Trygg, kjedelig Nissan

I 1990 ble en gammel sliter gravlagt. Da overtok Nissan Primera etter Bluebird – og den fikk berømmelse for sine kjøreegenskaper.

Ikke vent deg lange beundrende blikk. Ei heller sammenstimlinger av mennesker som flokker seg rundt bilen når du parkerer. For Nissan Primera er så anonym at selv pasjonerte medlemmer av Mensa neppe ville husket hvilken bil du kjørte 30 sekunder etter du har fortalt det. Men noen dårlig bil er Primera ikke. Vi har i flere tester skrytt av Primera sine gode kjøreegenskaper, gode komfort og ikke minst en følelse av at man kjører en kvalitetsbil. Og det går igjen når vi ser på bruktbilene. Om du velger sedan, kombi eller stasjonsvogn er du nærmest garantert et problemfritt bilhold. For feilene er få, og av mer bagatellmessig art.

Heller ikke motorene byr på nevneverdige problemer, enten du velger 1,6-literen, 1,8-literen eller 2,0-literen . Også dieselmotoren går for å være solid, men du bør nok tenke deg om to ganger dersom bilen du har fremfor deg har dieselmotoren med 75 hester. Den har nemlig ikke turbo, og oppfyller således alle betingelser for hvilke dieselmotorer du ikke ønsker nevneverdig kjennskap til.

Dette er feilene

Dette er feilene
Rust:- Det er meldt om problemer med rust på eldre utgaver av Nissan Primera. Sjekk spesielt kanaler og bakskjermer. For biler som er over 6 år gamle gjelder heller ikke rustgarantien.
Motor:- Få problemer, men enkelte meldinger om oljelekkasjer er det.
 - Pass på at registerreimen er skiftet på dieselutgaven av Primera. Når den skal skiftes står i servicehåndbboken.
Diverse:- Defekte bremserør og -ledninger.
 - Dårlig bremsevirkning.
 - Slitte dørlåser.
 - Slitt tenningslås.
 - Problemer med startsperren.

Dette er historikken

Historikk
1990:- Primera lanseres og overtar etter Bluebird. Motoralternativer er 1,6-liter med 90 hk, to-liter med 115 og 150 Hk og diesel med 75 hk.
1993:- Motorene oppgraderes. 1,6-literen får 102 hk, to-literen får 125 hk og dieselmotoren får turbo. Effekten er nå 90 hester.
1996:- Ytterligere effektøkning på to-literen. Nå 130 hester.
1997:- Ny modell med endret front, hekk og lengre akselavstand. Motorene er uendret.
1999:- Dagens modell lanseres. Basert på 1997 års modell med med ny front og hekk. 1,8-literen får dessuten variable ventiltider og 114 hester.
2000:- Variable ventiltider også for 1,6-literen. 106 hester.
2002:- Ny Primera lanseres i Norge.

Konklusjon

Det er ikke mye som kan gå galt dersom du vurderer en Nissan Primera. Noe som også understøttes av undersøkelser tyske TüV har gjort. Uansett årgang er andelen alvorlige feil og mangler færre på Nissan Primera enn hva det er på gjennomsnittet. Men trass i at Primera kan synes som er fornuftig og sikkert bilkjøp gjelder det å ikke slurve. Spesielt eldre utgaver må du undersøke for rust, og biler uten servicehefte – eller med huller i servicehistorikken – bør du være forsiktige med. Vær også klar over at Primera lenge har figurert høyt på registreringsstatistikken for firmabiler. Ser du på en tidligere firmabil må du være ekstra nøye da disse ofte er hardt kjørt og har hatt dårligere vedlikehold enn privateide biler.

De eldste Primeraene får du for godt under 100.000 kroner, mens nyere utgaver ligger i området 200.000 kroner. Stasjonsvognsutgavene av Primera ligger typisk om lag 10.000 kroner over sedanutgaven. Før du bestemmer deg lønner det seg imidlertid å sjekke flere forhandlere, grunnen er at det til dels er store prisvariasjoner på Primera.

  • Les våre nybiltester av Nissan Primera