<b>FAVORITTEN:</b> C 63 AMG var instruktørenes favoritt. Foto:  Andreas Lindlahr
FAVORITTEN: C 63 AMG var instruktørenes favoritt. Foto: Andreas LindlahrVis mer

Trygt, moro og ikke altfor dyrt

Dette burde enhver bilinteressert unne seg.

Ser du en Mercedes besmykket med de tre bokstavene AMG, skal du vite at dette er kraftfulle saker. Ikke i den forstand at den har ti hester over standardversjonen og kule seter som gjør seg i en salgsbrosjyre.

Nei, dette er tvers igjennom rå vare, trukket til side for samlebåndet for å bli satt sammen av lidenskapelig interesserte. På de aller fleste av dem er det en og samme mann som har bygget motoren, og vedkommende plasserer sin plakett med sin signatur på motordekselet. Har du flaks, kan du finne han på facebook eller instagram og ha personlig dialog.

Under huden på AMG

Elle melle

Bilen sto innkvartert i en stor oppvarmet hall med verksted og vaskehall. Vi kjørte bilene til og fra. Foto: Andreas Lindlahr Vis mer


AMG er for de spesielt interesserte og mest bemidlede.

I land med latterlig lave bøtesatser og fri fart gir de stor glede, men eierne etterlyste kjørekurs og opplevelser, og har fått tilsvar.

Dette på et sted hvor disse overmotoriserte monstrene, forkledt som normale familiebiler, faktisk kan brukes- i motsetning til vårt land som er pepret med 70-soner.

AMG tilbyr kjørekurs verden over

Eksotisk i Nord-Sverige

Det mest eksotiske finner sted i Arjeplog i Sverige. 10 mil syd for Polarsirkelen. Et sted der det bor 2.500 fastboende og som innvaderes av minst like mange testsjåfører fra hele verden fra desember til april.

Over 250 mil med testbaner brøytes og prepareres hver eneste dag. 1,2 millioner kilometer blir trolig testkjørt i løpet av en vinter av de aller fleste bilfabrikanter. Maskerte biler er en del av hverdagen for beboerne som stort sett kjører eldre svenske biler fremtunge av ekstralykter. Vi er her ikke for å teste, men for å ha det gøy.

ESP off

ELLE MELLE Det er vanskelig å velge. Alle er morosomme på sin måte. Foto: Andreas Lindlahr Vis mer


Gradestokken viser -32. Vi har fem baner å boltre oss på. Til sammen er det brøytet bane er på 1,2 mil. På isen står det 20 biler. A 45 AMG, C 63 AMG, SLK 55 AMG og E63 AMG. Fem av hver. 40 sjåfører. To i hver bil. Den svakeste har en firesylindret toliter på 360 hester. Resten har V8-motorer, både med og uten turbo. Den sprekeste en twinturboladet 5,5 på 585 hk. Bortkastet på is tenker du kanskje. Ja. Herlig.

-Turn the ESP off please. Spraker det i walkie talkiene som ligger i bilene.
Moroa kan begynne!

Spesialtilpasset

I SNØFONNA Måtte man ha drahjelp fikk man hull i kjørekortet og ble mobbet på kvelden. Foto: Andreas Lindlahr Vis mer


AMG-crewet har fem års erfaring fra iskalde Sverige allerede. Erfaringer har lært dem og spesialtilpasse bilene med heldekkende skliplater under bilen og en beskyttelsesplate i fronten. Førstnevnte tiltak for at ikke bilen skal fylle seg med snø i løpet av en dag på isen. Det kan utgjøre flere hundre kilo. Den andre på grunn for at den skal tåle noen turer i brøytekanten uten at det skal bli for dyrt.

Redningsfolkene står klare med fire stykker G 63 AMG om du må dras frem fra snøen igjen.

400 pigger

For første gang har de firehjulstrekkere på menyen, nykommeren AMG A45 og E63 AMG S. Alle bilene er skodd med spesiallagde dekk fra Continental, pepret med 400 pigger per hjul med 2,2 mm høyde, dobbel lengde av hva du har lov å bruke på vanlig vei.

Ekstrem kulde som gir isen overflate som et sandpapir, gir i sum ganske godt grep. Men det er allikevel sjanseløst mot kreftene disse bilene tilbyr.

Lekegrind

ELLE MELLE Det er vanskelig å velge. Alle er morosomme på sin måte. Foto: Andreas Lindlahr Vis mer


Tyskerne har skjønt det. Vi er ikke her for å se på naturen eller oppleve roen. Det koster tett opptil 35.000 kroner fra fredag til mandag (inkludert fly, overnatting, all mat og transport), og da vil man kjøre bil.

Vi ankommer AMG Lounge og kaster baggene inn på rommet for umiddelbar transport ned på isen for å kjøre gris i to timer. Velkomstdrink og presentasjon venter man med til kvelden.

MANGE BANER Et stor antall baner sørger for stor variasjon. Foto: AMG Vis mer


Både lørdag og søndagen består av kjøring fra morgen til kveld i noe av det morsomste man kan kjøre på isen. Bilutvalget er noe av det beste man kan finne. Alle bilene er forskjellige og har vidt forskjellig karakteristikk.

De fleste endrer oppfatning om hvem som er best i løpet av helgen. Jeg klarte ikke å bestemme meg. Jeg likte alle på hver sin måte.

Det er bare å velge, det kjøres kurs over hele verden

A45 AMG – Hissig veps

Det er nesten sjokkerende at denne bilen har stjerne i nesa. At Mercedes har laget noe så morsomt, brutalt og kompromissløst hadde jeg aldri trodd.


Slik er A45AMG på sommerføre

DEN FØLELSEN: Ingenting kan måle seg med en perfekt balansert sladd. Foto: RUNE NESHEIM Vis mer


Bilen går ikke bare rett i strupen på Impreza STI og Mitsubishi Evo. Den hadde hogd hodet av dem, om ikke prislappen hadde, nærmere en million kroner.

Den har et fantstisk interiør, men også en tilstedeværelse og mekanisk følelse. Den får deg til å føle deg som en WRC-stjerne på isen. Motoren er full av karakteristikk, og overrasker med herlig bunndrag og ekstra krutt på toppen.

Man trenger egentlig aldri røre padlene bak rattet, for den kan legges i tredjegir med en gang. Men den er så gøy å gire at man velger manuell giring og veksler ned til andre før svinger, for å mate på med tredjegir ut igjen.

A45 føles som en hissig veps, og kjøres helt annerledes enn de andre på isen. Det er gøy å kjøre den med brutal brems inn i svingene, for deretter å gasse seg like brutalt ut av dem igjen.

Selv om den aldri sender mer enn 50 prosent effekt til bakhjulene, tilbyr den ALLTID ekte sladder ved pådrag, men uten så mye motstyring som på bakhjulstrekkerne.

Den er vanskeligere å balansere i store perfekte sladder, men når du får det til, finnes det ikke bedre følelse. Det går fort, og den krever mye av deg. Men artigere kan man nesten ikke ha det på en bane.

Motor: 2.0 liter R4
Effekt:360 hk
Gir: 7-trinns automat
Drift: Firehjulsdrift
Dreiemoment: 450 Nm
0-100 km/t: 4,6 sek
Toppfart: 250km/t
Pris: 789.500 kr

C 63 AMG Coupe – Driftekongen

Dette er kanskje den artigste AMG for øyeblikket. En utrolig responsiv normalt aspirerende V8 på 6,3 liter gir deg hele 507 hester og ikke minst 610 Nm å rutte med. Alt sendes via en 7-trinns automat rett til bakhjulene.

Les mer om C 63AMG Coupé

FAVORITTEN: C 63 AMG var instruktørenes favoritt. Foto: Andreas Lindlahr Vis mer


Er du aldri så lite hissig på grøten, kvitterer den med så brede sladder at du snurrer. Jeg ble ikke venn med bilen før på søndag. Kunsten på isen er å ta det rolig. Da kommer S 63 til sin rett, den definitive favoritten blant de tyske instruktørene.

Dette er sportsbil i tradisjonell forstand, og brutal selv på tørr asfalt. På isen går det stort sett i brede sladder. Og maksimalt rattuslag.

Du styrer vel så mye med gassen som med rattet. Et lite blipp på gassen og den river løs hekken. Deretter er det om å gjøre og være forsiktig med gassen og kontrollere sladden. Favorittbanen er «Nurburgring», en 3,6 kilometer lang bane full av svinger. Både raske og krappe. Når man klarer å «linke» denne banen med sammenhengende sladder, føler man total lykke.

Motor: 6,3 liter V8
Effekt:507 hk
Gir: 7-trinns MCT automatkasse
Drift: Bakhjulsdrift
Dreiemoment: 610 Nm
0-100 km/t: 4,2 sek
Toppfart: 250 km/t
Pris: 1.464.500 kr

SLK 55 AMG – Den store overraskelsen

SLK har fått frisør- og husmorstempel. Det er synd, for i AMG-versjon er den skikkelig gøy.

Vil du vite mer om SLK?

OVERRASKELSEN: SLK har kort akselavstand, men var overraskende velbalansert og velkjørt. Foto: Andreas Lindlahr Vis mer


Jeg føler meg støpt inne i den trange kupéen, og jeg er plutselig glad jeg ikke er over 1,9 meter høy. Jeg engstet meg for den korte akselavstanden, men den endte opp som den enkleste og mest harmoniske bakhjulstrekkeren under eventet for min del.

Dette var faktisk bilen jeg kom tettest opptil instruktørenes egne tider rundt banen med. God balanse i bilen, en lav sittestille og en harmonisk med allikevel kraftfull motorpakke har æren for det. SLK oppfører seg som en typisk bakhjulstrekker skal gjøre, og tilbyr klassisk sportsbilfølelse med lav sittestilling langt bak mot bakhjulene.

Motor: 5,5 liter V8
Effekt:421 hk
Gir: 7-trinns G-Tronic
Drift: Bakhjulsdrift
Dreiemoment: 540 Nm
0-100 km/t: 4,6 sek
Toppfart: 250 km/t
Pris: 1 198 900 kr

E 63 AMG S – Volsom

Testsjåførene nesten unnskylder seg med E-klasse. De mener den egentlig for tung for å leke seg på isen med.

Vi har kjørt den på hardtest

POTENT: Den nesten to tonn tunge E-klassen er utrolig agil takket være 585 hk og 4Matic. Foto: Andreas Lindlahr Vis mer


Vekt på 1.865 kilo er ikke gunstig når grepet er begrenset, men E-klasse overrasket stort. AMG hadde valgt å brøyte en stor slalombane med store 180-graders svinger i hver ende. Det kledte vogna godt.

5,5-literen med to turboer er bare herlig. Den byr på endeløst mye power, og på grunn av en hårreisende riktig oppsatt firehjulsdrift med 67 prosent av kreftene bakover, får man en herlig bakhjulstrukket følelse, men samtidig en imponerende fremdrift på isen. En perfekt vinterbil.

I slalomløypa var det om å gjøre å kontrollere vektforskyvning med riktig bruk av brems og gass. I de store 180-graders svingene var virkelig e-klassen i sitt ess. Et lite brøl fra V8-motoren sender hekken ut, og kun små korrigeringer med hjul som peker rett frem er nødvendig. Resten ordner du med gasspedalen. Herlig.

Motor 5,5 liter V8 biturbo
Effekt: 585 hk
Gir: 7-Trinns MCT
Dreiemoment: 800 Nm
0-100 km/t: 3,6 sek
Toppfart: 250 km/t
Pris: 1.076.600 kr

AMG Driving Academy

AMG tilbyr en rekke spennende aktiviteter. De har banedager nær sagt rundt hele verden der du får kjøre SLS AMG og andre potente vogner.

De har også et knippe roadtrips med herlig mat, kultur og fabrikkbesøk. De tilbyr terrengkjøring med Gelandewagen, V.I.P. turer til 24-timersløpene og DTM der du mingler i depotet og spiser sammen med førere og teamene.

Prisene varierer og arrangementet i Arjeplog anses som et av de mer eksklusive. Det tilbys i tre varianter, Basic, Advanced, Pro og Masters. Vi var på Advanced og et par av gjestene ble igjen ytterligere to dager for å være med på Pro-treningene.

Felles for alle banearrangemnet er overraskende frie tøyler og så mye kjøring at du egentlig ikke reiser sulten på mer etter endt helg.

Flere med kjørekurs

Det er flere muligheter for heftig kursing i bilkjøring. Her er noen eksempler:

  • Bentley Continental på glattisen
  • Drømmer du om å kjøre Lamborghini og Porsche på bane? Det er mulig.
  • Andre artikler vi har publisert om kjørekurs/testmuligheter:

  • Volkswagen-kjørekurs
  • Audi 4x4-kurs
  • BMW kjørekurs