går det med navigasjonssystem? Uansett, vær oppmerksom på mangelfull skilting…

12-trinns lykketur

PEER GYNT-VEIEN: 60 km i himmelen, flere overnattingsmuligheter. Koster 60 kroner i bomavgift. Tidlig formiddag over Peer Gynt-veien med solen i ryggen, klatrende opp til ca. 1.100 moh. Hvor friskt kan det bli? Vis mer
TRONTOPPEN: På avstand ser det ut som kjempen sover, men den stupbratte ørneveien til topps krever at du holder høydesyken i sjakk. På toppen føler du deg som Frodo i Mordor.
Vis mer


1. Lillehammer - Svingvoll. Via Segalstad. Bruk bygdeveien høyt i åsen øst for Segalstad, med herlig utsikt.
2. Svingvoll - Peer Gynt-veien - Vinstra (bomvei). En nytelse over Skeikampen til Gålå. En rekke avstikkere kan være verdt å utforske senere.
3. Vinstra - Sjoa - Bjølstad. Hold vestsiden fra Vinstra til Sjoa, bruk bygdeveien høyt oppe i lien på nordsiden til Bjølstad.
4. Bjølstad - Bringsfjellet - Vågåmo. Ta til venstre få kilometer etter Bjølstad på nydelig grusvei over Bringsfjellet.
5. Vågmo - Blåhø (bomvei, blindvei). Riktig bratt første delen opp til et av turens store høydepunkt over 1.600 meter. Nyt månelandskapet mot toppen.
6. Vågåmo - Slådalen - Dombås - Dovre. Slådalsveien er en fin grusvei til Dombås, hold vestsiden av E6 ned til Dovre.

7. Dovre - Grimsdalen - Folldal (bomvei). En strekning til å bli religiøs av. Se opp for hester når du nærmere deg Folldal.
8. Folldal - Grimsbu - over Haustsjøen til Alvdal. Dages tøffeste strekning går fra Grimsbu til Alvdal. Stram fjæringen eller ta det rolig. Ikke skiltet, krever noe leting/navigasjon.
9. Alvdal - Trontoppen (bomvei, blindvei). Norges kanskje mest spektakulære vei? Bratt i starten. Bratt og grovt mot toppen. Obs for snø i høyden.
10. Alvdal - Atnosen (delvis bomvei). Hold grusveien på vestsiden av dalen. Litt monotont, men bedre å være i bushen enn på asfalten.
11. Atnosen - Friisveien - Imsdalen (bomvei). Ta av til Imsdalen fra litt oppe i Friisveien. Imsdalen er faktisk best å kjøre oppover, men la gå, det er flott nedover også. Og ja, det er her flaskevannet kommer fra.
12. Imsdalen - Birkebeinerveien - Sjusjøen (bomvei) - Lillehammer. Har du fulgt ruteforslaget, begynner det å bli mørkt nå, så se opp for Birkebeinere. ”You have arrived”.

Og noen generelle grusturtips

Vinteren kan alt ha kommet på toppen - Trontoppen 1.666 meter over havet. Vis mer
Vis mer


Bompenger: Husk en hel liten haug med mynter og sedler til de mange bomveiene. NB! Motorsykler går ofte, men ikke alltid, gratis.

”Baksideveger”: Mange norske dalfører har tilsynelatende kun kjedelig asfaltvei av høy standard. Men merk at de aller fleste også har en østside/vestside/bakside-type bygdevei.

Solen i ryggen: Lav høstsol gir vidunderlige farger – men ikke rett i ansiktet. Planlegg om mulig etter solen; Kjør vestover om morgenen, nordover på dagen og østover på kvelden.

Gode kart: Cappelens veikart i målestokk 1:350.000 er akkurat litt for lite detaljert til å navigere presist etter ”ute i skogen”. Mange steder finnes lokale kart med større målestokk.

Noen inspirerende bilder finner du her.