<B>MYE INFO:</B> True3D-navigasjonssystemet bruker frontruta som informasjonsskjerm, og selv om føreren ikke <I>må</I> forholde seg til så mange symboler som du ser på bildet over, er det likevel en mulighet.
MYE INFO: True3D-navigasjonssystemet bruker frontruta som informasjonsskjerm, og selv om føreren ikke forholde seg til så mange symboler som du ser på bildet over, er det likevel en mulighet.Vis mer

True3D kan bli framtidens GPS

Frontruta gir både utsikt og innsikt med denne navigasjonsløsningen.

GPS-enheten mange av oss kjører rundt med i bilen er svært praktisk mens du er på vei til en helt ukjent adresse for å plukke opp en brukt Tripp Trapp-stol du fant på Finn. Den er ikke like praktisk når festet er for dårlig og den faller ned på dashbordet, eller når ladekabelen plutselig ikke ligger i hanskerommet likevel, eller når du tar feil av en avkjøring fordi det vitterligen så ut som avkjøringen var akkurat der, og ikke 50 meter lenger nede i veien.

Den kanskje vesentligste ulempen er nok likevel at hodet og blikket ditt stadig vekk vender bort fra veien for å se på GPSen, og blir du for opptatt av å se på skjermen kan det allerede ha skjedd vesentlige ting med trafikken foran deg.

Hodet opp!

DinSide har tidligere skrevet som såkalt HUD-teknologi, en forkortelse for "Head-Up Display". Litt klønete oversatt kan vi på norsk kalle det "hevet hode-skjerm", en fellesbetegnelse på ulike typer skjermteknologi som bygges inn i frontruta.

True3D er enda en variant av denne teknologien, og har blant annet som mål å fullstendig erstatte den tradisjonelle bil-GPSen. Hele frontruta forvandles til en gigantisk skjerm, der blant annet lange, tynne streker bokstavelig talt viser vei i landskapet som folder seg ut foran føreren.

Vi er ganske sikre på at ikke alle vet at GPS-industrien står bak arrangementer som "Den europeiske satelittnavigasjonskonkurransen" i Munchen, Tyskland, men True3D vant nylig 20.000 euro og hovedprisen - Galileo Master 2011 - under nettopp dette arrangementet.

Tredimensjonal rutevisning

VINNERE: Det California-baserte firmaet Making Virtual Solid vant førsteprisen under en navigasjonsteknologikonkurranse(!) i Tyskland nylig. Vis mer

Teknologien er utviklet av det California-baserte selskapet Making Virtual Solid, og tar HUD-prinsippet minst tre steg
videre ved å gjøre det tredimensjonalt. Det betyr at den enkle, todimensjonale navigasjonsstripa på frontruta som så langt har ledet an HUD-utviklingen, nå innvies i 3D-verdenen. 3D-projektorer gir den virtuelle, lysende retningslinja på frontruta dybdeeffekt, slik at navigasjonen og de faktiske omgivelsene blandes sammen til én enhetlig opplevelse.

På samme måte som vanlige GPSer tegner opp interessepunkter (eller POI, om du vil), virtuelle fartsskilt og andre trafikale symboler, gjør True3D det samme. Men der GPSen gjør det på en adskilt skjerm, vil for eksempel symbolene for bensinstasjoner eller hoteller nærmest "henge" over det faktiske hotellet eller den aktuelle bensinstasjonen som føreren ser gjennom frontruta.

Foreløpig på forsøksstadiet

Ifølge produsenten er alt som behøves for å ta i bruk teknologien et lite stykke hardvare, og systemet skal fungere like bra i sollys som i mørket. Det er naturligvis også mulig å projisere tekst og annen grafikk på frontruta.

Foreløpig er True3D bare på forsøksstadiet, men Making Virtual Solid har planer om å gjøre teknologien tilgjengelig

Du kan se en simulering av True3D i videoen under, eller du kan gå til MVS sine nettsider for å finne en testvideo av systemet tatt i bruk i en bil.